لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۹:۰۲ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

در قلمرو ادب


(rm) صدا | [ 12:14 mins ]
محمد محمدعلي نويسنده دومين مجموعه از سه گانه ادبي اسطوره اي خود را منتشر كرد: «جمشيد و جمك». پيشتر آدم و حوا را منتشر كرده بود و سومين مجموعه يعني مشي و مشيانه به زودي منتشر خواهد شد. محمد محمدعلي درباره جمشيد و جمك در مصاحبه با امير آرمين از راديو فردا درباره جمشيد و كتاب خود مي گويد. كتاب شالي به درازاي جاده ابريشم نوشته مهستي شاهرخي جايزه ويژه ششمين دوره نويسندگان و منتقدان مطبوعات را دريافت كرد. محمدقاسم زاده استاد دانشگاه و نويسنده در تهران در مصاحبه با راديو فردا از محتواي اين كتاب مي گويد. در غرب همزمان رماني مشابه منتشر شده كه تنهايي نويسنده و به زباني تنهايي انسان امروز را به خوبي بازگو مي كند. رمان «هيچ چيز جدي» پرفروش ترين كتاب هفته اروپا و آمريكا است. هيچ چيز جدي داستاني به قلم جاستي لوي سرگذشت زندگي نويسنده است در پوشش رمان. امير آرمين (راديو فردا): محمد محمدعلي نويسنده دومين مجموعه از سه گانه ادبي اسطوره اي خود را منتشر كرد: «جمشيد و جمك». پيشتر آدم و حوا را منتشر كرده بود و سومين مجموعه يعني مشي و مشيانه به زودي منتشر خواهد شد. محمد محمدعلي درباره جمشيد و جمك در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: محمد محمدعلي: جمشيد جم در شاهنامه و اساطير بنيانگذار تمدن بشري است. همه چيز را درواقع ما ايرانيان اعتقاد داريم كه او بنا گذاشته، از جمله كشاورزي، پزشكي، ساختن، دوختن، خط نوشتن. جمشيد بود كه نوروز را ساخت، زمان را به هفته و ماه و سال تقسيم كرد و چيزي كه خيلي ها از آن آگاهي ندارند درواقع ساختن جمكرد است كه در عصر سرما و دوران يخبندان كه يك اشاره و استعاره مي تواند باشد به زمان هاي گوناگوني كه بر زمين گذشته، من در اين رمان به اين مسائل پرداختم. جمشيد كه رهبر سياسي و مدني سرزمين بزرگ ايران است، زنان و مردان سالم و حيوانات اهلي و غير اهلي خوب و گياهان بي آفت را جفت جفت به جمكردها مي برد و محفوظ مي كند تا پس از عصر يخبندان كه در عصر آرايايي به ملگوسان مشهور است، آنها دوباره به روي زمين بيايند و زندگي كنند. ا . آ: كتاب شالي به درازاي جاده ابريشم نوشته مهستي شاهرخي جايزه ويژه ششمين دوره نويسندگان و منتقدان مطبوعات را دريافت كرد. محمدقاسم زاده استاد دانشگاه و نويسنده در تهران در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: محمد قاسم زاده: اين درواقع يك تعريفي است به ماجراي شال بافتن پنل اوپه. بازكردنش در شب، دوباره ادامه بافتن در روز تا زماني كه اوليسف شوهرش برگردد. اما اين شال گويا هيچگاه نبايد به پايان برسد. خانم ايراني كه ازدواج كرده با يك مرد خارجي، خودش را در يك بي همسري مي داند. اين خانم بر خلاف خيلي از ايراني هاي مقيم خارج جامعه غربي را پذيرفته و با يك مرد غربي ازدواج كرده، اما آنچه را كه حاصل برايش داشته، باز هم ادامه آن بيگانگي است. عدم ارتباطي كه بين اين زوج وجود دارد، ادامه آن ناهمخواني دو فرهنگ است. اگر بر اين تعريف تكيه كنيم كه ادبيات مهاجرت ادبياتي است كه به وسيله فرد مهاجر درباره مهاجرت نوشته مي شود، كتاب خانم شاهرخي يكي از شاخصه هاي ادبيات مهاجرت است. ا . آ: در غرب همزمان رماني مشابه منتشر شده كه تنهايي نويسنده و به زباني تنهايي انسان امروز را به خوبي بازگو مي كند. رمان «هيچ چيز جدي». اين كتاب پرفروش ترين كتاب هفته اروپا و آمريكا است. هيچ چيز جدي داستاني به قلم جاستي لوي سرگذشت زندگي نويسنده است در پوشش رمان. شارلوت مندل هيچ چيز جدي را به انگليسي روان برگردانده و انتشارات ملويل هاوس آن را در آمريكا منتشر كرده است. تارا عاطفي (راديو فردا): زندگی بدون همسر جوان، سرشناس وپر غرور با همه ناراحتی هایش پی رنگ داستان هیچ چیز جدی است. جاستین له وی دختر برنارد هنری له وی فیلسوف معاصر سرگذشت بر هم خوردن پیمان زناشوئی دختری به نام لوئیز با جوانی زیبا و سرشناس به نام آدریان را به تصویر می کشد. آد ریان در پی افتادن به دام عشق یک مدل زیبا که معشوقه پدر او نیز هست از همسرش جدا می شود.لوئیز در واکنش به این شکست، دچار افسردگی شدید می شود در شهر کوچک شان را ه می افتد و به عنوان همسر سابق آواز می خواند و توجه بسیاری از مردان را جلب می کند که می خواهند خلاء عاطفی او را پر کنند اما این تلاشها همه بی حاصل است و حتا پدرش با همه آوازه و شهرتی که دارد نمی تواند به او در این باره کمک کند.می گوید از درون تهی شده ام. اما چرا داستانی با چنان پی رنگ نه چندان محکمی می تواند تا بدین اندازه توجه خواننده اروپائی و امریکائی را جلب کند؟ و به عنوان پرفروش ترین کتاب روز حتا از رمز داوینچی نوشته دن براون هم جلو بزند؟ پاسخ در آمیزه واقعیت و خیالپردازی در بافت داستان هیچ چیز جدی است. پدر نویسنده فیلسوف پر آوازه زمانه ماست و آن مدلی که آدریان همسر لوئیز به وی دل می بندد کارلا برونی همسر کنونی شوهر جاستین و در واقع جانشین نویسنده است . به توصیفی که از آدریان آن جوان خود شیفته می کند گوش می کنیم. «به طرز جنون آمیزی به سیگارش پک می زند. دستش را داخل موهایش می کند.در شیشه ساعت مچی اش به صورت خود می نگرد.بر سر دو راهی مارکسیسم و لیبرالیسم افراطی دو دل مانده است به خاطرات دردآور خود می اندیشد. خاطراتی که او را مسموم کرده است و به اندوهش و مالیخولیائی که او را می خورد. می گوید فهم تو برایم کشنده است مرا ریز ریز می خورد.» نویسنده با برگذشتن از هیچی خود به ترسیم جهان پیرامون می پردازد.به توصیف مردمی که مدام با خودشان وسوسه دارند. از چشم یکدیگر مخفی اند.وگفتگوهاشان همه قالبی و معمول.در چنان جهانی لوئیس به مواد مخدر معتاد می شود بی انکه اطرافیان حتا این تغییر حالت او را درک کنند. پنج ماهه باردار است اما خودش هم نمیداند.همه چیز در این جهان یعنی مد، فریبائی و حالت گرفتن. پدرش هم که تا اندازه ای متوجه تغییر حالت او شده واکنشی ملایم دارد و تنها به او می گوید پیشتر زیبا تر، ظریف تر و اندکی خجالتی تر بوده است. جاستین با فرارفتن از آن احساس هیچ بودن است که سطحی بودن بیش از اندازه ذهن و زبان پیرامونیان را کشف می کند و این دستاورد اندکی نیست.
XS
SM
MD
LG