لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۵:۲۵ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

خبرهایی ازجهان موسیقی: مصاحبه با ایرج جنتی عطایی ترانه سرا


(rm) صدا | [ 25:19 mins ]
در ابتدای برنامه این هفته «موسیقی 21» کیوان حسینی تهیه کننده و مجری این برنامه، خبرهایی از موسیقی ایران وجهان را مرور می کند. بعد مطالبی درباره آلبوم «هفت» از گروه هفت و مصاحبه با مهدی حسینی از اعضای این گروه دارد و در پایان بهمن باستانی از رادیو فردا گزارشی درباره کتاب «مرا به خانه ام ببر» دارد که در ایران توسط یغما گلرویی درباره ایرج جنتی عطایی منتشر شده، به همراه مصاحبه‌ای با این ترانه سرا درباره وضع ترانه سرایی پاپ و محدودیتهای موجود برای ترانه سرایان و اجرا موسیقی پاپ در ایران. در آغاز مجله موسیقی این هفته «موسیقی 21» کیوان حسینی خبرهایی از جهان موسیقی را مرور می کند. هابیل علی اف کمانچه نواز شهیر آذربایجانی برای همیشه با ساز محبوبش خداحافظی کرد. وی روز 30 آبانماه، کنسرتی در تالار وحدت برگزار کرد و اعلام کرد که به دلیل کهولت سن از سازش خداحافظی می کند. شکیلا آلبوم جدیدش را با اشعاری عارفانه و با مایه رمانتیک با نام « لب خاموش» منتشر کرد. بعد از مدتها یک خبر تازه از مایک شینودا از گروه رپ متال Linkin Park به تنهایی یک آلبوم با نام Fort Minor منتشر کرد. مهدی حسینی از اعضای گروه هفت که کار آهنگسازی و خوانندگی برای چند ترانه از آلبومی با نام «هفت» را انجام داده، در مصاحبه ای تلفنی با کیوان حسینی پس از معرفی گروه «هفت» و آلبوم «هفت» و این که اکثر ترانه ها آرامند و از ریتمهای شلوغ و رقص آور در آن خبری نیست، می‌گوید: ما می خواستیم که خطمان مشخص و متمایز از بقیه گروهها باشد، برای این که آهنگهای ما رده سنی خاصی نداشته باشد و حتی ما مخاطبان سن بالا هم داریم، به خاطر ریتم آرام آهنگها، و دکلمه‌ها و مضامین اجتماعی شعرها. نگاهی به کتاب «مرا به خانه ام ببر» و مصاحبه با ایرج جنتی عطایی ترانه سرا: بهمن باستانی (رادیو فردا): بیش از 150 ترانه بخشی از کارنامه ایرج جنتی عطایی است که متن آنها فصلی از کتاب گفتگو با این ترانه سرای بزرگ معاصر را تشکیل داده است. گفتگو را یغما گلرویی با زحمت فراوان و از راه تلفن از تهران به لندن انجام داده. یغما گلرویی که به فاصله دو نسل از ایرج جنتی عطایی، خود ترانه سرای مطرحی است در موسیقی در ترانه نوین یا به اصطلاح پاپ ایران. کتاب عنوان «مرا به خانه‌ام ببر» را دارد. انتخاب این نام کار یغما گلرویی است و در مقدمه نوشته است که این نام ربطی ندارد به شایعه پراکنیهای احتمالی از تعبیر آن مبنی بر این که ایرج قصد بازگشتن به سرزمینش را دارد. از آنجا که مصاحبه کننده خود اهل فنی است که درباره اش با استاده پیش کسوتش سخن می‌گوید، متن گفتگو دارای ظرایف خواندنی است که هم خواننده عادی علاقمند را جذب می‌کند و هم اهل فن ترانه و شعر و آهنگ را. بیشتر ترانه های ایرج را داریوش خوانده است. چه از همان سال 1354 که با «بن بست» و «خونه» و «جنگل» به اوج رفت و چه در این 20 سال گذشته درخارج از کشور که خواننده همچنان ترانه‌های به پختگی رسیده و دریاد ماندنی ایرج است. در ایران ترانه نوین یا پاپ تا حدود ده سال پیش کاملا ممنوع بود و در این یک دهه آثاری در این عرصه هم علنا و رسما به جامعه راه یافتند. در همین یک دهه هم اما هیچ ستاره ای در آسمان ترانه نوین ایران ظهور نکرده، نه در خوانندگی‌اش، نه در ترانه سرائیش و نه در موسیقی گذاری و تنظیم. چرا؟ پاسخ ایرج جنتی عطایی را می‌شنویم. ایرج جنتی عطایی: تنها به نوعی از نگاه به جهان در یک حکومت ایدئولوژیک و آنهم از نوع مذهبی اجازه فعالیت داده شده. آن غذغن بودن 15، 16، 17 ساله پیش واقعا این مجال را از جوانها و جامعه گرفت که بتوانند هنرمندان راستین دوران خودشان را بوجود بیاورند و یک چیز دیگر که این وسط هست، نقش تعیین کننده رسانه‌های گروهی است. چه ما در خارج از کشور در این گستره تبعید و مهاجرت، فقط از حضور کسانی باخبر می شویم که رسانه‌های گروهی آنها را به اطلاع ما می‌رساند. ترانه سراهایی را من می شناسم. جوانانی در ایران کار ترانه می کنند که کارهایشان واقعا درخشان است. اما متاسفانه مجوز پیدا نمی کند این کارها برای اجرا شدن و برای پخش شدن. اما با تمام این تفاصیل باز هم اینجا و آنجا می بینیم که ترانه‌هایی پخش می شود که امیدوار کننده است. در زمینه اجرا یکی از مسائل مهمی که وجود دارد، این است که بخش عمده ترانه نوین یا پاپ بر مبنای ریتم و زیبایی و رنگ و رعنایی و هم سن سال اینک جهان بودن است، که بیشترین اینها از نظر معیارهای مذهبی حاکم بر جامعه ما قابل قبول نیست، گناه است، معصیت است. شما از این که این کار آزاد شده اسم می برید، ولی واقعا آزاد نشده. کجا شما می بینید که به دختران و زنان هنرمند این نوع موسیقی اجازه دهند که آواز بخوانند. دخترهایی هم که با استعداهای امیدوار کننده به کار ترانه سرایی مشغولند، مجبورند که حسشان را خودشان سانسور کنند و تبدیل شوند به پسرها و مردهای جوانی که کار ترانه می کنند. ب. ب: ایرج جنتی عطایی اما آرمانخواهانه امیدوار است و می‌گوید ترانه نوین حرکت آزادیخواهانه ایست که راه خود را به هر روی می‌گشاید. ایرج جنتی عطایی: سرعت و شتابش کم شده، طبیعی است. آسیب پذیریش بیشتر شده طبیعی است. یاران همراه را از دست داده، طبیعی است. ولی به باور من راهش را ادامه خواهد داد و در کنار فعالیتهای دیگر انسانی و ازادیخواهانه‌ای که در جریان است، روزی ملت ما مطمئنا در آزادی و برابری و رفاه ترانه های زیبا و جاندار دوران خودشان را حتما خواهند نوشت.
XS
SM
MD
LG