لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۵:۱۴ - ۳ دسامبر ۲۰۱۶

نمایشگاه آثار جدید «جسپر جانز»: 40 اثر جدید با تم مشترک انحنا


(rm) صدا | [ 4:12 mins ]
نمايشگاهي از آخرين کارهاي نقاش برجسته آمريکائي جسپر جانز در يک گالري نيويورک افتتاح شد که از نظر کارشناسان هنر، اتفاقي جهاني است زيرا سالها بود که اين بزرگترين هنرمند معاصر آثار تازه اي از خود به نمايش نگذاشته بود. آخرين بار که از جسپر جانز نمايشگاهي در نيويورک برپا شد، سال 1996 بود که موزه هنر مدرن نمايشگاه عظيمي در مرور بر آثار او برپا کرد. در آثار جديد جسپر جانز، انحنائی شبیل شکم کابل های برق میان دو تیر باز سازی شده است و لايه‌هاي چندگانه‌اي از نقاشي پرکار تابلو‌ها را به سطح‌هاي متعدد تقسيم کرده‌اند. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): آقای جسپرجانز Jasper Johns نقاش 74 ساله آمريکائي، از بازماندگان بي بديل نسلي است که آنچه نقاشي معاصر در آمريکا شناخته مي‌شود را به وجود آوردند و از دهه 1950 به اینطرف، مرکز هنر معاصر را از اروپا به نيويورک منتقل کردند. مجله نيويورک در گزارش مفصلي که در باره نمايشگاه 40 تابلوي جديد جسپرجانز منتشر کرده است، جسپر جانز را بزرگترين نقاش معاصر آمريکا و بلکه بزرگترين نقاش معاصر جهان مي‌خواند. اگر نه بزرگترین، که دست کم گران‌ترین نقاش زنده جهان، زیرا یک تابلوی جانز در سال 1988 در حراج کریستی‌ز به مبلغ 17 میلیون دلار فروش رفت و هنوز کسی برای کاری از یک نقاش زنده چنین مبلغی نپرداخته است. مجله نیویورک در گزارش خود، شرح حالي از گالري‌دار 42 ساله آقاي ماتيو مارکس Matthew Marks منتشر کرده است که با جذب جسپر جانز، خود را به عنوان برجسته‌ترين گالري‌دار شهر تثبيت کرد. چهره‌هاي عمده نقاشي معاصر آمريکا، بزرگاني چون Ellsworth Kelly، Robert Gober، Brice Marden و Roni Horn اينک به فهرست بلند نقاش‌ها و مجسمه‌سازهائي پيوسته‌اند که در گالري‌هاي سه گانه Matthew Marks در محله چلسي نيويورک نمايش مي‌دهند. محله چلسي، که چند خيابان در جنوب غربي منهتن، مرکز نيويورک را در بر مي‌گيرد، به ابتکار همين آقاي ماتيو مارکس و چند گالري دار ديگر، که گاراژها و تعميرگاه‌هاي آنجا را به گالري تبديل کردند، نزديک به يک دهه است که به مرکز ثقل هنر معاصر نيويورک و جهان تبديل شده است. آخرين بار که از جسپر جانز نمايشگاهي در نيويورک برپا شد، سال 1996 بود که موزه هنر مدرن نمايشگاه عظيمي در مرور بر آثار او برپا کرد. در آثار جديد جسپر جانز، که به خاطر بازي‌هاي آن با انحناهائي شبيه به کابل‌هاي برق بين تيرهاي انتقال نيرو يا کابل‌هاي نگه دارنده پل‌هاي معلق، catenary نام گرفته‌اند، با لايه‌هاي چندگانه‌اي از نقاشي پرکار روبرو هستيم که تابلو‌ها را به سطح‌هاي متعدد تقسيم کرده‌اند و در بخش‌هائي از اين ترکيب‌هاي خلوت، جانز اشاره‌هائي به آثار گذشته يا خاطرات خود گنجانده است، تم‌هائي که در همه اين آثار که در فاصله سال‌هاي 1997 تا 2003 ساخته شدند، تکرار مي‌شوند، مثل تصوير پدربزرگ و مادربزرگش، نقش‌هاي لباس دلقک‌هاي سيرک، يادآور کارهاي قبلي او، و لباس اژدهائي که در کودکي در نمايشي برتن کرده بود. بعد از مرگ لئو کاستلي، گالري‌دار برجسته‌اي که با نمايش آثار جسپرجانز و نقاشان بزرگ همعصر او، از روي ليختنشتاين گرفته تا جيم داين و راشنبرگ، عمده‌ترين معرف نقاشي معاصر به مجموعه‌داران و موزه‌هاي جهان بود، آقاي جانز از سال 1999 گالري نداشت و براي ماتيو مارکس چند سال طول کشيد تا توانست اعتماد استاد پير را به خود جلب کند. مجله نيويورک مي‌نويسد جانز به متيو مارکس نيازي نداشت و مي‌توانست هرکسي را با دادن آثار خود به او براي نمايش، گالري‌دار کند، اما متيو مارکس با توجه خاصي که به هنرمندان گالري خود نشان مي‌دهد، توانست نظر جانز را به خود جلب کند. در اين فاصله، متيو مارکس تمام 40 اثر تازه جسپرجانز را که از اين هفته در گالري او به معرض ديد عموم گذاشته شده، بين 2 ميليون دلارتا 4 ميليون دلار، بسته به اندازه، به موزه داران و مجموعه‌داران فروخته است.
XS
SM
MD
LG