لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۶:۳۹ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶

فیلم هیجان انگیز «اینک بهشت (قدس) در باره دو بمبگذار انتحاری در کرانه غربی


(rm) صدا | [ 4:56 mins ]
در فیلم جسورانه «اینک بهشت (قدس)» یا Paradise Now که از این هفته در نیویورک و شهرهای عمده آمریکا بر پرده سینما آمد، کارگردان فلسطینی هانی ابواسد به موضوع تروریسم انتحاری و کشتار خانواده‌های بی‌دفاع اسرائیلی پرداخته است توسط جوانان فلسطینی که در یک بازی روانی خطرناک، به سوی ارتکاب اعمال تروریستی توام با خودکشی رانده می‌شوند. فیلم جزئیات آماده سازی یک بمب گذار انتحاری را نشان می دهد واز تروریست ها، چهره ای انسانی ترسیم می کند با همه تردیدها و می کوشد به دلایلی بپردازد که دومکانیک جوان و هوشمند به سوی خودکشی گام بر می دارند. اما پیام فیلم از زبان دختری در پایان فیلم مطرح می شود که ترویست ها به همان مردمی که به اسم آنها خود را می کشند، ضرر می زنند و ترس و نفرت و خشونت را تداوم می بخشند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): بعد از آنکه یک تروریست برای خودکشی و کشتن عده‌ای بی‌دفاع و ناشناس در یک محله شلوغ در اسرائیل، چاشنی بمب خود را می‌کشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در «اینک بهشت» فیلم هیجان‌انگیز کارگردان فلسطینی هانی ابواسد، فیلم مستقلی که کمپانی وارنر در آمریکا توزیع می کند، پاسخ غیرعقلائی و باورنکردنی‌ای که مسئول عملیات تروریستی به دو داوطب خودکشی می‌دهد این است که بلافاصله بعد از انفجار دو فرشته در اطراف هر یک ظاهر می‌شوند. اما پاسخ پیچیده‌تر و گیج‌کننده‌تر به این سئوال موضوع اصلی فیلم «اینک بهشت» است. فیلم اینک بهشت، فیلم تازه‌ای کارگردان فلسطینی هانی ابواسد است که قبلا در فیلم سینمائی استعاره‌ای «عروسی رعنا» و قبل از آن در یک فیلم مستند، به زندگی در سرزمین‌های فلسطینی پرداخته بود. فیلم «اینک بهشت» داستان دو رفیق فلسطینی است، دو مکانیک زرنگ به نام‌های سعید و خالد، که می‌توانند از پس سختی شرایط زندگی در نابلس برآیند، اما به جای زندگی، مرگ را انتخاب می‌کنند و داوطلب می‌شوند که به عنوان بمب‌گذران انتحاری، خون مردم بی‌دفاع را در یک محله شلوغ درتل‌آویو بریزند، و وارد جهان پرواهمه و ترسناک تروریست‌ها می‌شوند. از دیدنی‌های فیلم «اینک بهشت» تشریح دقیق جزئیات آماده‌سازی دو تروریست انتحاری، سعید و خالد است، تردید‌های آنها، و ایمان متزلزل آنها: جزئیات مراحل حمام و سلمانی و شام مفصل آخر و سرانجام به خود بستن بمب‌ها... این تامل در جزئیات آنها را به طرز خنده‌آوری روزمره می‌کند. تضادی که فیلم از آن بهره می‌برد، بین این روزمرگی خنده‌آور و ملال‌آور و فاجعه‌ است -- فاجعه‌ای که برای کسانی مثل عاملان ضبط وصیت ویدئوئی تروریست‌های انتحاری، چنان عادی است که در حین ضبط، شامشان را هم تمام می‌کنند. هانی ابواسد در فیلم هیجان‌انگیز و سریع «اینک بهشت» که ساختاری شبیه فیلم‌های جنائی دارد با توصیف پیچیدگی‌های شخصیت قهرمانان فیلم، می‌کوشد به آنها ابعاد انسانی ببخشد و به همین خاطر هم فیلم از سوی بعضی محافل به خاطر تصویر کردن تروریست‌های انتحاری، مورد انتقاد قرار گرفته است. اما به قول استیفن هولدن، منتقد نیویورک تایمز، کارگردان هانی ابواسد در تصویر نفس‌گیری که از دو تروریست انتحاری به دست می‌دهد، اعمال آنها را تائید نمی‌کند. اما گلپ ویپ، منتقد دیلی‌نیوز لس‌آنجلس می‌نویسد فیلم هانی ابو اسد، ماجرای این دو مکانیک نابلسی را طوری می‌سازد که هر بیننده‌ای به آنها حق بدهد که زندگی زیر ظلم و اشغال اسرائیلی‌ها، آدم را به تروریست انتحاری تبدیل می‌کند. با این حال پیام فیلم، در حرفهای عاقلانه دختر جوان فلسطینی پایان فیلم است که از آنها می‌پرسد بعدش چی؟ این دختر در فیلم Paradise Now طرف دیگر بحث را نمایندگی می‌کند، تروریست‌ها با اعمال خشونت‌آمیز خود به مردمی که برای آنها و به نام آنها خودکشی می‌کنند، صدمه می‌زنند. هرچند تصویر فیلم از تبدیل شدن جوانان فلسطینی به تروریست‌ها انتحاری ممکن است جانبدارانه باشد، اما فیلم با پیام این دختر جوان فلسطینی تمام می‌شود که می‌گوید در واکنش به بمب‌گذاری‌های انتحاری، فلسطینی‌ها بیشتر زیر فشار و آماج انتقام اسرائیلی‌ها قرار می‌گیرند. آقای هوبرمن، منتقد ویلج وویس، یادآور می‌شود که فیلم «اینک بهشت» در چه شرایط قهرمانانه‌ای در میان آتش و دود نابلس زیر گلوله‌های اسرائیلی‌ها و بمب‌های فلسطینی‌ها ساخته شده است و هانی ابو اسد با تصویر پیچیدگی و ابهام ‌ جهان خشونت‌بار کرانه غربی، روی بند باریکی راه می‌رود بین اسرائیلی‌های اشغالگر، و گروه‌های تروریستی فلسطینی. با این حال، بی‌انصافی است اگر فیلم « اینک بهشت» فقط در سایه موضعی که نسبت به تروریسم انتحاری می‌گیرد، دیده شود. آقای استفن هولدن نیویورک تایمز می‌نویسد از سیاست گذشته، این فیلم پرهیجان با چرخش‌های غیرقابل پیش‌بینی داستان و چین‌وچروکهای عاطفی، طوری حساب‌شده ساخته شده است که در طول نمایش آن، به قلب تماشاگر چنگ بیاندازد و رها نکند.
XS
SM
MD
LG