لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۷:۰۹ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

زندگی غم انگیز یک «هواشناس» تلویزیون Weatherman : فیلم جدید «نیکلاس کیج»


(rm) صدا | [ 5:36 mins ]
فیلم «هواشناس» با شرکت نیکلاس کی‌ج، مایکل کی‌ن و هوپ دی‌ویس، که هفته گذشته بر پرده همگانی سینماهای آمریکا افتتاح شد، از فیلم ترسناک Saw2 و فیلم تفریحی زورو Zoro، کمتر فروش کرد، اما بیشتر مورد حمایت منتقدان آمریکا قرار گرفت. هنرپیشه محبوب آمریکا آقای نیکلاس کی‌ج Nicholas Cage در فیلم «هواشناس» در نقش یک مجری بخش هواشناسی در اخبار تلویزیون در شیکاگو ظاهر می‌شود که با زندگی خانوادگی و شخصی خود دست و پنجه نرم می‌کند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): شخصیتی که نیکلاس کی‌ج، هنرپیشه توانای آمریکائی در فیلم Weatherman یا هواشناس ایفا می‌کند مثل خیلی از مجریان هواشناسی در تلویزیون‌های آمریکا، چیزی از هواشناسی نمی‌داند، اما پر است از طعنه و جاذبه انسانی سرگرم‌کننده، با این حال، در زندگی داخلی خود، به بن‌بست رسیده است، و احساس می‌کند مورد تمسخر همه است. راه فرار او، گرفتن شغلی به عنوان هواشناس در یک ایستگاه تلویزیونی نیویورکی است که حقوق بیشتر و شهرت بیشتری هم دارد و او را از زندگی پیچیده و دشوار خصوصی‌اش در شیکاگو دور می‌کند، اما موضوع فیلم هواشناس انتخاب این شخصیت است: که ماندن و مقابله کردن با مشکلات را بر فرار ترجیح می‌دهد. آرزوی قهرمان فیلم این است که در زندگی شخصی نکبت‌بار خود، احترام و عشق پدر خود را باز یابد و از سوی دیگر، به همسر طلاق‌گرفته‌اش رجوع کند. حضور خانم هوپ دیویس Hope Davis در نقش همسر او، بر عمق عاطفی فیلم می‌افزایند. اما نقش مقابل نیکلاس کی‌ج در این فیلم را مایکل کی‌ن ایفا می‌کند، در نقش پدر. منتقد یواس‌ای تودی USA Today لحظات تمسخر‌آمیز و بامزه زندگی غم‌انگیز شخصیت فیلم را ستایش می‌کند. فیلم Weatherman کاری تازه است از کارگردان همه‌فن‌حریف سینمای آمریکا گور وربینسکی یا Gore Verbinski که انگار تعهد دارد با هر فیلم سبک متفاوتی در فیلمسازی را تجربه کند. از او فیلم کمدی تجاری Mouse Attack را دیده‌ایم و سال گذشته، فیلم ماجرائی او با شرکت جانی دپ، دزدان دریائی جزائر کارائیب Pirates of the Caribbean از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر بود و فیلم ترسناک حلقه The Ringتجربه‌ای بود کاملا متفاوت با کارهای دیگرش. با فیلم هواشناس، گور وربینسکی، که از ساختن فیلمهای تبلیغی تلویزیونی به سینما آمده است، به گفته خانم دان تایلر از روزنامه تریبون پورتلند، به حیطه سینمای شخصی هنرمندانی مثل وس اندرسن Wes Anderson و الکساندر پی ن Alexander Payne قدم می‌گذارد. این دو کارگردان به خصوص اخیرا به خاطر ساختن فیلم‌هائی در باره قهرمان‌های تراژیک یا غم‌انگیز و مصیبت‌بار به شهرت رسیدند. اما از نظر مانولا درگیس نیویورک تایمز این فیلم نمی‌تواند در تشریح یک شخصیت غم‌انگیز و رقت‌آور خود را به پای کاری از چخوف یا حتی الکساندر پی‌ن برساند. منتقد مجله هفتگی وزین نیویورکر آقای دیوید دنبی می‌نویسد کارگردان هواشناس، گور وربینسکی، با سابقه‌‌ای که دارد در ظاهر برای این فیلم نامناسب به نظر می‌رسد اما او موفق می‌شود این داستان را به نوعی داستان به بلوغ رسیدن دیررس تبدیل کند. متقد برجسته آقای راجر ایبرت، در روزنامه شیکاگو سان‌تایمز می‌نویسد شخصتی که نیکلاس کیج در فیلم هواشناس بازی می‌کند از این نظر یک قهرمان تراژیک است که به آنچه می‌کند، ارزش نمی‌گذارد مردمی که در خیابان با پرت کردن غذا یا سئوال‌های بی‌مورد آزارش می‌دهند، احساس حقارت او را لمس می‌کنند. نومیدی را همچنین در هر لحظه رفتار پدرش رابرت، که یک نویسنده معروف و جایزه‌برده است، می‌بینیم. نقش پدر را هنرپیشه کهنه‌کار بریتانیائی مایکل کین بازی می‌کند، در یکی از بازی‌های تحسین‌برانگیزش. راجر ایبرت، به جنگ منتقدانی رفته است که این فیلم را به عنوان اینکه غم‌انگیزترین فیلم تولید یک استودیوی عمده هالیوود درباره شکست‌های روانی یک شخصیت مغموم و خودباخته است، کوبیده‌اند. وی می‌پرسد مگر غم‌انگیز یا نومیدکننده بودن فیلم را بد می‌کند، یا استودیوهای عمده حق ندارند فیلم‌های نومیدکننده تولید کنند؟ این منتقد نیکلاس کی‌ج را به خاطر اینکه آماده است در نقش شخصیت‌هائی گمراه و خودباخته ظاهر شود، تحسین می‌کند. روث استاین در سنفرانسیسکو کرانیکل با او هم‌عقیده است و می‌نویسد فیلم هواشناس باردیگر یادآوری می‌کند که چرا نیکلاس کی‌ج یکی از بزرگترین هنرپیشگان نسل خود دانسته می‌شود به قول دسن تامپسون، منتقد واشگتن پست، فیلم هواشناس نوعی از قهرمانی را زیر ذره‌بینی قرار می‌دهد از توان لازم برای روبرو شدن با درون خود برخوردار است. وی معتقد است آنچه این فیلم را از نظر عاطفی دیدنی می‌سازد این است که شخصیت نیکلاس کی‌ج در فیلم هواشناس، موفق می‌شود از اعماق بهت و بی‌هدفی روانی، بیرون بیاید و به یک بلوغ اخلاقی برسد.
XS
SM
MD
LG