لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۲:۳۱ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

آلبوم جدید فرنک بلک: الهام یک هنرمند قدیمی پانک از موسیقی جنوب آمریکا و باب دیلن


(rm) صدا | [ 5:05 mins ]
آلبوم جدید فرنک بلک که به خاطر بنیاد گذاشتن گروه ابداع گر Pixies شهرت دارد، کاری است به کلی متفاوت با موسیقی پانک و گرانج که از Pixies تاثیر گرفتند. در این البوم آقای بلک مجموعه ترانه گرد آورده است در سبک موسیقی راک ریشه، roots rock یا راک و soul جنوب آمریکا، موسیقی شهرهائی مثل ممفیس و نشویل، که به خصوص از آلبوم 1966 باب دیلن Blonde on Blonde متاثر است. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): خواننده و ترانه‌سرای برجسته موسیقی راک آمریکا، آقای فرنک بلک هفته گذشته آلبومی بیرون داد با الهام از موسیقی راک سنتی، راک ریشه‌ای یا roots rock و به اصطلاح موسیقی soul جنوبی، موسیقی‌ای شهرهای جنوبی Nashville و ممفیس، زادگاه الویس پرسلی، و موسیقی‌ای که منبع الهام باب دیلن بوده است. آلبوم جدید فرنک بلک، Honeycomb یا کندوی عسل نامگذاری شده است هرچند که ترانه‌های آن از تلخی طعم شکست در عشق می‌گویند. بلک این البوم را با ترانه Selkie Bride با صدائی تلخ و شیرین شروع می‌کند، که در آن از معشوق می‌خواهد که هرگز بازنگردد. فرنک بلک ، به خاطر گروه پیشتازش Pixies محبوب شنوندگان جدی موسیقی راک و مورد احترام منتقدان و مورخانی است که این گروه را آغازگر چندین سبک تازه در موسیقی امروز می‌دانند، از جمله گرانج و پانک. البوم جدید فرنک بلک، کاری است کاملا متفاوت با کار او در موسیقی راک، که ملهم از آلبوم تاریخی‌ای است از باب دیلن به نام Blond on Blond که در سال 1966 بیرون آمد، وقتی فرنک بلک که نام اصلی‌اش چارلز تامپسون است، یک سال داشت فکر انتشار آلبوم Honeycomb که هفته گذشته در میان نقدهای ستایش‌آمیز منتقدان، وارد بازار شد، ده سال پیش جوانه زد، در گفتگوئی با تهیه‌کننده برجسته آقای ، Jon Tiven اما سال گذشته، فرنک بلک، بعد از آنکه گروه راک خود Catholics را منحل کرد تا باردیگر با گروه Pixies دور دنیا سفر کند، برای ضبط آلبوم Honeycomb چهار روز فرصت یافت، اما نوازندگان چیره‌دستی که تهیه‌کننده در استودیوئی در Nashville تنسی گردهم آورد، کار ضبط این آلبوم را به طور سنتی میسر ساختند. نوازندگانی که با هنرمندان برجسته‌ای از اوتیس ردینگ خواننده soul گرفته تا الویس پرسلی پیشگام راک کار کرده‌اند، از جمله استیو کوپر و اسپونر اولدهم. البوم Honeycomb علاوه بر ساخته‌های خود فرنک بلک، از جمله حاوی اجرائی است از یک ترانه‌ای از الویس پرسلی و همچنین ترانه انتهای تاریک خیابان که با صدای خواننده قدیمی Percy Sledge معروف شده است. هیچکدام از ترانه‌های آلبوم جدید فرنک بلک، به نوع راکی که او با آن مشهورشده ست، ربطی ندارند و به قول منتقدی، این آلبوم مجموعه‌ای است از موسیقی راک ملایم و موسیقی کاونتری، که انگار برای همراه در کوه‌پیمائی روی نواری گردهم آورده شده‌اند. اول قرار بود اسم آن را با اشاره به صفحه مشهور باب دیلن، Black on Blond بگذارد، اما سرانجام اسم فروتنانه تر کندوی عسل که نام یکی از ترانه‌های آلبوم است، به روی آن گذاشت. منتقدان نشریات معتبر آمریکا کار فرنک بلک را در آلبوم هانی‌کومب ستوده‌اند. از جمله منتقد Entertainment Weekly می‌نویسد برداشت بلک از موسیقی soul جنوبی، ساده و بی‌پیرایه است، و حکایت از تولدی دوباره دارد. منتقد نشریه تخصصی بیلبورد می‌نویسد این آلبوم یکی از بهترین لحظات زندگی هنری فرنک بلک است. منتقد رولینگ استون لحن خونسرد آلبوم و نوازندگی خلق‌الساعه آن را ستایش کرده است و مننتقد گاردین می‌نویسد بلک بدون اینکه ویژگی‌های پانکی خود را از دست بدهد، به یک بلوغ آرام دست‌ یافته است، که به یقین آنها که بلک را با جیغ و فریادهایش در ترانه‌های پیکسیز می‌شناسند، تعجب آور خواهدبود. بلک در ترانه‌ای به نام خداحافظی عجیب با همسر سابق خود جین هم‌آواز شده است، ترانه‌ای در باره طلاق و جدائی، که در ترجیع بند آن با هم می‌خوانند که خنده‌دار است که شبی به سالها تبدیل شد و خنده‌دار است که ما در میان اشکها لبخند زدیم و دردناک است ولی ما سعی خود را کردیم و عجیب است که خداحافظی کنیم. Strange Goodbye.
XS
SM
MD
LG