لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۱:۳۴ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

استفاده از هوش مصنوعی در نسل جدیدی از بازی های کامیپوتری


(rm) صدا | [ 4:09 mins ]
در کنفرانس هوش مصنوعي و سرگرمي الکترونيکي، که اين هفته در شمال کاليفرنيا برگزار شد، يکصدوبيست تن از طراحان و سازندگان بازي‌هاي کامپيوتري و پژوهشگران دانشگاهي گرد هم آمدند تا از آخرين پديده‌ها در بهره‌گيري از تکنولوژي هوش مصنوعي در نسل جديدي از بازي‌هاي کامپيوتري آگاهي يابند. در بازی های جدید، از تکنولوژی هوش مصنوعی برای پیچیده تر کردن شخصیت ها و قصه ها و دادن امکانات و گزینه های بیشتر به کاربر استفاده می شود. در یک بازی نمونه حرفها و حرکات و تصمیم های شخصیت های مجازی بازی که طرفین یک طلاق هستند، با جملاتی که کاربر خطاب به یک یا هردو آنها به عنوان مشاور و دوست خانوادگی تایپ می زند، تغییر می کند. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): بازي‌هاي کامپيوتري به تدريج عاطفي‌تر و داستاني‌تر مي‌شوند، زيرا نرم‌افزارهاي جديد هوش مصنوعي، به شخصيت‌هاي افسانه‌اي بازي‌ها ابعاد انساني مي‌دهند. در کنفرانس هوش مصنوعي و سرگرمي‌هاي الکترونيکي، Artificial Intelligence and Digital Entertainment Conference از جمله آخرين پديده‌ها که به نمايش گذاشته شد، بازي کوتاهي بود به نام فاساد، يا نماي بيرون، که در آن بازيکن مي‌تواند با تايپ کردن جملاتي به انگليسي به زن و شوهر مجازي که در آستانه طلاق قرار گرفته‌اند، مشاوره بدهد و ميانجيگري کند. شخصيت‌هاي مجازي با استفاده از تکنولوژي هوش مصنوعي، طوري برنامه‌ريزي شده‌اند که مي‌تواند نسبت به عبارات تايپ شده توسط کاربر، واکنش‌هاي عاطفي پيچيده نشان دهند. اين بازي، و نظائر آن، امکانات بازي‌هاي کامپيوتري آينده را به نمايش مي‌گذارد که در آنها، کاربر مي‌تواند علاوه بر کنترل صحنه‌هاي کشت و کشتار و انفجار و نظائر آن، با آدمهاي بازي بده‌بستان داشته باشد و داخل داستان‌هائي بشود. اين بازي‌ها، بازي کامپيوتري را به حيطه دراما و نمايش داستاني وارد مي‌کنند و فرصت‌هاي جديدي ايجاد مي‌کنند براي خلاقيت، در فراسوي صحنه‌هاي جنگ و گريز و انفجار و خونريزي که اين روزها سازندگان بازي‌ها براي طبيعي‌تر جلوه دادن آنها با هم رقابت مي‌کنند. آقاي اين لي‌ن دي‌ويس Ian Lane Davis يکي از برگزارکنندگان و رئيس شرکت Mad Doc Software توليد کننده بازي موفق Empire Earth در مصاحبه با نيويورک تايمز گفت تاحالا بازي‌هاي کامپيوتري را به خاطر طراحي و جنبه‌هاي بصري و گرافيک داوري مي‌کردند اما آنچه به زودي وجه تمايز بازي‌ها خواهد بود، درون شخصيت‌هاست.» وي مي‌افزايد بازيکن‌ها هم خواهان کنترل بيشتر و انتخاب‌هاي بيشتر هستند و همه اينها، لزوم استفاده از تکنولوژي هوش مصنوعي را مطرح ساخته است. از هوش مصنوعي در حال حاضر براي کنترل ترافيک هوائي يا دستگاه‌هاي جاروبرقي و ده‌ها کالاي ديگر استفاده مي‌شود و يک رشته از توسعه آن در ترجمه اتوماتيک از زباني به زبان ديگر است. يک برنامه نويس هوش مصنوعي، آقاي جف ارکين Jeff Orkin از شرکت Monolith Production مي‌گويد در جهان پيچيده که شمار کثيري کنش و واکنش وجود دارد، ديگر برنامه نويسي به صورت خطي کارآمد نيست. وي مي‌گويد به جاي اينکه براي يک شخصيت کامپيوتري از قبل برنامه بنويسيم که هر لحظه چه کار کند، حالا يک سري هدف و يک سري وسيله به او مي‌دهيم، که خودش اقدام بعدي را براساس داده‌هاي موجود انتخاب کند. آقاي کريس کرافورد، يکي از سازندگان مشهور بازي‌هاي کامپيوتري دهه 1980 که اينک به داستان‌گوئي از طريق بازي علاقمند شده است، مي‌گويد اگر سازنده بازي را يک جور خدا بدانيم، اين خدا قبلا مي‌گفت اين برگ از شاخه مي‌افتد و با نسيم اندکي تاب مي‌خورد و آنجا به زمين مي‌نشيند. اما يک جور خدا هم هست که مي‌گويد اين است قوانين فيزيک، حالا خود دانيد. آقاي داگ چرج Doug Church سازنده بازي‌هاي موفق Thief و System Shock مي‌گويد با استفاده از هوش مصنوعي مي‌توان فضائي ايجاد کرد که کاربر خود را در کنترل بيشتري احساس کند. اما استفاده از هوش مصنوعي در بازي‌هاي کامپيوتري با استفاده‌هاي ديگر اين تکنولوژي يک فرق دارد. در استفاده‌ها ديگر، نهايت هدف هوش مصنوعي اين است که کامپيوتر بتواند به جاي آدم تصميم بگيرد، اما اينجا کامپيوتر با استفاده از هوش مصنوعي به تصميم‌هاي آدم واکنش نشان مي‌دهد.
XS
SM
MD
LG