(rm) صدا | [ 6:27 mins ]
ميلياردها تن از طريق تلويزيون و اينترنت به کنسرتهاي لايو ايت Live 8، گوش فرادادند و 26 ميليون اسم خود را به حمايت از هدف آن، که پايان دادن به گرسنگي در آفريقا اعلام شده بود، به فهرستي که گاهي بر پردههاي عظيم ويدئو پشت سر نوازندگان نشان داده ميشد، اضافه کردند. چنانکه همکار ما بهنام ناطقي گزارش ميدهد، تاثير اين برنامه بر گرسنگي در آفريقا هرچه باشد، کنسرت هاي لايو ايت Live 8 نمايانگر چند ويژگي غالب در فرهنگ جهان و روحيه انسان بود. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): تاثير مجموعه کنسرتهاي عظيم و زنده هشت، يا لايو ايت Live 8، که از نظر پوشش جهاني، بزرگترين پديده رسانهاي جهان موسيقي در تاريخ بود، انکار ناپذير است، اگر نه در سيرکردن مردم آفريقا، که در نشان دادن عظمت جهاني ستارگان موسيقي انگليسيزبان از آمريکا و بريتانيا، و پيشرفت خيرهکننده تکنولوژي ارتباطات در 20 سال اخير، و عظمت جايگاه خودپرستي در شخصيت بشر و تاريخ.
کنسرتهائي که ميلياردها تن از طريق تلويزيون ساعتها خود را به تماشاي آن مشغول کردند، بدون شک آگاهي جهان در باره فقر در آفريقا را بالابرد، ولي به گزارش خبرگزاريها، در خود آفريقا که مردمش گاه از درآمد کمتر از دو دلار در روز محروم هستند، و طبعا تلويزيون ندارند سرگرمي خوبي به حساب نميآمد، هرچند اگر تلويزيون هم ميداشتند، به ندرت ميتوانستند چهرهاي آفريقاي يا موسيقي آفريقائي در لايو ايت بشنوند.
به قول اين ترجيع بند آهنگ مشهور خانم مدانا Madona که در لندن آن را اجرا کرد – موسيقي بورژوازي را ياغي ميکند - اين ياغيگري، مثل همه عشقها، سرخوردگيها، شجاعتها و پيروزيهاي عاطفي، که موضوع ترانههاي پاپ را تشکيل ميدهد، در عرصه رويا و تصور واقع ميشود.
در جهان واقعيت، فرياد برادر رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي بلند بود که به خبرگزاري رويتر گفت کمک دادن به دولتهاي فاسد آفريقائي، بدون فشارآوردن به اين دولتها براي اصلاحات اساسي، فقط حسابهاي سوئيس روسا را چاق ميکند، و تاثيري در ريشهکن ساختن فقر نخواهد داد. در کنسرت بيست سال پيش، لايو ايد Live Aid که آقاي باب گلداف، ترانهسرا و خواننده گروه نيمچه معروف Boomtown Rats برگزار کرد، بيش از 100 ميليون دلار پول جمع شد، ولي آقاي گلداف و برگزارکنندگان متوجه شدند آن پول در درياي فقر آفريقا قطرهاي بيش نبود، و خيلي از آن به جيب زورمندان آفريقا رفت که از کمکدهندگان باج ميگيرند.
در کنار داد کشيدن به گوش روسای هشت کشوري که روز چهارشنبه در کنفرانس گروه هشت شرکت ميکند، کنسرت لايو ايت، جشن تسلط موسيقي پاپ آنگلوساکسون و آمريکا بر گوش جهانيان بود.
هرچند صحنههاي کنسرت در هشت پايتخت کشورهاي شرکت کننده در ديدار سران گروه هشت قرار گرفته بود -- صحنه ای در آفریقای جنوبی روز های آخر به برنامه اضافه شد -- اما چهرههاي اصلي روي همه صحنهها را هنرمندان آمريکائي و هنرمندان بريتانيائي و انگلیسی زبان تشکيل ميدادند گروه انگليسي Pet Shop Boys در مسکو، خانم بيورک Bjork هنرمند ايسلندي مقيم لندن در ژاپن و و گروه انگليسي کيور Cure در پاريس، جذابيتهاي اصلي برنامه بودند و برنامه در لندن با بيتلها و پلمککارتتني (در کنار یوتو U2) شروع شد و با بيتلها و پال مککارتني به پايان رسيد، و فرصتی بود برای همه پیرمردهای پاپ، از پدربزرگهای پینگ فلوید گرفته تا استیوی واندر، نیل یانگ در کانادا، و گروه U2 که از گسترش و پایداری محبوبیت آفریدههای سی سال پیش، به خود ببالند.
در اين ميان، لايو ايت يکي از تجربههاي عمده در پخش برنامه ديداري و شنيداري يا سمعي بصري زنده از طريق اينترنت بود. آقاي باب ويلسون، رئيس ارشد برنامهريزي در شرکت معظم اينترنتي آمريکا آنلاين AOL، که اين کنسرتها را زنده و ضبط شده ارائه ميداد، گفت لايو ايت نقطه عطفي براي اينترنت به عنوان يک رسانه ويدئوئي بود، و 5 ميليون نفر از طريق اين شرکت خدمتدهنده اينترنتي کنسرت ها را تماشا کردند، اما براي خيلي از مشتريان اين تجربه تلخي بود زيرا موفق به دريافت برنامهها نميشدند. آقاي برد کاوا، خبرنگار روزنامه مرکوري نيوز چاپ سنحوزه مينويسد اين کنسرتها براي شرکت آمريکا آنلاين که 21 ميليون مشترک در آمريکا دارد شکست بزرگي بود.
از سوي ديگر، به گفته جان پارالس Jon Parales، نويسنده نيويورک تايمز، در کنار آمارهاي تکان دهنده از مرگ و مير ميليونها در آفريقا از گرسنگي يا بيماريهاي مختلف، ترانه های راک و پاپ که اغلب درباره ناکامي و پيروزي در عشق است، به نظر خودپرستانه و سبک ميرسيد، هرچند بعضي خوانندهها مثل استينگ Sting و گروه U2 اشعار بعضي ترانهها را عوض کردهبودند که با مغتضيات پيام روز تطبيق کند.
اين نويسنده، ضمن يادآوري خودپرستي و خودمحوري که درذات هنر پاپ قرار دارد، همچنين به خودپرستي 25 ميليون آدمي اشاره ميکند که اسم خود را روي اينترنت زير طومار الکترونيکي تقاضاي کمک براي آفريقا گذاشتند به اين اميد که شايد لحظهاي براي يک پانزدهم ثانيه هم که شده، آن را پشت سرهنرمند محبوب خود روي صحنه لايوايت تماشا کنند.