لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۸:۱۰ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

انتشارآلبوم های جدیدی با سنتور ابتکاری «آلان» کوشان در اروپا و آمریکا: همکاری با جرن لنیر، مبتکر «واقعیت مجازی»


(rm) صدا | [ 5:33 mins ]
در دو آلبوم جديد که طي ماه‌ اخير در آمریکا و اروپا بیرون آمده‌اند، نمونه‌هاي گوناگوني از کار هنرمند سازساز و سنتورنواز نيويورکي آقاي آلان کوشان منتشر شد که گستره زبان موسيقي او را نشان مي‌دهد. او در آمریکا آلبومی منتشر کرد با همکاری جارن لنیر، مبتکر «واقعیت مجازی» و موسیقیدان پیشتاز، و در اروپا، دو آهنگ سنتور او با ضرباهنگ هیپ هاپ منتشر شد. آلان کوشان در مصاحبه با رادیوفردا در باره سنتور ابتکاری خود که در هر سمت 19 خرک دارد توضیح می دهد. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): آقاي آلان کوشان، که چندسالي است از سوئيس و سنفرانسيسکو به نيويورک نقل مکان کرده، يک نوازنده برجسته سنتور است که به خاطر ترکيبي که از موسيقي‌هاي ملل در کار خود عرضه مي‌کند، درميان نوازندگان برجسته آمريکائي و اروپائي به عنوان يک همکار براي بداهه‌نوازي شهرت يافته است. اخيرا، آقاي Jaron Lanier دانشمند برجسته و مبتکر نرم‌افزارهاي واقعيت مجازي، يا Virtual Reality که موسقيدان هم هست، صفحه‌اي بيرون داده است با همکاري آقاي آلان کوشان و نوازنده فلوت آقاي Robert Dick که برخلاف معمول آلبوم‌هاي جديد، در آن از هيچگونه پرداز الکترونيکي استفاده نشده است. آلبومی به نام ستون های هوا، Columns of Air آلان کوشان: جرن Jaron مي‌خواست يک پروژه‌اي را شروع کند، بعد گفت يکي از دوستان خوب او به نام Robert Dick که فلوتيست است، دقيقا مثل جيمي هندريکس روي فلوت، وقتي فلوت مي‌زند، انگار جيمي هندريکس دارد گيتار مي‌زند. همينطور نشسته بوديم و داشتيم تمريم مي‌کرديم و اين حرف‌ها و به بالاخره رابرت آمد و يک هفته‌اي با هم سروکله زديم يک خورده اين طرف و يک خورده آنطرف، و يواش يواش اين پروژه شکل گرفت، و اين CD يک سال طول کشيد تا درست شد، حقيقت مطلب، و بازدهش هم خيلي خوب بود، الان چاپ دومش است و شايد يک CD ديگر با هم کار کنيم، منتهي با چند موزيسين ديگر. ب.ن: صداي موسيقيدان و سازساز مبتکر مقيم نيويورک، آقاي آلان کوشان را مي‌شنويم که در باره آلبومي توضيح مي‌دهد که با همکاري Jaron Lanier بيرون داده است. آقاي کوشان در اين آلبوم، ضمن نواختن سنتور، يک ترانه يا سرود به زبان آرمائيک اجرا مي کند. آلان کوشان: آرامائيک، يک زبان است که مي‌گويند زبان عيسي مسيح بود و مي‌گويند يک زبان خيلي بنياني است براي خيلي از اقوام، چه اقوام سامي و چه اقوام آريائي، همانقدر که زبان پهلوي براي ما مهم بود، زبان آرامائيک هم براي خيلي‌ها مهم بود. يک سري chant است که اين‌ها را من بلد هستم. منتها کاري که مي‌کنم اين است که motif اين آهنگ الان مال Romania است. من موتيف اين آهنگ را برمي‌‌دارم و يک مقدار آن را با يکي از دستگاه‌هاي ايراني، خيلي کوچک که گوش خيلي دقيقي مي‌خواهد آدم آن را تشخيص بدهد، مخلوط مي‌کنم و يک chant هم مي‌گذارم روي آن. حالا امکان دارد از chant هاي قديم سانسکريت باشد، يا آرامائيک باشد يا پهلوي باشد يا يشناها و يسناها مربوط به اوستا باشد و گاثاها. کاري است که من هميشه دوست داشته‌ام و مي‌کنم و اينجا موقعيتي بود که يک مقدار از آن را نشان بدهم. ب.ن.: همچنين ماه گذشته از آقاي آلان کوشان ترانه‌اي منتشر شد در مجموعه Harem’s Secret از ترکيب موسيقي سنتور و نمونه برداري يا sampling که به صورت الکترونيک و زنده ضبط شده است آلان کوشان: من عاشق تمام موسيقي‌هائي هستم که از هر ملت و از زباني بر مي‌آيد و من سعي مي‌کنم اينها را يک جوري براي خودم بنوازم. براي همين است که اين سازي که درست کرده‌ام صرفا براي همين کار است. دوست دارم در يک لحظه در چين باشم و در لحظه بعدش در هند باشم و يک لحظه بعدش دوست دارم مطلبي را بزنم که مال مردم موازامبيک آفريقا است. ب.ن.: همه اينها را با اين ساز مي‌زنيد؟ آلان کوشان: اين ساز را به خاطر همين مطلب درست کرده ام که فقط به خاطر اينکه محدوديت آدم نداشته باشد. اين ساز 19 تا خرک دارد هر طرفش. ب.ن.: سنتور معمولي چند تا خرک دارد؟ آلان کوشان: این سنتور 9 تا خرک دارد که استاد صبا، خدا بيامردزشان، ايشان ساز را به شکل استاندارد کردند. سنتورهاي قديم که از استاد حبيب سمائي بود که سنتور بزرگتري بود و ساز مي‌زدند، خوب مسائل خاص خودشان را داشتند. کوک نمي‌شد. دير کوک مي‌شد. ساختش بد بود، چون سازنده خيلي کم بود. تا اينکه استاد صبا بالاخره آمد و گفت آقاجان، ما اين را استاندارد مي‌کنيم ودو نوع کوک هم براش مي‌گذاريم. يک چپ کوک و يک راست کوک و غول‌هاي بزرگي مثل استاد فرامرز پاي‌ور از دامن استاد صبا آمدند بيرون. کاري که من در اين عصر کرده‌ام اين است که آمده‌ام اين ساز را بزرگتر کرده‌ام، به اين نحو که اين ساز مجبور است بزرگتر شود، اگر شما مي‌خواهيد يک کار متفاوت بکنيد. مجبورهستيد ساختار ساز را عوض کنيد. آمده‌ام از سيم‌هاي روده، که مال harp هست و سازهاي ديگر، سيم piano سيم هائي که وسط آن‌ها silk يا ابريشم است و روي آنها آلياژهاي مختلف کار شده، که ژاپن مي‌سازد، آمريکا مي‌سازد، مي‌گويم دقيقا چي مي‌خواهم دقيقا برايم مي‌سازند. يک سري سيم‌هاي اولش آنهاست و بعضي سيم‌ها هم ترکيبي است از يک سري سيم‌هائي که فنر است يا برنج است يا فسفربرونز است. پديده ترکيب کردن اين سيمها يک صداي ديگر به وجود مي‌آورد. صداي آن تقريبا شبيه پيانو است، شبيه گيتار است، شبيه harp است. نزديک است به تمام صداهاي شرق و در عين حال سازي است کاملا متقاوت.
XS
SM
MD
LG