(rm) صدا | [ 5:22 mins ]
تابستان گرم نيويورک، که خيلي از اهالي به سواحل خنک و شيک شبه جزيره لانگ آيلند پناه ميبرند، فرصتي است براي خودنمائي موزههاي محلي. چنانکه همکار ما بهنام ناطقي از نيويورک گزارش ميدهد، يک موزه در شهرک شيک Southhampton نمايشگاهي محلي با ابعاد جهاني برپا کرده است از کارهاي برگزيده 25 هنرمند برجسته معاصر آمريکا که همگي در ويلاهاي مجلل اين شهرک و شهرکهاي اطراف آن منزل دارند. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): ويلاهاي چند ميليون دلاري شهرک Southampton در منتهي عليه شبه جزيره لانگ آيلند Long Island واقع در سه ساعتي شرق نيويورک -- شيکترين شهرک در ميان مجموعهاي از شهرکهاي ساحلي -- تابستانها ميزبان هزاران نيويورکي ميشوند از جهان هنر و سرمايه و سينما. اين هفته يک موزهدار در موزه پريش Parish Art Museum واقع در Southampton با نمايشگاهي از آثار برگزيده 25 هنرمند برجسته، غناي هنري ساکنان اين شهرک را به رخ تماشاگران ميکشد و فرصتي فراهم کرده است براي آنها که از خوابيدن زيرآفتاب روي ماسهها و رفتن به پارتيهاي شبانه خسته شدهاند، تا در تالارهاي خنک اين موزه کارهاي هنرمندان برجسته و طراز اولي نگاه کنند که بعضي از اين ويلاهاي مجلل را اشغال کردهاند و ديدنشان در کنار هم ميتواند براي هر موزهاي در هر نقطه از دنيا غرور انگيز باشد.
شهرکهاي اين ناحيه از لانگ آيلند بيش از نيم قرن است که ميزبان هنرمندهاي نيويورکي هستند و قبل از اينکه پولدارهاي شرکتهاي مالي وال استريت و شرکتهاي تبليغاتي خيابان Madison و پولدارهاي هاليوودي مثل استيون اسپيلبرگ و الک بالدوين به اين ناحيه از لانگ آيلند هجوم آورند، محل تجمع هنرمندان نيويورکي بود که نه به خاطر گراني ويلاها، بلکه به خاطر ارزاني مسکن در اين ناحيه در آنجا جمع ميشدند. حالا همان هنرمندان يا نسل بعدي آنها که ميليونر شدهاند، در کافهها و کلوپها با ميلونرهاي سينما وبانک و صنعت و اعوان و انصارآنها همجوار شدهاند.
از جمله آثاري که در اين نمايشگاه جلب توجه ميکند، تابلوي بزرگ و پرکاري است از اريک فيشر Eric Fischer، هنرمند پرتوان صحنههاي تنهائي و رخوت آدمهاي عريان در خانههاي عظيم و مدرن حومه شهرها. در اين تابلو، از مجموعه Krefeld اريک فيشر، يک جور تحقيق اجتماعي است در باره دنياي هنر که دو مجموعهدار پولدار را نشان ميدهد – دو نماينده از اهالي پولدار اين ناحيه.
کار بزرگ ديگري در اين نمايشگاه از هنرمند ديگري است همنسل اريک فيشر، به نام دیوید سالی یا David Salle که مانند فيشر و جوليان اشنابل یاJulian Schnabel، در دهه 1970 برآمد و در دهه 1980 به شهرت و ثروت رسيد. اين اثر سالي، که مانند ديگر کارهاي سالي چند پرده با زمينههائي به رنگهاي روشن، زن و مردي را از پشت در کنار گلها نشان ميدهد.
کار بزرگ ديگر اين نمايشگاه از باربارا کروگر یا Barbara Kruger است که با تابلوهاي سياه و سفيدي که شعارهائي مثل آگهيهاي تبليغاتي روي زمينه قرمز روي آنها در دهه 1980 به شهرت رسيد. کار خانم کروگر، که مثل آثار آشناي او زمينه اجتماعي – سياسي دارد تمثال يک پلنگ رنگين را نشان ميدهد که از ملالآور جهان هنر مينالد. روي تابلو با حروف درشت سفيد خانم کروگر نوشته است: «يک هنرمند ديگر، يک نمايشگاه ديگر، يک گالري ديگر، يک مجله ديگر، يک نقد ديگر، يک پيشه ديگر و يک زندگي ديگر.» خانم کروگر از سال 1988 به اين سو در ويلائي زندگي ميکند که جسکن پالاک Jackson Pollock آثار مشهور انتزاعي خود را با پاشيدن رنگ به روي بومهائي که روي زمين ميانداخت به وجود آورد.
بيرون موزه، با کاري از تونی آرسلر یا Tony Oursler روبرو ميشويم که يک صخره گرد و نسبتا بزرگ است که تصوير ويديوي چهرهاي با پروژکتور روي آن انداخته اند است از مردي که با خودش حرف ميزند. Oursler برخلاف ديگران، تازه به اين ناحيه نقل مکان کرده است.
در اطاق وروي موزه پريش، اثري از هنرمند قديمي نئون و نور آقاي کیت سانیه یا Keith Sonnier عرض اندام ميکند که يک نردبان قراضه است که با نئون تزئين شده است. Sonnier هم 16 سال است در اينجا ويلا دارد. کنار نردبان سانيير، به تابلوئي از يک زن برهنه برميخوريم از بیلی سالیوان یا Billy Sullivan که از سال 1974 در شهر بغلي East Hampton زندگي ميکند.
از ديگر هنرمدان برجسته با شهرت جهاني که کارهاي آنها در اين نمايشگاه محلي جلب توجه ميکند، بايد از Chuck Close نام برد که بعد از تصادف و فلج شدن، موفق شد تکنيک تازهاي براي نقاشي پيدا کند و اينک به خاطر پرترههاي عظيمي مشهور است که از هنرمندان مشهور تهيه ميکند.