لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۹:۲۵ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

آلبوم جدید Chemical Brothers: بلوغ و اعتماد به نفس سلاطین موسیقی رقص دهه گذشته


(rm) صدا | [ 5:55 mins ]
آخرین گروه موسیقی رقص The Chemical Brothers دیروز (سه شنبه) در آمریکا انتشار یافت این آلبوم گروه که‌میکال برادرز را که روزگاری سلطان موسیقی رقص و کلوپ‌های شبانه از لندن و پاریس گرفته تا نیویورک و لس‌آنجلس بودند، در بلوغ هنری نشان می‌دهد بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): آلبوم جديد که‌ميکال‌ برادرز در حالي بيرون مي‌آيد که ناظران صنعت صفحه‌پرکني، بازار موسيقي رقص را به خصوص در آمريکا نسبت به زمان اوج آن در اوائل دهه 1990 در حال زوال مي‌بينند و حتي در اروپا نيز فروش کارهاي جديد خدايان موسيقي رقص دهه گذشته، گروه‌هائي مثل Prodigy و Fatboy Slims دلسرد کننده بود اما دو هنرمندي که با نام که‌ميکال برادرز صفحه پر مي‌کنند، يعني آقايان تام رولندز Tom Rowlands سي و سه ساله و اد سايمونز Ed Simons سي و چهار ساله، که مبتکر نوآوري‌هاي خيره‌کننده در موسيقي رقص هستند، آلبوم جديد خود Push the Button را با نگاهي به موفقيت گذشته خود شروع مي‌کنند، در عين چشمداشت به جريان‌هاي فرهنگي وسياسي روز. در Galvanize ترانه آغازگر آلبوم جديد Push the Button از گروه بريتانيائي Chemical Brothers صداي Synthesizer جاي خود را به نغمه سازهاي زهي عربي داده و از هيبت بيت‌هاي عظيم کاسته شده و جاي نمونه‌برداري از هيپ‌هاپ را اجراي زنده يک rapper ميهمان گرفته است. هنرمند rapper ميهمان، آقاي جاناتان ديويس مشهور به Q-Tip از گروه افسانه‌اي A Tribe Called Quest شنوندگان را به ميهماني فرامي‌خواند و مي‌گويد زمان آن رسيده است که دگمه را فشار دهد. که‌ميکال برادرز، از کلوپ‌هاي زيرزميني لندن برخاست و با نخستين کار خود Exit the Planet Dust يا خروج از سیاره خاکي، در اوائل دهه 1990 آغازگر جريان تازه‌اي در موسيقي رقص بود که به Big Beat معروف شد و مقلدان بسیار یافت: ترکيبي از بيت‌ها يا ضرب‌آهنگ‌هاي رعد‌آسا به همراهي صداي قوي نت های Bass، نمونه‌برداري از riff يا آکوردهاي گيتار راک دهه 1960 و هيپ‌هاپ دهه 1980. صداي جديدي که Chemical Brothers از مخلوط کردن موسيقي راک و موسيقي رقص در آغاز دهه 1990 ايجاد کرد، در محلات شهرهاي عمده از لندن تا لس‌آنجلس طنين افکن شد، صداي کنسرت‌هاي قانون‌ستيز rave بود در انبارها و باغ‌هاي دورافتاده. که‌ميکال برادرز در آلبوم جديد به قول منتقد لس آنجلس تايمز مي‌کوشد خود را با زمانه تطبيق دهد، و حاصل آن آلبومي از موسيقي پاپ شيرين رقص است، که اين منتقد آن را يادآور ترانه‌هاي محله‌‌تکان دهه 1990 گروه Chemical Brothers مي‌داند. منتقد مجله تخصصي Spin مي نويسد Chemical Brothers از موقعيت خود به عنوان دولتمردان پا به سن گذاشته موسيقي رقص ، اعتماد به نفس يافته است. منتقد گاردين Guardian، آلبوم تازه -- پنجمین آلبوم گروه که‌ميکال برادرز را فاقد يکدستي هميشگي مي‌داند، ولی علیرغم آن، یکی از بهترین کارهای این گروه. به طور مثال در ترانه Hold Tight London که با beat یا کوبه های موسيقي سبک موسوم به house شروع مي‌شود، Chemical Brothers هنر خود در ترکيب اصوات و سبک‌ها را براي همراهي صداي ظريف آوازي تجربي به کار مي‌گيرد. آقاي رولندز از گروه کميکال برادرز معتقد است که هر چند موسيقي مجبور نيست هميشه بازتاب زمانه باشد اما موسيقي رقص، نمي‌تواند به جهان پشت کند. و آقاي سايمونز در مصاحبه با روزنامه «اينديپندنت Independent» لندن گفت گفت زوال موسيقي رقص را قبول ندارد، بلکه تنها تغييري که پيش آمده اين است که موسيقي رقص در موسيقي‌هاي ديگر ادغام شده و ديگر جريان جداگانه‌اي نيست. نمونه‌اش گروه‌هاي جديد رپ راک هستند مثل لينکين پارک Linkin' Park و گروه هاي جديد راک مثل فرانتس فرديناند Franz Ferdinandدر لندن و سيزر سيسترز Scissors Sisters در نيويورک و ده ها گروه ديگر که آشکارا از موسيقي رقص تاثير پذيرفته‌‌اند. در آلبوم Push the Button که‌ميکال برادرز، براي نخستين به مفاهيم سياسي روز روي مي آورد. از ترانه‌هاي برجسته آلبوم، ترانه چپ –راست Left Right است، سياسي‌ترين ترانه آلبوم و سياسي‌ترين ترانه‌اي که که‌ميکال برادرز تا کنون ساخته‌اند که در آن rapper نوآمده آمريکائي آقاي Anwar Superstar روايت به آگاهي رسيدن يک سرباز را بازمي‌گويد که بعد از مواجه شدن با مرگ انسان‌هاي بي‌گناه در جبهه، به اين نتيجه مي‌رسد که وقتي خون بيگناهان ريخته مي شود، در واقع همه تفنگ بدستان در جبهه نفرت قرار دارند.
XS
SM
MD
LG