(rm) صدا | [ 4:18 mins ]
فیلمهای نقاشی های متحرک شرکت پیکسار، جایگزین کارتون های والت دیسنی شده است. موزه هنر مدرن نیویورک نمایشگاهی از این نقاشی ها، مجسمه ها و طرح های اولیه این فیلم ها را به نمایش گذاشت. شرکت پیکسار از زمان افتتاح خود در سال 1986 تاکنون با ارائه پرفروش ترین فیلمهای نقاشی متحرک ابتکار در این رشته را در جهان در دست گرفته است. آثاری مثل داستان اسباب بازی، Toy Story و ادامه آن Toy Story 2 و یافتن نیمو Finding Nimo وزندگی یک حشره A Bug's Life و همچنین فیلم خارق العاده ها The Incredibles و فیلم شرکت هیولا Monsters Inc. بنظر منتقد نیویورک تایمز شاهکار شرکت پیکسار بحساب می آیند. اهمیت این نمایشگاه در جنبه آموزشی آن است و توجهی که موزه هنر مدرن نیویورک به یکی از پدیده های بصری عصر حاضر نشان می دهد. بهنام ناطقی (رادیو فردا، نیویورک): شرکت پیکسار Pixar از زمان افتتاح خود در سال 1986 توسط آقای جان لسهتر John Lasseter تاکنون با ارائه پرفروشترین فیلمهای نقاشی متحرک، ابتکار در این رشته را در جهان در دست داشته است. آثاری مثل داستان اسباببازی Toy Story و ادامه آن، یافتن نیمو Finding Nemo، فیلم «زندگی حشره» A Bug’s Life و همچنین فیلم خارقالعادهها The Incredibles و فیلم شرکت هیولا Monsters, Inc. که به نظر خانم روبرتا اسمیت، منتقد هنرهای بصری روزنامه نیویورک تایمز، شاهکار شرکت پیکسار به حساب میآید... این فیلمها مجموعا میلیاردها دلار فروش داشتهاند و جای فیلمهای دیزنی را به عنوان پرفروشترین آثار نقاشی متحرک گرفتهاند.
خانم اسمیت با توجه محبوبیت این فیلمها، موفقیت خیرهکنندهای برای این نمایشگاه پیشبینی میکند و مینویسد برخلاف برخی موزهها که نمایشگاههائی را به شرکتهائی که به آنها اعانههای کلان دادند اختصاص میدهند، موزه هنر مدرن نیویورک برای این نمایشگاه از شرکت پیکسار پولی نگرفته است بلکه هزینه نمایشگاه را در موزه دو شرکت دیگر تامین کردهاند: شرکت اینتل Intel سازنده پردازندههای کامپیوتر و شرکت اتوموبیلسازی پورش Porsche.
هرچند محتوای این نمایشگاه، شامل 500 طراحی، کولاژ، صفحه داستان، و دکور انیمیشن و مدلهای سه بعدی ساخت 80 هنرمند را شامل میشود، اهمیت آن در ارزش هنری آن نیست بلکه جنبه آموزشی آن است و توجهی است که موزه هنر مدرن به یکی از پدیدههای بصری عصر حاضر نشان میدهد.
نمایشگاه بیست سال نقاشی متحرک شرکت پیکسار Pixar: 20 Years of Animation را دبیر فیلم موزه استیو هیگینز Steven Higgins و همکار او رانالد مگلیوزی Ronald Magliozzi با استفاده از آرشیو گسترده شرکت پیکسار ترتیب داده اند، و علاوه بر سالنهای مربوط به فیلم و ویدئو و ورودی موزه، نمایشگاه در تالارهای نمایش فیلم موزه نیز ادامه دارد که در آنها فیلمهای شرکت پیکسار مرتب نمایش داده میشوند.
در شب افتتاح نمایشگاه، پنجشنبه شب، جنبه آموزشی و همچنین موفقیت خیرهکننده نمایشگاه آشکار بود. تماشاگران دعوتی جلوی پرده ویدئوی عظیمی که گوشههائی از مراحل مقدماتی تهیه صحنههای مختلف فیلمهای Pixar را نشان میداد، با علاقه کف میزدند، در حالیکه تصاویر از مدادی به رنگی و از دو بعدی به سه بعدی خاص پیکسار تبدیل میشدند، به خصوص که صحنههائی از فیلم بعدی پیکسار، فیلم خودروها یا Cars نیز در این میان گنجانده شده بود. روبروی این پرده، صحنهای سه بعدی با نور چشمکزن استروب بود که روایتهای مختلفی از سه بعدی کردن شخصیتهای فیلم Toy Story II را نشان میداد که تماشاگران را مثل بچههائی که برای اولین بار چشمشان به ویترین اسباببازی فروشی میافتد، ذوق زده میکرد.
انتقاد خانم اسمیت از موزه هنرمدرن نیویورک این است که برای این نمایشگاه کاتالوگ غنیای منتشر نکرده است که در آن مقالاتی باشد در باره جنبههای هنری و اجتماعی فیلمهای شرکت پیکسار و جای این فیلمها در تاریخ تحول سینمای نقاشی متحرک.
از نظر این منتقد، بهترین جنبه این نمایشگاه نشان دادن جنبه دستهجمعی و همکاری گروهی است که برای تولید این فیلمها لازم بوده و اینکه روندی به این پیچیدگی متشکل از هنر و فن و نرمافزار و سختافزار، در محصول نهائی چقدر ساده و بیزحمت جلوهگر میشود.