لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

علیرغم مخالفت دولت لبنان، سومین محموله سوخت ایران برای تحویل به گروه حزب‌الله ارسال شد


تصویری از کامیون‌هایی که سوخت ایران را برای گروه حزب‌الله لبنان حمل می‌کنند
تصویری از کامیون‌هایی که سوخت ایران را برای گروه حزب‌الله لبنان حمل می‌کنند

با وجود اینکه نخست‌وزیر لبنان واردات سوخت از ایران توسط گروه حزب‌الله را «نقض حاکمیت لبنان» دانسته بود، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، گزارش داده است سومین محموله سوخت ایران روز یکشنبه ۲۸ شهریور راهی لبنان شده است.

اولین محموله سوخت ایران روز پنج‌شنبه هفته گذشته از طریق بنادر سوریه تخلیه و از راه زمینی به حزب‌الله در لبنان تحویل داده شد. نفتکش دوم نیز به آب‌های سوریه رسیده است.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، روز گذشته با تاکید بر اینکه دولت لبنان این اقدام را تایید نکرده است، گفت این اقدام گروه حزب‌الله لبنان او را ناراحت کرده است.

دولت لبنان می‌گوید یارانه سوخت سالانه ۳ میلیارد دلار از بودجه دولت را می‌بلعد و دیگر توان خرید بنزین به قیمت‌های بین‌المللی و فروش داخلی آن با قیمت کمتر را ندارد و در ماه‌های گذشته اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده است.

به گزارش رویترز، بحران انرژی در لبنان یکی از پیامدهای بحران گسترده اقتصادی و مالی در این کشور از سال ۲۰۱۹ است که باعث سقوط پول ملی شد و بیش از سه چهارم مردم را به فقر کشاند.

به دلیل سقوط ارزش پولی ملی و از بین رفتن ذخایر ارزی لبنان، این کشور قادر نیست سوخت مورد نیاز خود را بخرد.

کمبود سوخت همچنین باعث شده است تا ارائه بسیاری از خدمات ضروری عمومی دچار اختلال شود از جمله بیمارستان‌ها تعطیل شده و شماری زیادی بیکار شوند.

گروه حزب‌الله لبنان اعلام کرده است که برای کمک به حل بحران سوخت در لبنان اقدام به واردات سوخت از ایران کرده و بخشی از سوخت دریافتی از ایران، شامل بنزین، مازوت و گازوئیل را تحویل بیمارستان‌ها و دیگر نهادهای عمومی خواهد کرد و بقیه سوخت را به بخش خصوصی با «قیمت ارزان» خواهد فروخت.

برخی مقامات ایران گفته‌اند که بازرگانان شیعی لبنان پول سوخت ایران را تقبل کرده‌اند. این ادعا راستی‌آزمایی نشده است و هنوز معلوم نیست آیا ایران از بابت تحویل سوخت به حزب‌الله پولی خواهد گرفت یا نه، اما تحویل سوخت رایگان به نهادهای عمومی و سوخت ارزان به بخش خصوصی به این معنی است که ایران یا حزب‌الله باید بار هزینه مالی آن را بر عهده بگیرند.

ابراهیم امین السید رئیس شورای سیاسی حزب‌الله روز یکشنبه گفته است تصمیم وارد کردن سوخت از ایران برای «حفظ کرامت مردم و پایان دادن به تحقیر آنها» بود.

ارسال سوخت به لبنان در حالی است که طی روزهای گذشته جواد اوجی، وزیر نفت ایران، نسبت به کمبود سوخت نیروگاه‌های برقی برای زمستان هشدار داده و گفته است ذخایر گازوئیل و مازوت کشور ۲۵ درصد کمتر از پارسال است.

نشریه تخصصی آرگوس نیز اخیرا از قول منابع تجاری گزارش داد که ذخایر بنزین ایران کاهش یافته است و ایران برای پر کردن انبارها، صادرات بنزین را در ماه‌های ژوئیه و اوت ۱۶ برابر کاهش داده و به ۹ هزار بشکه در روز رسانده است.

با استفاده از گزارش‌های تانکر ترکرز، فارس، رادیو فردا. د.خ

XS
SM
MD
LG