لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۳:۳۹ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

نخستین آلبوم نوازنده اسرائیلی «میری بن آری»: ویولونیست هیپ هاپ


(rm) صدا | [ 6:32 mins ]
آخرین هنرمند غیرسیاهپوستی که با انتشار نخستین آلبوم خود به این حیطه قدم می‌گذارد، ویولونیست اسرائیلی خانم میری بن‌آری Miri Ben-Ari است که به خاطر همکاری‌هایش با هنرمندان برجسته هیپ‌هاپ در میان علاقمندان این نوع موسیقی شهرت یافته است. میری بن‌آری در شب آماتورهای در تئاتر آپولو در محله هارلم نیویورک گل کرد و به خاطر اجراهائی که از سرود ملی آمریکا در برابر هزاران تماشاگر استادیوم‌های بزرگ در آغاز مسابقات ورزشی عرضه می‌کند، مشهورشد. اولین آلبوم میری بن‌آری، که کمپانی معظم صفحه‌پرکنی Universal آن را بیرون داده است، مجموعه‌ای خیره‌کننده است از ملودی‌های ویلن و سازهای زهی، و اجرای رپ توسط هنرمندان طراز اولی چون کانیه وست، جان لجند John Legend ، ایکن Akon، انتونی همیلتون و لیل مو Lil Mo، با الهام از موسیقی ریتم اند بلوز، کاونتری. با پیوستن هنرمندان سفیدپوست از ایالات مختلف آمریکا و کشورهای مختلف جهان به صف ستارگان موسیقی رپ و هیپ‌هاپ، به تدریج این موسیقی که در محلات سیاه‌نشین مرکز شهرهای آمریکا نضج گرفت، از حیطه سیاهان خارج می‌شود. آخرین هنرمند غیرسیاهپوستی که با انتشار نخستین آلبوم خود به این حیطه قدم می‌گذارد، ویولونیست اسرائیلی خانم میری بن‌آری Miri Ben-Ari است که به خاطر همکاری‌هایش با هنرمندان برجسته هیپ‌هاپ در میان علاقمندان این نوع موسیقی شهرت یافته است. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): سرانجام انتظار علاقمندان هیپ‌هاپ برای شنیدن یک آلبوم کامل از کارهای ویولونیست زیبای مجعدموی و سروقد اسرائیلی میری بن‌ آری به سر رسید. هنرمندی که تمام سازهای زهی در آلبوم کانیه وست را تنظیم کرده و نواخته است، چند سالی است که با ظاهر شدن در کنار هنرمندان برجسته هیپ‌هاپ از جمله وایکلف ژان و جی زی، و جادوگری با ویلن خارق‌العاده‌اش، تماشاگران را خیره کرده است. در این ترانه، ستاره روز موسیقی هیپ‌هاپ، آقای کانیه وست خانم میری بن آری را معرفی می‌کند و به او خوشامد می گوید. Fly Away میری بن‌آری در شب آماتورهای در تئاتر آپولو در محله هارلم نیویورک گل کرد و به خاطر اجراهائی که از سرود ملی آمریکا در برابر هزاران تماشاگر استادیوم‌های بزرگ در آغاز مسابقات ورزشی عرضه می‌کند، مشهورشد. از جمله تماشاگران این اجراها در یکی از استادیوم‌های نیویورک رئیس کمپانی یونیورسال بود که سرانجام از او برای امضای قرارداد با این کمپانی دعوت کرد. در آلبوم اول ویلونیست هیپ‌هاپ، مری بن‌آری اجرائی از سرود ملی آمریکا را با همکاری هنرمند قدیمی موسیقی هیپ‌هاپ Doug E. Fresh گنجانده است. از معدود اجراهای سرود مشهور به پرچم ستاره‌نشان است به سبک هیپ‌هاپ. Star Spangled Banner نوازنده برجسته ویلون خانم میری بن‌آری از لابلای خطوط ریز اسامی همکاران در پشت CD های هیپ‌هاپ راه خود را به جلوی صحنه گشوده است. اولین آلبوم میری بن‌آری، که کمپانی معظم صفحه‌پرکنی Universal آن را بیرون داده است، مجموعه‌ای خیره‌کننده است از ملودی‌های ویلن و سازهای زهی، و اجرای رپ توسط هنرمندان طراز اولی چون کانیه وست، جان لجند John Legend ، ایکن Akon، انتونی همیلتون و لیل مو Lil Mo، با الهام از موسیقی ریتم اند بلوز، کاونتری. ترانه Sunshine to the Rain یا آفتاب به باران، طلایه‌دار این آلبوم است، با رپ‌هائی از Scarface و آنتونی همیلتون، با رگه‌هائی مشخص از موسیقی گاسپل یا موسیقی انجیلی سیاهان آمریکا، و مفاهیمی امیدبخش. Sunshine to the Rain خانم میری بن‌آری، هنرمند اسرائیلی تبار نیویورکی، که نخستین آلبوم خود را «ویلونیست هیپ‌هاپ» نام گذاشته، از معدود نوازندگانی است که یک آلبوم هیپ‌هاپ را سرکردگی می‌کند، بدون اینکه یک کلمه بخواند. به قول نانا اکوبروهمند، منتقد موسیقی مجله هفتگی ویلج وویس در نیویورک، آلبوم این هنرمند، بخشی از گرایش جدید کمپانی‌های صفحه‌پرکنی است که تلاش می‌کنند گروه‌های تمام سیاه هیپ‌هاپ را با اضافه کردن هنرمندان سفیدپوست به جمعیت کثیرتری بفروشند. تابستان گذشته، این ستاره قدبلند که پیرهن‌های تنگ شکم‌نما می‌پوشد در کنار Jay Z در Summer Jam که برنامه‌ای به خصوص سیاهپوستی بود، با ملودی‌های سنفونیک خیره‌کننده و پیچ‌درپیچی که از سیم‌های ویلون خود بیرون کشید، و با حرکت موهای بلندو پیچ‌درپیچ مجعد خود، حاضران را خیره کرد. در این ترانه، Jump and Spread مجریان هیپ‌هاپ Fatman Scoop و Vicious با میری‌بن‌آری، که ملودی‌هائی خاورمیانه‌ای را با ویلن خود می‌نوازد. Jump and Spread به قول منتقد مجله تخصصی Spin کار میری بن‌آری به عنوان یک نوازنده زنده در موسیقی هیپ‌هاپ که هر قطعه کلاسیکی را می‌توان با نمونه برداری از صفحه‌های ضبط شده، مورد استفاده قرار داد، ممکن است زائد به نظر برسد اما منتقد اسپین در نقد ستایش‌آمیز خود می‌نویسد میری بن‌آری که در موسیقی کلاسیک و جاز سابقه دارد، با اینکه نمی‌گذارد کسی فراموش کند که این آلبوم، نمایش اوست، هرگز خود را به کار هنرمندان برجسته هیپ‌هاپ که با او همکاری می‌کنند، تحمیل نمی‌کند. در ترانه سنفونی شماره 9، ترجیع بند این است ما آینده هستیم و شما گذشته، زمان تند می‌گذرد و نمی‌شود صبر کرد. Symphony No. 9 خانم میری بن‌اری در مصاحبه‌ای اشاره کرد که طعم وعطر تازه‌ای به هیپ‌هاپ اضافه می‌کند و گفت به علت آشنائی شنونده‌ها با مسائل سیاسی اسرائیل، بیننده‌ها، درد او را درک می‌کنند و موسیقی او در فضای کلی موسیقی هیپ‌هاپ کاملا جا می‌افتد زیرا در این موسیقی سعی هر هنرمند این است که واقعیت خاستگاه یا محله‌ای که از آن می‌آید را نشان دهد. We Gonna Win خانم میری بن‌آری، ویلونیست هیپ‌هاپ اسرائیلی تبار می‌گوید هنرمندان رپ که در این آلبوم با او همکاری کردند، هیچکدام قبلا با ویلن کار نکرده بودند و ساز او انگیزشی برای خلاقیت‌های تازه بود. از ترانه‌های برجسته نخستین آلبوم خانم میری بن‌آری، قطعه‌ای است به نام We Gonna Win یا برنده خواهیم شد، با همکاری ترانه‌سرای برجسته هیپ‌هاپ Styles P با این مفهوم امیدبخش که تلاش، ایمان به استعداد شخصی و پشتکار در هر کاری به پیروزی می‌رسد. We Gonna Win برخلاف ترانه‌های رایج در موسقی هیپ‌هاپ در کارهای خانم میری بن‌آری، ویلونیست اسرائیلی، از جمله در این ترانه We Gonna Win با همکاری استایلز پی، که از نمونه‌های نادر ترکیب موسیقی کلاسیک و رپ است، موسیقی کلاسیک، رپ را همراهی نمی‌کند، بلکه به عنوان یک عنصر مستقل روی پای خود ایستاده است. میری بن‌آری ماه آینده همراه با تور بزرگ فلسفه جدید جاز، New Jazz Philosophy هنرمند هیپ‌هاپ باستا رایمز Busta Rhymes به دور آمریکا می‌رود.
XS
SM
MD
LG