لینک‌های قابلیت دسترسی

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۰:۴۳ - ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶

«ارامنه و سینمای ایران» برنامه ای از «موزه سینمای ایران» در باغ فردوس


(rm) صدا | [ 4:55 mins ]
براي معرفي و تجليل از خدماتي که هنرمندان ارمني به سينماي ايران کرده‌اند، موزه سينماي ايران از آغاز اين هفته برنامه ابتکاري‌اي را در محل فرهنگسراي باغ فردوس، محل موزه سينماي ايران، شروع کرد، تحت عنوان «ارامنه و سينماي ايران» که از 20 تيرماه شروع شد و تا جمعه 26 تيرماه ادامه دارد. در اين برنامه طي هفت شب آثاري از هنرمندان ارمني سينماي ايران نمايش داده مي‌شود، همراه با سخنراني‌هائي، که به بعد از نمايش هر فيلم برگزار مي‌شود. بهنام ناطقي (راديوفردا): برنامه «ارامنه و سينماي ايران» در باغ فردوس، با معرفي و نمايش برگزيده آثار ساموئل خاچيکيان شروع شد، و با نمايش آثار آوانس اهوهانيانس، و شب موسيقي فيلم ادامه پيدا کرد. شب سوم، امشب، به معرفي فيلم‌هاي کوتاه هنرمندان ارمني اختصاص يافته است و فردا شب، به آربي اوانسيان، هنرمند پيش‌کسوت سينما و تئاتر اختصاص دارد که خودش هم در شب نمايش فيلم‌ها شرکت خواهد کرد. برنامه موزه سينماي ايران در معرفي هنرمندان ارمني سينماي ايران، روز پنجشنبه به معرفي هنرپيشه‌هاي ارمني سينماي ايران مي‌پردازد و قسمتي از فيلم‌هائي را نشان مي‌دهد که هنرمنداني چون آرمان و ايرن در آنها هنرنمائي کردند. از جمله سخنراناني که در اين مجموعه در باره هنرمندان ارمني سينماي ايران سخنراني کردند يا مي‌کنند بايد از زاون قوکاسيان، منتقد و مولف برجسته اصفهاني نام برد که نخستين کتاب در باره فيلمسازي آربي آوانسيان را منتشر کرد. لوريس چکناورايان، آهنگساز برجسته و سازنده موسيقي فيلم‌هاي تنگسير از اميرنادري و بيتا از هژير داريوش، آيدين آغداشلو و محمد تهامي‌نژاد، منتقد، و رضا کيانيان، از جمله سخنرانان ديگر هستند. يکي از دستاوردهاي ماندني برنامه موزه سينماي ايران که به همت بنيانگذار اين موزه، آقاي بهزاد رحيميان برگزار مي‌شود، کتاب دو زبانه‌اي است در معرفي خدمات هنرمندان ارمني به سينماي ايران، همراه با شناسنامه کامل همه دست اندرکاران ارمني در تاريخ سينماي ايران. نخستين مستندسازان سينماي ايران هنرمندان ارامنه بودند و همچنين نخستين سينماداران ايران هم ارامنه بودند و نخستين مدارس سينمائي ايران را هم هموطنان ارمني تاسيس کردند. ژرژ اسماعيلوف، در سال 1288 نخستين مستند سياحتي را در ايران فيلمبرداري کرد و نخستين سالن سينما به شيوه امروز را الک ساکينيان در سال 1296 تحت نام سينما سولي، درتبريز راه اندازي کرد. بنيانگذار نخستين هنرکده سينما در ايران اوانس اوهانيانس بود که در سال 1309 مدرسه اي براي تدريس بازيگري به وجود آورد و نخستين فيلم‌هاي داستاني در سينماي ايران را نيز ارامنه ساختند: فيلم ابي و رابي در سال 1309 و فيلم حاجي آقا، آکتور سينما، در سال 1312 هر دو به کارگرداني اوهانيانس. مهندسين و طراحان ارمني همچنين در طراحي سينماهاي ايران نيز نقش داشتند. در اين ميان بايد از بناي سينماي ديانا (سينما سپيده کنوني) نام برد که در سال 1318 به وجود آمد و سينما متروپل، که اکنون به نام سينما رودکي فعاليت مي‌کند، که در سال 1324 افتتاح شد. اين هردو سينما را معمار ارمني «واران هوانسيان» طراحي کرد. بخشي از نخستين استوديوهاي معظم فيلمسازي را ارامنه بنيان گذاشتند: استوديو ديانا فيلم که آن را ساناسار خاچاطوريان در سال 1329 بنيان گذاشت و استتوديو البرز فيلم که در سال 1330 توسط سيميك كنستانتين، جاني باغداساريان و واهان ترپانچيان بنيانگذاري شد. در سال 1336 هم ژوزف واعظيان استوديو آژيرفيلم را راه انداخت. اولين طراحان و نقاشان پوسترهاي سينمائي در ايران هم هنرمندان ارمني بودند: ميشا گيراگوسيان و هايك اجاقيان، و پردوام ترين نشريه سينمائي ايران، مجله ستاره سينما را نيز يک ناشر ارمني به نام ياروير گالستيان منتشر مي کرد که از سال 1332 شروع به کار کرد و تا سال 1357 يعني سال انقلاب به کار خود ادامه داد. کارگردان‌هاي ارمني همچنين سازنده برخي از پرفروش ترين آثار سينماي ايران بودند، از جمله بايد از آثار ساموئل خاچيکيان نام برد، دختري از شيراز که در سال 1333 ساخت شد و فيلم عقاب‌ها که خاچيکيان آن را بعد از انقلاب در سال 1364 ساخت. ارامنه همچنين در دوبله فيلم نيز فعال بوند. آلکس آقابابيان، با رواج کار دوبله فيلمهاي ايتاليائي در رم پايه گذار صنعت دوبلاژ فيلم در ايران بود و هنرمندان ديگري چون گورگن گريگوريانس، روبيک منصوري و روبيک زادوريان در کار دوبله فعاليت گسترده‌اي داشتند. فيملشناس ارمني زاون هاکوبيان در سال 1337 يکي از بنبانگذاران فيلمخانه ملي ايران بود و فيمسازان ارمني قبل و بعد از انقلاب، راهگشاي سينماي موج نو در ايران بودند، آربي آوانسيان با فيلم چشمه، در سال 1351 يکي از نخستين فيلم‌هاي بلند تجربي سينماي ايران را به وجود آورد و فيلم پرده آخر از واروژ کريم مسيحي، يکي از فيلم‌هاي برگزيده سينماي بعد از انقلاب ايران است.
XS
SM
MD
LG