(rm) صدا | [ 5:43 mins ]
به همت هنرمند قدیمی موسیقی راک و هنرپیشه سریال «سوپرانو» آقای استیو ون زنت، جشنواره بین المللی راک در نیویورک با شرکت 40 گروه راک که نماینده چهار دهه مختلف این موسیقی هستند، هنرنمائی می کنند. استیون ون زنت که مجری یک برنامه رادیوئی هفتگی در باره گاراژ راک است، می گوید وقت آن رسیده است که این رشته اصیل و کلیدی از موسیقی راک است که به عنوان یک «ژانر» شناخته شود. گروه های جدید مثل The Strokes و Mooney Suzuki درکنار پیش کسوت هائی مثل Bo Diddley در این جشنواره دو روزه برنامه اجرا می کنند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): بیش از چهل گروه راک، نوازندگان نوعی ساده و بدون زرق و برق از موسیقی راک، که چهل پنجاه سال است به نام Garage Rock شناخته میشود، امروز و فردا (شنبه و یکشنبه این هفته) در جشنواره ای شرکت میکنند در نیویورک که وعده میدهد این شاخه نسبتا فرعی و فراموش شده از موسیقی راک را زنده خواهد کرد. این موسیقی به علت اینکه اغلب گروههای جوان و علاقمند آن را در گاراژهای منازل خود تمرین میکنند به نام گاراژ راک مشهور است. اما برگزارکننده جشنواره اصرار دارد که نام گاراژ راک را نباید به مفهوم آماتوری بودن این موسیقی گرفت. چهرههای قدیمی موسیقی راک، در کنار گروههای جوان و مشهور روز ظاهر میشوند.
از جمله گروه جدید و محبوب نیویورکی The Strokes است که تعبیری تازه از این موسیقی ساده ارائه میدهد درخدمت بیان صادقانه و بیپیرایه عواطف خام.
The Strokes: What Ever Happened
جشنواره بینالمللی گاراژ راک به همت آقای Little Steven Van Zandt یک موسیقیدان و هنرپیشه مقیم نیوجرسی از چهرههای معروف این ناحیه برگزار میشود. استیون ون زنت یکی از نوازندگان قدیمی گروهی است که از دهه 1970 به این سو هنرمند برجسته راک آقای Bruce Springsteen را همراهی کرده است و یکی از هنرپیشههای سریال مشهور تلویزیونیای است در باره یک خانواده مافیائی نیوجرسی به نام Soprano اما بیش از این فعالیتها، این روزها اشاعه و احیای موسیقی گاراژ راک است که دلمشغولی اصلی استیون ونزنت را تشکیل میدهد.
دو سال پیش ونزنت به فکر افتاد که برای اشاعه موسیقی مورد علاقه خود برنامهای در رادیو راه بیاندازد اما به هر ایستگاه رادیوئی که مراجعه کرد، به او گفتند که کسی دیگر علاقهای به شنیدن موسیقی راک، به خصوص صدای خام و نخراشیده و همیشه بلند گاراژ راک ندارد. این حرف باعث شد که ونزنت شرکتی برای تولید و پخش برنامه رادیوئی مورد نظر خود تشکیل داد. اینک این برنامه که روزهای یکشنبه به مدت دوساعت پخش میشود را بیش از 180 ایستگاه رادیوئی در آمریکا پخش میکنند و از جمله ایستگاهی که در نیویورک آن را پخش میکند شاهد دوبرابر شدن شنوندگان خود در دوساعتی بود که این برنامه پخش میشود. از جمله گروههائی که د راین برنامه کار آنها پخش میشود و در جشنواره بینالمللی گاراژ راک بعد از 20 سال جدائی، گرد هم میایند، گروه مشهور New York Dolls است.
New York Dolls: Personality Crisis
آقای ونزنت موسیقی گاراژ راک را بازگشتی به روح ساده موسیقی راکاندرول میداند که مدتهاست در زرق و برق انواع دیگر راک پاپ و فرآوردههای متوسط اما پرخرج استودیوئی به حاشیه رانده شده است. در جشنواره نمایندگان دورههای مختلف گاراژ راک حضور دارند. در کنار NY Dolls که در دهه 1980 و قبل از فعال بودند، هنرمند قدیمی این موسیقی آقای Bo Diddley ظاهر میشود، هنرمندی که کارش الهام بخش گروه افسانهای رامونز در اواسط دهه 1970 بود، که آغازگر Punk Rock دانسته میشوند. برای همین است که بسیاری از گروههای گاراژ راک را منتقدها Pre-Punk یا ماقبل پانک مینامند.
Bo Diddley
اقای استیون ونزنت احیای گاراژ راک را یک جنبش جهانی توصیف میکند و میگوید وقت آن رسیده است که این رشته از موسیقی راک به عنوان یک ژانر شناخته شود. تعریف گاراژ راک، علیرغم نفوذ پردامنهای که بر موسیقی قرن اخیر داشته است، کار دشواری است، زیرا این موسیقی مدام در حال تغییر و تحول و از نو زاده شدن بود، اما از مشخصات آن، ساختار ساده ترانههاست، از چند کورد و یک ملودی، صدای بلند ارتعاش سیمهای گیتار الکتریک و طرز برخورد هنرمندان آن، که موسیقی را فقط به خاطر خودش مینوازند. ونزنت در مصاحبهای بعضی از کارهای گروههای مشهوری چون رولینگ استونز The Rolling Stones و The Who را در این طبقهبندی قرار میدهد، که گروههای جدیدی مثل The Mooey Suzuki برای احیا وبزرگداشت آن تلاش میکنند. این ترانه از آلبوم جدید مونی سوزوکی به نام «زنده و بلند» Alive and Amplified قرار است 10 روز دیگر درآمریکا منتشر شود و از جمله ترانههائی است که شنبه شب در جشنواره گاراژ راک اجرا می شود.