لینک‌های قابلیت دسترسی

پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۶:۳۴ - ۸ دسامبر ۲۰۱۶

روایت تازه سینمائی «غرور و تعصب»: وحشت از بی پولی و ترشیدگی دختران در جامعه طبقاتی قرن 18 بریتانیا


(rm) صدا | [ 5:28 mins ]
روایت سینمایی تازه ای که از غرور و تعصب رمان مشهور جین آوستین تهیه شده بخاطر زیبایی خیره کننده هنر پیشه اول آن خانم کیرا نایتلی و بخاطر تصویری که از جامعه طبقاتی اواخر قرن هجدهم بریتانیا بدست می دهد مورد ستایش منتقدان آمریکایی قرار گرفته است. این فیلم از روز جمعه در سینماهای آمریکا به نمایش در آمد. غرور و تعصب داستان تلاش مادر پنج دختر زیباست برای شوهر دادن آنها به مردان پولدار و مناسب. داستانی درباره طبقه، پول و عشق. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک ): غرور و تعصب داستان تلاش مادر پنج دختر زیباست برای شوهردادن آنها به مردان پولدار و مناسب: داستانی در باره طبقه، پول و البته عشق . علیرغم آنکه این کتاب از جین آستین نویسنده بریتانیائی قرن نوزده، بارها به فیلم و سریال تلویزیونی برگردانده شده است، منتقدها نتیجه کار هنرمند تازه وارد بریتانیائی آقای جو رایت Joe Wright را به خاطر آمیزه متوازنی که از طنز و احساس عرضه می‌کند، ستایش کرده‌اند. خانم جمی برنارد Jami Bernard در دیلی نیوز نیویورک می‌نویسد دیدن فیلم «غرور و تعصب» ممکن است برای سلامتی انسان ضرر داشته باشد، خطر غش کردن وجود دارد. خانم کلادیا پوئیگ در یو‌اس‌ای تودی می‌نویسد هر چند خیلی از جزئیات کتاب غرور و تعصب که در سال 1813 منتشر شد برای جاشدن در یک فیلم دوساعته حذف شده‌اند، جوهر دیالوگ هوشمندانه جین آستین حفظ شده است و آنچه بر پرده می‌آید، به روح شخصیت‌های داستان وفادار است. داستان غرور و تعصب به روی یکی از پنج خواهر خانواده بنت، الیزابت، متمرکز است با بازی خانم کیرا نایت‌لی و رابطه عشق و نفرت او با عاشق احتمالی و مغرورش آقای Darcy که اینجا نقش او را متی یو مکفیدن Matthew MacFadyen با مهارت ایفا کرده است. این شخصیت به تعبیری پیام‌آور زن مدرن است که نمی‌خواهد تن به ازدواج مصلحتی بدهد. دارسی در این فیلم شخصیت تیره و دور از دسترسی است که در نگاه اول کاملا نامناسب جلوه می‌کند و تمام داستان رومانتیک و جذاب جین آستین، بر تغییر برداشت الیزابت، شخصیت سرکش فیلم، نسبت به این مرد متمرکز است. منتقدان یکی از جاذبه‌های این فیلم را زیبائی خیره‌کننده هنرپیشه نوآمده 20 ساله خانم کی‌یرا نایت‌لی می‌دانند که چشم از او نمی‌توان برگرفت. منتقد واشنگتن پست آقای استفن هانتر می‌نویسد خدایا، حیرت انگیز است که چگونه او بر این فیلم غلبه می‌کند، حس خود را به تماشاگران حتی در آخرین ردیف منتقل می‌کند، از او قدرت و شخصیت متصاعد می‌شود. بازی‌اش عالی است و من عاشق چشمان او هستم که هر وقت جمله‌ نیشداری به دارسی Darcy خودگیر می‌گوید، از خشمی هوشمند برق می‌زنند. خانم کارینا چوکانو در لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد نایت‌لی‌ی جذاب به عنوان هنرپیشه‌ای با آینده وارد این فیلم می‌شود اما به صورت یک ستاره از آن بیرون می‌آید. استفن هولدن، نویسنده نیویورک تایمز، در نقد ستایش‌آمیز خود می‌نویسد غرور و تعصب شما را بر اسب سفید خود سوار می‌کند و به سوی غروب می‌تازد، و در راه، سفره‌ای رنگین از غذاهای آرامبخش عرضه می‌کند که با توجه به سلیقه خاص علاقمند فرهنگ بریتانیا طبخ شده‌اند. آقای راجر ایبرت، متقد شیکاگو سان تایمز می‌نویسد مانند دیگر فیلم‌های خوب بریتانیائی خوبی روایت جو رایت از غرور و تعصب جین آستین این است که در آن همه بازیگران، حتی ایفاگران نقش‌های جزء هم خوب هستند. خانواده بنت Bennet پنج دختر دارد و در جامعه طبقاتی بریتانیا که جین آستین تصویر می‌کند، ازدواج ناجور یک دختر می‌تواند به شانس دخترهای دیگر برای یافتن شوهرهای مناسب لطمه بزند. آقای پیتر راینر Peter Rainer منتقد کریستین ساینس مانیتور معتقد است که جو رایت توانسته است جوهر نوشته جین آستین را به پرده سینما بیاورد و برای توصیف جوهر این داستان، به عبارتی از نویسنده معاصر بریتانیائی، آقای مارتین ایمس Martin Amis اشاره می‌کند که در باره جین آستین و کتاب غرور و تعصب نوشته است: «پول ماده حیاتی‌ای در جهان جین آستین است. لحظه‌ای که قدم به جهان او می‌گذارید، با وحشت صریح بی‌پولی روبرو می‌شوید، وحشتی که به اندازه ترشیدگی دختران درمنزل، شدید است.»
XS
SM
MD
LG