(rm) صدا | [ 5:36 mins ]
آلبوم جديد کانيه وست Late Registration هم حاصل همکاري او با شمار کثيري هنرمندان ديگر است که به صورت ميهمان ظاهر ميشوند. محتواي اجتماعي ترانههاي کانيه وست، او را نزد صاحبنظران اين موسيقي، به وجدان بيدار موسيقي رپ و پاسخي به انحطاط محتواي اين موسيقي در جهان سکس و مواد مخدر دانسته ميشود اما به قول منتقد نيويورک تايمز آقاي کليفا سنه Kalifa Sanneh، تصوير کانيه وست، به خاطر شخصيت عصباني و متوقعي که از خود به عنوان يک ستاره جديد و پرمدعي ارائه داد، در جهان هيپهاپ هم يک راه حل است و هم يک مشکل. چه کسي غير از کانيه وست ميتواند آلبوم تازه را با ترانهاي تبليغ کند که به بزرگداشت قربانيان تجارت الماس، يعني کارگران معدن، اختصاص دارد؟ بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): هنرمند قافيهپرداز رپ و تهيهکننده برجسته موسيقي هيپهاپ، کانيه وست Kanye West، اين روزها سخت مشغول کار به روي آلبوم دوم خود است، و از شیکاگو به لسانجلس رفته و صبح و شب و شب تا صبح خود را در استوديو ميگذراند. آلبومي به نام «ثبت نام ديرهنگام» يا Late Registration از شرکت راک افلا به مدیریت Jay Z که چنانکه از نخستين ترانه آن الماسهاي سييرا لئونه بر ميآيد، پراز ترانههائي است با مفاهيم اجتماعي.
ترانه «الماسهاي سييرا لئونه» که همراه با ويدئوئي به همين نام از کانيهوست منتشر شد، تلاش طاقتفرساي کارگرهاي معدن در آفريقا را با تصوير الماس به عنوان هديه سنتي عشاق، درميآميزد.
کانيه وست، که به خاطر استفادهاش از نغمههاي موسيقي soul و funk دهه 1970 در هيپهاپ شهرت دارد، سال نخستين آلبوم خود به عنوان رپر يا قافيهپرداز و مجري، ارائه داد، آلبومي به نام «ترک تحصيل کرده» يا School Dropout که بيش از دو ميليون نسخه فروش کرد و جوائز متعددي براي او به ارمغان آورد. او از معدود رپرهائي است که تهيهکننده هم هستند، يعني ترکيب کوبهها و نغمههائي که زير رپ قرار ميگيرد را خودشان درست ميکنند.
کانيه وست، که همچنان به کار تهيهکنندگي آلبومها براي رپرها و خوانندههاي ديگر ادامه ميدهد، مانند هنرمندان برجسته ديگر موسيقي هيپهاپ مثل داکتر دره Dr. Dre، پاف ددي Puff Daddy و Jay Z، معرف و تهيهکننده هنرمندان نوآمده ديگر است. آلبومي که کانيه وست براي خواننده ريتم اند بلوز آقاي جان لجند John Legend يکي از نوچههاي خود تهيه کرد، يک ميليون نسخه فروخت. آلبوم جديد رپر قديمي شيکاگوئي، آقاي کامن Common هم کار کانيه وست بود و بهترين و پرفروشترين آلبومي بودکه کامن در بيش از ده سال فعاليت خود که بخشي از آن را در رقابت با همشهرياش کانيه گذراند، بيرون داد.
محتواي اجتماعي ترانههاي کانيه وست، او را نزد صاحبنظران اين موسيقي، به وجدان بيدار موسيقي رپ و پاسخي به انحطاط محتواي اين موسيقي در جهان سکس و مواد مخدر دانسته ميشود اما به قول منتقد نيويورک تايمز آقاي کليفا سنه Kalifa Sanneh، تصوير کانيه وست، به خاطر شخصيت عصباني و متوقعي که از خود به عنوان يک ستاره جديد و پرمدعي ارائه داد، در جهان هيپهاپ هم يک راه حل است و هم يک مشکل. چه کسي غير از کانيه وست ميتواند آلبوم تازه را با ترانهاي تبليغ کند که به بزرگداشت قربانيان تجارت الماس، يعني کارگران معدن، اختصاص دارد؟
به سنت ترانههاي جديد هيپهاپ و ريتماند بلوز، آلبوم جديد کانيه وست Late Registration هم حاصل همکاري او با شمار کثيري هنرمندان ديگر است که به صورت ميهمان ظاهر ميشوند. اما اگر آلبوم قبلي کانيه ملاک باشد، همکاري با هنرمندان ديگر، به اصالت و انسجام کار او لطمه نزده است، چنانکه بسياري از شنوندگان آلبوم قبلي حتي متوجه نشدند که مثلا يکي از موفقترين ترانههاي آن، يعني مسيح راه ميرود Jesus Walks بعضا نوشته يک رپر مقيم ايندياناپوليس بود به نام Rhymefest.
اما کانيه وست مدام در حال تجربه است. مثلا براي مسيح راه ميرود، سرانجام سه ويدئوي مختلف با مضامين گوناگون تهيه کرد. ترانه آغازين آلبوم جديد، ترانه الماسهاي سييرا لئونه، ابتدا الماس نام داشت، ولي وقتي کانيه در باره مشقات کارگران الماس آگاه شد، فورا به پراگ رفت و در آنجا ويدئوي ساخت با همين مضمون، اما اشکالي که پيش آمد اين بود که تصاوير ويدئو با اشعار ترانه تطبيق نميکرد. بنابراين به استوديو برگشت و بعضي اشعار ترانه را با استفاده از نوشتهاي از Jay Z ستاره پرفروش رپ، دوباره ضبط کرد. حالا، اشعاري که در ويدئو هست با روايت نهائي ترانه الماسها تطبيق نميکند. کانيه گفت هنوز تصميم نگرفته کدام روايت را در آلبوم بگنجاند.
کانيه گفت تا لحظهاي که مديران کمپاني به او بگويند زمان تحويل البوم فرا رسيده است، روي آن کار ميکند ولي خوبي کارش در اين است که هرلحظه بگويند وقت تمام شد، ميتواند آن را تحويل بدهد.