(rm) صدا | [ 5:54 mins ]
از جمله برنامههای دویستمین سالگرد تولد هانس کریستین اندرسن، نویسنده شهیر دانمارکی، نگارش یک اپرا براساس زندگی اوست با اشعار و موسیقی ترانه سرای راک بریتانیائی، آقای الویس کاستلو Elvis Costello که شب گذشته، شنبه شب، طرحی از آن برای نخستین بار در اپراخانه جدیدالتاسیس و مدرن کپنهاگ به روی صحنه رفت. وی داستان عشق نافرجام هانس کریستین اندرسن به سوپرانوی مشهور سوئدی جنی لیند Jenny Lind موضوع کار خود قرار داده است. نگارش اپرا در باره هانس کریستین اندرسن نخستین تجربه او در ساختن آهنگ و شعر برای نمایش آوازی است. بهنام ناطقی (رادیو فردا، کپنهاگ): اپراخانه عظیم و زیبای کپنهاگ، که در جزیره داک Duck در مرکز این شهر در کنار آب قرار گرفته است، شنبه شب بهانهای به دست مشتاقان موسیقی، فرهنگ دانمارکی و همچنین علاقمندان معماری داد تا دیدن از معماری شگفتانگیز و خیرهکننده Henning Larson سرآمد معماران دانمارک و یکی از 20 معمار برجسته دنیا را با کنجکاوی برای شنیدن نخستین تجربه الویس کاستلو، ترانهسرای ماجراجوی موج نوی راک بریتانیا همراه کنند.
در اپرائی که «ترانههای محرمانه هانس کریستین اندرسن» نام گرفته است، الویس کاستلو، داستان عشق نافرجام هانس کریستین اندرسن به سوپرانوی مشهور سوئدی جنی لیند Jenny Lind موضوع کار خود قرار داده است.
در اجرای طرح گونه شنبه شب، الویس کاستلو حاصل سه سال کار خود به روی این را برای نخستین بار ارائه داد و استقبالی که تماشاگران دانمارکی از این اثر کردند، نشان میداد که در به موسیقی کشیدن عشق اندرسن به یک خواننده اپرا، موفق بود.
اپرای الویس کاستلو در باره ماجرائی غمانگیز در زندگی هانس کریستین اندرسن، که قرار است سال آینده به صورت کامل با ارکستر و خوانندگان اپرا روی صحنه برود، شنبه شب چند نوازنده دانمارکی به روی پیانو، بانجو و سازهای بادی به همراه سوپرانوی جوان خانم جیزلا استیل Stille در اپراخانه کپنهاگ روی صحنه رفتند در کنار خود الویس کاستلو، که ترانههائی از زبان دو شخصیت از این اپرا را خودش اجرا کرد: یکی سیرک گردان مشهور آمریکائی P. T. Barnum و دیگری خود هانس کریستین اندرسن.
بارنوم از جنی لین خواننده سوپرای مشهور اواخر قرن 19 سوئد دعوت کرده بود به آمریکا برود، درست در همان زمانی که اندرسن عشق خود را به وی اعتراف میکرد. جنی لین که به خاطر صدای خارقالعادهاش « بلبل سوئد» لقب گرفته بود و عکسش هنوز روی اسکناسهای سوئدی چاپ میشود، در سال 1850 برای اولین بار در آمریکا روی صحنه رفت. مشهور است که هانس کریستین اندرسن داستان خود «بلبل» را به یاد این خواننده نوشته است.
الویس کاستلو، ترانهسرا، خواننده و نوازنده موسیقی راک، که در دهه 1980 با ترانههای ابتکاری در باره عشق و ناکامی جوانان طبقه زحمتکش شهرتی جهانی به دست آورد، از اواسط دهه 1990 کار خود را به عنوان ترانهسرا و آهنگساز به رشتههای دیگر موسیقی گسترش داد، برای باله قطعات کلاسیک نوشت، ترانههائی به سبک موسیقی جاز با ارکسترهای بزرگ اجرا کرد، یک جشنواره هنری در انگلستان ترتیب داد و حتی صفحهای از قطعاتی که برای یک ارکستر از چهار ساز زهی نوشته بود، بیرون داد. نگارش اپرا در باره هانس کریستین اندرسن نخستین تجربه او در ساختن آهنگ و شعر برای نمایش آوازی است. قبل از اجرا کاستلو خطاب به تماشاگران گفت که گوشهای تاریک از زندگی هانس کریستین اندرسن را به نمایش میگذارد که کمتر کسی در باره آن شنیده است.
کاستلو در مصاحبهای گفت که از بچگی با آثار هانس کریستین اندرسن آشنا بود و پیشنهاد رئیس اپرای سلطنتی دانمارک برای نوشتن اثری در باره اندرسن را به همین سبب پذیرفت. در اجرای این اپرا که قرار است سال آینده در کپنهاک افتتاح شود، و در صورت موفقیت، به توری دور دنیا برود، نقشهائی که کاستلو شنبه شب خودش میخواند به خوانندگان اپرا داده خواهد شد، به همین سبب، شنبه شب در کپنهاگ برای آنها که صدای کاستلو را دوست دارند، فرصت استثنائیای بود که این ترانهها را با صدای خودش بشنوند.
آقای Kasper Holten مدیر 32 ساله اپراخانه جدید کپنهاک گفت پیشنهاد آهنگسازی به الویس کاستلو بخشی از برنامه او برای کشاندن تماشاگران بیشتر به این تالار 400 میلیون دلاری است که در برنامههای آن، علاوه بر اپراهای مشهور و کلاسیک، نمایشهای معاصر نیز روی صحنه خواهند رفت.