لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۸:۱۵ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

کنفرانس اسلام و نظم سیاسی در دانشگاه کاتولیکی واشنگتن: اظهارات آیت الله محقق داماد در باره حمایت مردم ایران از جمهوری اسلامی


(rm) صدا | [ 4:52 mins ]
دومین و آخرین روز کنفرانس اسلام و نظم سیاسی در دانشگاه کاتولیکی واشنگتن برگزار شد. جمهوری اسلامی با یک هیات نمایندگی شامل آیت الله مصطفی محقق داماد، آیت الله عمید زنجانی، حسین میر محمد صدیقی، رضا داوری اردکانی، غلامرضا اعوانی، اسقف اعظم سرکیسیان و موریس معتمد نماینده یهودیان ایران در مجلس شورای اسلامی در کنفرانس دانشگاه کاتولیکی واشنگتن شرکت کرده است. آیت الله محقق داماد در جلسه پرسش و پاسخ بعد از سخنرانی خود گفت رای دادن مردم در انتخابات نشان دهنده حمایت آنها از جمهوری اسلامی است. وی از اظهارنظر در باره نظارت استصوابی شورای نگهبان امتناع کرد. علی سجادی (رادیوفردا، دانشگاه کاتولیکی واشنگتن): رضا داوری اردکانی، که به بعنوان فیلسوف اسلامی و رئیس فرهنگستان ایران معرفی شد در سخنان خود زیر عنوان اسلام، هویت فردی و نسبیت اجتماعی، با اشاره به داستانی از مثنوی مولوی مروری کرد بر تاریخ اسلام و خلفای راشدین و جانشینی آنان توسط بنی امیه و بنی عباس و تشکیل سلطنت اسلامی و تقابل آن با سیاست مذهب شیعه که به عقیده او- علاوه بر توحید و نبوت و معاد - بر عدل و امامت استوار است. آقای داوری به این نکته جالب اشاره کرد که در میان 4 نحله تفکر سیاسی اسلامی یعنی مدینه فاضله و سیاست عملی و اندرزنامه های سیاسی و نیز پرداختهای حکومتی، دو نحله تخیلی یعنی مدینه فاضله و اندرزنامه ها بیشتر توسط شیعیان و دو دیگر توسط اهل سنت پرداخته شده است. آقای داوری همچنین گفت که قانون اساسی جمهوری اسلامی ضد استبدادی و آزادیخواه است و آزادیهای سیاسی در آن مورد تاکید قرار گرفته. سخنران دیگر آیت الله مصطفی محقق داماد بود و سخنرانی خود را با این عبارت آغاز کرد که آزادی هدیه خدا نیست و این اندیشه اندیشه ای فلسفی است نه خدایی زیرا خداوند در قرآن می فرماید که همه تفکرات در ید خداست و آزادی در اسلام به این معناست که انسان باید داوطلبانه از خدا اطاعت کند یعنی انسان آزاد است که راه خدا را برگزیند. وی درباره فرق مسیحیت با اسلام گفت فلاسفه اسلام علاوه بر آزادی یاد شده که برای مردم قائل است، به آزادی فلسفی هم معتقدند که یعنی انسان آزاد است ولی توصیه می کند که قانونا به اراده خدا تسلیم شود. آیت الله محقق داماد در بخش دیگری از سخنانش گفت خداوند پیامبر اسلام را به عنوان حاکم نفرستاد بلکه حکومت او ناشی از بیعت مردم با او بود. دقایقی پیش از آغاز پرسش و پاسخ آقای داوری مجلس را ترک کرد و امکان پرسش را از حاضران گرفت بنابراین همه سوالها متوجه آقای محقق داماد شد. من با اشاره به این که بحث تشکیل حکومت پیامبر اسلام بر اساس بیعت مردم بحثی است که قبلا توسط آیت الله درگذشته حائری یزدی در کتاب حکومت اسلامی اش مطرح و به این نتیجه ختم شده که نظریه ولایت فقیه غیر شرعی و غیر اسلامی است، نظر او را پرسیدم. آقای محقق داماد در پاسخ فقط به این عبارت بسنده کرد که بیعت یعنی رای دادن و مردم رای می دهند و با برنده بیعت می کنند. از آیت الله محقق داماد پرسیدم این گفته آقای خمینی که برای حفظ حکومت اسلامی می توان وحدانیت خداوند را موقتا تعطیل کرد چگونه در چارچوب تفکر یکتاپرستی جای می گیرد؟ آیت الله محقق داماد گفت نوشته و نقل آیت الله بیگدلی (معروف به آذری قمی) از آیت الله خمینی را در این زمینه خوانده ولی نمی داند آن را چگونه تعبیر کند، اگرچه فکر می کند که ولایت فقیه این حق را به طور محدود دارد که مثلا مراسم حج را بطور بسیار موقت متوقف کند. یکی از حاضران پرسید رسانه های غربی این طور وانمود می کنند که مردم از حکومت اسلامی ایران روی گردان شده اند آیا اشکال این روی گردانی از اسلام است یا از مردم؟ آقای محقق داماد پاسخ داد انتخابات زیادی انجام شده که نشان می دهد مردم با انقلاب هستند. وی تاکید کرد که شرکت مردم در انتخابات به معنی طرفداری مردم از حکومت است و اگر مردم رای ندهند معلوم است که از نظام حمایت نمی کنند. یک دیپلمات سابق امریکا از آیت الله محقق داماد پرسید می گویند شورای نگهبان در انتخابات مجلس بسیاری از نامزدهای انتخابات را رد صلاحیت کرده و به این ترتیب در انتخاب مردم دخالت کرده است. چرا در نظام اسلامی به مردم اعتماد نمی شود که نمایندگان خود را انتخاب کنند؟ آیا نظام اسلامی به انتخاب شایسته از سوی مردم اعتقاد ندارد؟ آیت الله محقق داماد گفت به این پرسش پاسخی نمی دهد زیرا به نظر او پرسشس سیاسی است.
XS
SM
MD
LG