(rm) صدا | [ 4:47 mins ]
نمایشگاه هفته آسیا در نیویورک که امسال برای دهمین بار در تالارهای عظیم قرارگاه لشگر هفتم Seventh Regiment Armory در خیابان پارک نیویورک برگزار می شود، مجموعه ای از آثار هنری عتیقه است که از چین، هند و سایر کشورهای خاور و خاور دور را به نمایش می گذارد و فرصتی است برای گردهمایی مجموعه داران، دلالان هنری و پژوهشگران هنر آسیا از سراسر دنیا. این نمایشگاه امسال از چهاردیواری سنتی خود در به سطح شهر گسترش یافت. آثار خیره کننده ای از فرهنگ هند باستان و برنزهائی از چین باستان برای نخستین بار در نیویورک به نمایش در آمد. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): برای علاقمندان هنر آسیا، تماشای نمایشگاه و بازار هنری «هفته آسیا» Asia Week امسال به معنی خارج شدن از محوطه عظیم قرارگاه لشگر هفتم Seventh Regiment Armory است. امسال این نمایشگاه با گسترش به تالارهای استیجاری و گالریهای معتبر، در سطح شهر گسترده شده است
مجموعهای که امسال در غرفههای دلالان و گالریهای معاملهگر هنر آسیا در تالار اصلی نمایشگاه عرضه شده است، نسبت به هرسال اندکی کوچکتر است اما چنانکه هالند کاتر Holland Cotter منتقد نیویورک تایمز مینویسد، اما جاافتادهتر و بالغتر مینماید.
از آثاری که در بدو ورود به فضای عظیم Armory بیننده را به خود میکشد، مجسمه بزرگ تمام قد زنی است با بالاتنه عریان و سینههای درشت. این مجسمه خیرهکننده، مایا، که مادر بودا را نمایش میدهد، در قرن سوم قبل از میلاد مسیح در ناحیهای از هندوستان بزرگ از سنگ تراشیده شده که گاندارا نامیده میشود، و امروز در پاکستان و افغانستان قرار گرفته است، و در آن شاهد آمیزش هنر هند باستان و مدیترانه هستیم.
مجسمه مایا، یکی از چندین اثر باستانی از گاندارا است که آقای جان اسکنازی John Eskenzzi، با خود به این نمایشگاه آورده است. مجسمه دیگر گاندارائی، در همین غرفه، مرد ریش داری است با سینه برهنه که شبیه زئوس خدای یونان باستان است اما کارشناسان احتمال میدهند مجسمه شخصیت بودائی، واجراپانی باشد. مجسمه، مثل آثار میکل آنژ، سرشار از روح و زندگی است. از آن هم جالبتر، در غرفه آقای اسکنازی، دلال برجسته، ستون کلاسیک و نادر دیگری است تراشیده از سفال، مربوط به سده اول یا دوم قبل از میلاد، پوشیده از زوجهای عاشق، حیوانات، گلها و شیاطین افسانهای. در غرفه دوریس و ننسی واینر، با مجسمههای برنز از خمرهای باستانی، خود مثل یک اثر هنری تزئین شده است. مجسمهای از خدای هندی Prajnaparmita که دههای بازوی او به بالهائی گسترده شبیه هستند، از برجستهترین آثار این غرفه است.
در غرفه متعلق به آقای Terence McInerney مینیاتور خیرهکنندهای به نمایش درآمده از هنرمند مغول، مانوهر، که داستان انجیلی توبیا و فرشته را باز میگوید. مجموعههای دیدنی دیگری از نقاشیهای باستانی و کتب خطی به تماشا گذاشته شدهاند، از جمله یک کتاب بودائی تبتی که تصویری مومنان را در راه بهشت مینمایاند. در غرفه آقای سایمون ری نقاشی قرن نوزدهمی به معرض تماشا گذاشته شده از زندگی کریشنا، و در گالری چین 2000 نقاشیهائی از هنرمندان معاصر چین، ما را از عهد باستان به امروز مربوط میسازد.
در نمایشگاه امسال هفته آسیا، به خصوص هنر کره حضور چشمگیری دارد اما آثار اسلامی خاورمیانه در این نمایشگاه نادرند، هرچند که در نمایشگاههای جانبی، از جمله در برخی از گالریهای نمایشگاه هنر آسیای اقیانوس آرام در جنوب شهر نیویورک، شماری کاشی و خط اسلامی را میتوان یافت.
اما برای دیدن آثار نادرتر و گرانتر، باید به گالری PaceWildenstein سر زد که دلال مشهور جوزپه اسکنازی برنزهای خارقالعادهای از دوران امپراطوی Shang عرضه میکند، که به قول منتقد نیویورک تایمز، خود میتواند نمایشگاه مستقل و دیدنیای باشد. نمایشگاه معظم دیگر این هفته که همزمان با هفته آسیا در نیویورک افتتاح شد، از گالری لندنی Rossi & Rossi تحت عنوان «گنجینههائی از مغولستان: مجسمههای بودائی از مکتب زنابازار Zanabazar . این مجسمههای مسین طلاکوب، تصاویری از خدایان بودائی را نمایش میدهند و مردان مقدس، از جمله هنرمند و پیشوای مذهبی، زنابازار که در قرن هفدهم و هجدهم میزیست. تمام آثار این نمایشگاه قبل از بازشدن درهای آن توسط مجموعهداران عمده خریداری شد.