(rm) صدا | [ 6:49 mins ]
انتشار آلبوم جديد چرخشها Revolutions از گروه سه نفري رپ نيويورکي X-ecutioners با ستايش منتقدان موسيقي رپ و هيپهاپ روبرو شده است که کار اين سه جادوگر صفحهگردان گرامافون را بازگشتي موفقيتآميز ميبينند به ريشههاي موسيقي هيپهاپ پيش از نفوذ کامپيوتر و دستگاههاي نمونهبرداري از صدا، که در آن يک ديجي، يا هنرمند turntable با مهارت شيارهاي صفحه موسيقي را زير سوزن گرامافون ميخراشد و از پس و پيش کردن صفحه زير سوزن، اصوات تازهاي ميسازد. در آلبوم جديد هنرمندان برجسته اي مثل Rob Zombie Ghostface Killah و Cypress Hill با اين گروه همكاري كرده اند. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): انتشار آلبوم جديد چرخشها Revolutions از گروه سه نفري رپ نيويورکي X-ecutioners با ستايش منتقدان موسيقي رپ و هيپهاپ روبرو شده است که کار اين سه جادوگر صفحهگردان گرامافون را بازگشتي موفقيتآميز ميبينند به ريشههاي موسيقي هيپهاپ پيش از نفوذ کامپيوتر و دستگاههاي نمونهبرداري از صدا، که در آن يک ديجي، يا هنرمند turntable با مهارت شيارهاي صفحه موسيقي را زير سوزن گرامافون ميخراشيد و از پس و پيش کردن صفحه زير سوزن، اصوات تازهاي ميساخت که در هم آمخيتن و تکرار آنها، زمينه کوردها و بيتها يا کوبههائي را تشکيل ميداد که آن گاه MC يا rapper بداههخواني آهنگين و قافيهدار خود را بر آن سوار ميکرد.
نام آلبوم جديد گروه X-ecutioners آلبومي به نام Revolutions را هرچند انقلابها هم ميتواند معني کرد، درواقع به چرخش صفحه گرامافون زير سوزن اشاره دارد. اين آلبوم سومين کار گروه X-ecutioners است که سال 2002 با البوم دوم خود Built from Scratch يا ساخته شده از خراش (اشاره به خراشيدن صفحه گرامافون با سوزن به وسيله DJ) خود را به عنوان پيام آور اصالت و جديت در موسيقي هيپهاپ تثبيت کردند. احترامي که جامعه هيپهاپ براي کار اين سه turntablist نيويورکي قائل است در شمار کثير و مقام برجسته همکاراني که در آلبوم جديد به عنوان ميهمان ظاهر شدهاند، آشکار ميشود، از جمله در اين قطعه با همکاري Ghostface Killah
گروه سه نفري X-Cutioners در سال 1989 در کوئينز نيويورک به وسيله آقاي Rob Swift به وجود آمد و ابتدا نام آن X-Men بود، يا مردان اکس. پيام اين گروه که برخلاف گروههاي ديگر رپ، اعضاي آن را سه ديجي يا Turntablist تشکيل ميدادند تاکيد بر اين جنبه از موسيقي رپ بود که ميتوان از کشيدن سوزن به روي صفحه گرامافون موسيقي دلانگيز و رقص آور به وجود آورد، کاري که پيشگامان موسيقي هيپهاپ در برانکس نيويورک، از جمله Africa Bambaataa و Cool Hero قبل از آنها امکانات آن را تجربه کرده بودند، نخستين آلبوم گروه تحت عنوان X-ecutioners به نام X-pressions هفت سال پيش يعني در سال 1997 بيرون آمد، نخستين آلبومي در تاريخ رپ بود که از کار گروهي که همه اعضاي آن را ديجيها تشکيل ميدادند. اين البوم به دعوتهائي براي گروه X-Cutioners انجاميد به جشنوارههاي موسيقي جاز و براي نخستين بار خيلي از منتقدان جدي را متوجه توانائيهاي خلاقه موسيقي hip-hop و تخيل هنرمندانه ديجيهاي اين گروه متوجه کرد اما آلبوم، آلبومي غيرعادي بود که گروه X-Ecutioners هم آن را تکرار نکرد زيرا يک سري سمپل و اسکرچ يا خراش صفحه هرقدر هم هنرمندانه درست شده باشند، انتزاعيتر از آن است که بتواند در راديوها و صفحهفروشيها هواداران زياد بيابد.
...
آلبوم دوم گروه که سال 2002 بيرون آمد، کار آنها را با هنرمندان مشهوري مثل Everlast و گروه Linkin Park در آميخت، به عنوان ميهمان، که آن را قابل پخش از راديو و مناسبتر براي بازار بسازد. حضورلينکن پارک که خودش نوعي موسيقي راک توام با رپ را عرضه ميکند در آن آلبوم به مشهور شدن گروه اکهکوشنرز کمک کرد. در آلبوم جديد، Revolutions همين توازن بين بيتها، خراشها و نمونههاي صدائي با خوانندگان و قافيهپردازان رپ تکرار ميشود و مانند ديگرآلبومهاي رپ، اينجا سه DJ گروه يک قدم به عقب برميدارند و کارخود را زير اجراهاي ديگران قرار ميدهند. اشکال اين کار، مثل آلبوم قبلي در اين است که DJ ناچار است ترکيبي از کوبهها و خراشها را تکرار کند تا به خواننده يا رپر فرصت ارائه وجود بهد در حاليکه غياب خواننده اين اجبار را براي DJ از بين ميبرد و هيپهاپ خالصتري درست ميشود که هرچند براي علاقمندان سرسخت خوشايند است اما نميتواند فروش زيادي داشته باشد. در اين ترانه از آلبوم Revolutions هنرمند مشهور Rob Zombie و ميهمانان ديگر، از جمله هنرمند نيويورکي Slug که هنوز شهرت گستردهاي بدست نياورده، ترانهاي به نام انسان تر از انسان More Human than Human
...
روزنامه لسآنجلس تايمز در نقدي بر آلبوم جديد گروه X-Cutioners هنر آنها را در خراشيدن صفحهها ستايش ميکند و آن را هيجان انگيز ميخواند. روزنامه باستونگلوب در نقد آلبوم جديد گروه X-Cutioners يادآور ميشود که در جهان جديد موسيقي هيپهاپ، rapper هاي ميکروفن بدست، هنرمند پشت Turntable را کنار گذاشتند و هنر scratching ياخراشيدن صفحه رو به افول گذاشت اما اين هنر را گروههائي مثل X-cutioners زنده نگه داشتهاند. کار آنها نشان دهنده تضادي است که در محور اين هنر قراردارد، تضاد هنرمند پيشتازي که از يک طرف صدائي خاص و رو به آينده ميسازد و از طرف ديگر با ريتمهاي محافظهکارانه بايد جمعيت حاضر در کنسرت را به وجد و به رقص درآورد.
...
حضور در اجراهاي زنده اين گروه، که در سفر هنري که از اين هفته شروع شد در شهرهاي مختلف آمريکا برگزار خواهد شد رامنتقدها به علاقمندان توصيه ميکنند زيرا اعضاي گروه X-Cutioners در اجراي زنده است که مهارت و نرمش خارقالعاده انگشتهاي خود را روي خراشهاي صفحه به نمايش ميگذارند.