لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۳:۲۵ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

برندگان احتمالی جوائز اسکار، از دید یک منتقد


(rm) صدا | [ 5:29 mins ]
جمشید اکرمی، منتقد برجسته نیویورکی و استاد دانشگاه کلمبیا، در مصاحبه با رادیوفردا پیش بینی می کند فیلم Aviator هوانورد از مارتین اسکورسزی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال باشد در حالیکه از نظر او فیلم Million Dollar Baby از کلینت ایستوود شایسته این جایزه است. اکرمی جیمی فاکس، بازیگر نقش ری چارلز در فیلم Ray را شایسته دریافت بهترین بازیگر مرد می داند اما پیش بینی می کند جایزه به عنوان دلداری به کلینت ایستوود برای فیلم بچه میلیون دلاری داده شود که از گرفتن جایزه بهترین کارگردانی، که به مارتین اسکورسزی داده خواهد شد، بی نصیب خواهد ماند. آقای اکرمی جایزه اسکار را مهم ترین جایزه سینمائی دنیا می داند زیرا تنها جایزه ای است که بر جهت کلی فیلمسازی در سال آینده و سالهای آینده تاثیر می گذارد. غروب يکشنبه به وقت لس‌آنجلس، همزمان با سحرگاه دوشنبه به وقت تهران، در مراسمي که انتظار مي‌رود بيش از يک ميليارد و 500 ميليون نفر در سراسر دنيا به تماشاي آن بنشينند، جوايز اسکار سال 2004 اعطا مي‌شود. رادیوفردا در مصاحبه با جمشید اکرمی منتقد و محقق فيلم و استاد دانشگاه کلمبيا، نظر او را در باره نامزدها و برندگان احتمالي پرسيده است. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): براي دريافت جايزه اسکار بهترين فيلم، هوانورد يا Aviator از مارتين اسکورسزي، Sideways از الکساندر پي‌ن Alexander Payne، بچه ميليون دلاري Million Dollar Baby از کلينت ايستوود Eastwood، فيلم بريتانيائي Vera Drake از Mike Leigh و فيلم Ray از Taylor Hackford در باره زندگي نابغه موسيقي آمريکا ري چارلز. آقاي جمشيد اکرمي، منتقد برجسته سينما و استاد دانشگاه کلمبياي نيويورک، در نامزد شدن اين فيلم‌ها گرايشي به سوي سينماي نيمه مستقل در هاليوود مشاهده مي‌کند. جمشيد اکرمي (منتقد، استاد دانشگاه کلمبيا، نيويورک): چيزي که مي شود در فيلم‌ها ديد، به خصوص 5 فيلمي کمه کانديدا شده‌اند براي بهترين فيلم اين است که چهارتاي آنها خيلي شبيه به هم هستند، از نظر خواستگاه هنري و اقتصادي‌شان، يعني مي‌شود گفت فيلم‌هاي مستقل يا شبه مستقل هستند. و اين يک روشي بود که در چند سال اخير هم ديده‌ايم که توجه بيشتري شده به فيلم‌هاي کم خرج و فيلم‌هائي که سنت‌هاي هاليوودي را در آنها رعايت نکرده‌اند. ب.ن.: حالا به نظر شما توي اين 5 فيلم کدام بايد جايزه بگيرد و کدام جايزه مي‌گيرد؟ جمشيد اکرمي: سئوال را به نحو جالبي مطرح کرديد، چون معمولا آدم مي‌تواند پيش‌بيني کند که چه فيلمي يا چه هنرپيشه‌اي برنده مي‌شود، ولي لزوما آن فيلم يا آن هنرپيشه انتخاب خود آدم نيست. به نظر من امسال هوانورد Aviator از مارتين اسکورسيس بهترين جايزه را مي‌برد، يعني جايزه بهترين فيلم، با اينکه اين فيلم به خوبي آن چهار فيلم ديگر نيست، ولي يک دليل برنده شدن آن اين است که اين فيلم پرخرجي است که 110 ميليون دلار خرج آن شده در حاليکه آن چهارتا فيلم ديگر در مجموع اگر بودجه‌هاشن را روي هم بگذاريم مي‌شوند 105 ميليون دلار، يعني آن چهار تا فيلم به اندازه آن يک فيلم بودجه تهيه نداشتند. به هرحال هاليوود واقعا مال فيلم‌هائي مثل هوانورد است و اسکار هم موقعي است که هاليوود خودش را جشن مي‌گيرد در واقع. بنابراين، طبيعي است که توجه بيشتري نشان بدهند به فيلمي مثل هوانورد. البته اين تنها دليل نيست. اين فيلم يک بعد حماسي – تاريخي هم دارد و همانطور که مي‌دانيد در باره زندگي هاوارد هيوز Howard Hughes است و هاليوود دهه 1940 را نشان مي‌دهد با حضور خود هاوارد هيوز، آن مقطعي از زندگي‌اش که کار فيلمسازي مي‌کرد و باز با حضور غول‌هاي سينماي آن زمان، از جمله کترين هپبرن Hepburn و باز مي‌گرديم به همان که هاليوود ترجيح مي‌دهد خودش را جشن بگيرد، بنابراين به اين نوع فيلم کاملا هاليوودي طبيعتا اعتناي بيشتري نشان خواهند داد. اگر به سال‌هاي گذشته نگاه کنيم مي‌بينيم که معمولا فيلم‌هائي که بيشترين تعداد نامزدي را داشتند توانستند جايزه بهترين فيلم را هم ببرند ولي همانطور که اشاره کردم، اين فيلم به خوبي آن چهار فيلم ديگر نيست و من فکر مي‌کنم بچه يک ميليون دلاري کلينت ايستوود فيلم خيلي بهتري است. ب.ن.: براي دريافت جايزه بهترين بازيگر مرد، جيمي فاکس، در نقش ري چارلز، از جمله با لئوناردو دو کپريو در نقش هواردهيوز، و کلينت ايستوود در نقش مربي بکس در فيلم بچه ميليون دلاري رقابت مي‌کند. آقاي اکرمي مي‌گويد هرچند جيمي فاکس بايد جايزه را بگيرد اما ممکن است بنا به ملاحظاتي آن را به کلينت ايستوود بدهند. جمشيد اکرمي: به راحت‌ترين صورتي که بشود گفت جيمي فاکس چقدر خوب بازي کرده، اين است که من مي‌توانم بگويم نقش ري چارلز را جيمي فاکس از خود ري چارلز بهتر بازي کرده، ولي احتمال اينکه جايزه را به کلينت ايستوود بدهند هست براي اين که من ترديد دارم جايزه بهترين کارگردان را او بگيرد، و حتي جايزه بهترين فيلم را، بنابراين شايد به عنوان دلداري، جايزه بهترين هنرپيشه را به کلينت ايستوود بدهند. ب.ن.: براي جايزه بهترين کارگردان، آقاي اکرمي الکساندر پي‌ن کارگردان Sideways يا کلينت ايستودد را شايسته مي‌داند اما پيش بيني مي‌کند مارتين اسکورسزي اين جايزه را بگيرد. جمشيد اکرمي: در زمينه بهترين کارگرداني من فکر مي‌کنم که کلينت ايستوود در فيلم بچه ميليون دلاري و الکساندر پي‌ن Alexander Payne در فيلم Sideways کارهاي خيلي بهتري انجام داده‌اند، ولي باز اگر بخواهيم پيش‌بيني کنيم که کي شانس بيشتري دارد جايزه را بگيرد، فکر مي‌کنم مارتين اسکورسزي بگيرد. همانطور که مي‌دانيد اسکورسزي تا حالا 5 بار نامزد دريافت جايزه بهترين کارگرداني بوده و نگرفته در حاليکه فکر مي‌کنم در اين فيلم کار بي بداعت و فرمولي کرده، و فرض کنيد آدمي است که حقش بود براي فيلمي مثل Raging Bull يا Taxi Driver يک همچين جايزه‌اي مي‌گرفت. ب.ن.: براي جايزه بهترين هنرپيشه زن در نقش اول، خانم انت بنينگ Annette Bening با بازي در نقش يک هنرپيشه در فيلم Being Julia براي باردوم با خانم هيلري سوانک بازيگر بچه ميليون دلاري رقابت مي‌کند. پنج سال پيش در رقابت مشابهي بر سر فيلم‌هاي American Beauty و Boys Don’t Cry خانم سوانک جايزه را گرفت. جمشيد اکرمي: انتخاب خود من براي بهترين هنرپيشه زن يک هنرپيشه انگليسي به اسم خانم Imelda Staunton است براي فيلم فوق‌العاده Vera Drake از مايک لي، ولي فکر مي‌کنم اين راي دهنده‌ها بيشتر به طرف يا Annette Bening بروند براي فيلم Being Julia يا به هيلري سوانک Hillary Swank راي بدهند به خاطر فيلم بچه ميليون دلاري. ب.ن.: چرا براي ما بايد مهم باشد اين جايزه‌ها به نظر شما؟ جمشيد اکرمي: هاليوود در واقع شکل مي‌دهد به طرز فيلم ديدن مردم در سراسر دنيا. شما حتي در کشور خودمان ايران اگر يک فيلم هاليوودي را به مردم نشان بدهيد، بيشتر آن به دلشان مي‌نشيند و حتي زبان آن فيلم را، زبان منظورم بيان سينمائي است – بيشتر مي‌فهمند تا بعضي از فيلم‌هائي که در خود ايران ساخته مي‌شوند و درهر جاي دنيا مي‌شود يک چنين استدلالي را کرد. در داخل خود آمريکا هم اگر يک فيلم به خصوص برنده بشود، اين يک جهت‌گيري به سينماي هاليوود و جريان سينماي سال آينده و حتي سالهاي آينده مي‌دهد و اين جايزه‌اي است که بيشتر از جايزه هر فستيوال ديگري در دنيا مي‌توان گفت که تاثيرهاي خيلي ملموس و محسوس دارد از هر نظر.
XS
SM
MD
LG