لینک‌های قابلیت دسترسی

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۸:۱۸ - ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶

کتاب های «پایان ایمان» و «تروریسم اتمی»: بررسی رابطه تروریسم، کشتار دسته جمعی و تعصب مذهبی از دو محقق آمریکائی


(rm) صدا | [ 4:45 mins ]
يک محقق آمريکائي از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، که از موضع خداناشناسي يا atheism کتابي در باره دين نگاشته است، استدلال مي‌کند که تحمل‌پذيري در برابر اعتقادات مذهبي، درجهاني که آن اعتقادات با استفاده از مرگبارترين سلاح‌ها و خشن‌ترين روش‌ها به وسيله‌اي براي توجيه خشونت تبديل شده‌اند، مي‌تواند فاجعه‌آميز باشد. در کتاب ديگري، يک پژوهشگر آمريکائي از دانشگاه هاروارد، تحقيق گسترده‌‌اي عرضه مي‌کند در باره تروريسم هسته‌اي، با اين هشدار که يک بمب آغشته به مواد راديوآکتيو، يا به اصطلاح بمب کثيف dirty bomb مي‌تواند در يک لحظه بيش از يک ميليون نفر را در شهر نيويورک از ميان ببرد. بهنام ناطقي (راديوفردا): آقاي سم هريس Sam Harris در کتاب «پايان ايمان» The End of Faith که از سوي انتشاراتي W.W. Norton منتشر شده است، مي‌نويسد تحمل‌پذيري در برابر اعتقادات مذهبي شايد بخشي از يک دمکراسي پيشرفته تلقي شود، اما نه هنگامي که خطرات مرگبار موجود در پيروي از اعتقادات مذهبي را در نظر بگيريم. وي يادآور مي‌شود که تروريست‌هائي که هواپيماهاي عظيم پر از بنزين و سرنشين را به ساختمان‌هاي برج‌هاي مرکز تجارت جهاني نيويورک کوبيدند و مرگ نزديک به سه هزار نفر را موجب شدند، به حقانيت اعتقاد مذهبي خود ايمان داشتند. و همچنين، مسيحيان بنيادگرائي که معتقدند براي سرعت بخشيدن به زمان بازگشت عيسي مسيح از آسمان‌ها، يا Second Coming، بايد يک بمب اتمي در خاورميانه منفجر کرد هم به قدوسيت اعتقاد خود ايمان دارند. آقاي هريس مي‌افزايد در هر دو مورد اين مومنان را نمي‌توان به تحريف اعتقادات مذهبي متهم کرد زيرا، برعکس، آنها از دين خود و از کتاب‌هاي آسماني خود پيروي مي‌کنند. وي مي‌نويسد کتاب‌هاي آسماني که مذاهب عمده جهان براساس آنها قرار گرفته‌اند، انباشته از انتقام و خشونت هستند، و اعتقاد به لزوم از ميان برداشتن کفار. نويسنده کتاب «پايان ايمان» مي افزايد: در جهان قرن بيست ويکم، که شمشير جاي خود را به بمب‌هاي چندمگاتني و تلاش براي دستيابي به بمب اتمي داده است، اعتقاد مومنان به برتري آئين مذهبي‌شان، خطرات عظيمي را متوجه جوامع بشري ساخته است. وي نيش حمله خود را متوجه ليبرال‌ها و ميانه‌روها مي‌سازد که با اعتقاد به اصل تحمل‌پذيري مذهبي و کثرت‌گرائي يا pluralism هم به اصول ديني خيانت مي‌کنند و هم به منطق و عقل، زیرا از یک طرف فرامین دین را زیرپا می گذارند و از طرف دیگر، از بحث عقلائی برای رد خرافات جلوگیری می کنند. کتاب ديگر، «تروريسم اتمي» Nuclear Terrorism يا «فاجعه قابل پيشگيري نهائي» The Ultimate Preventive Catastrophe از محقق دانشگاه هاروارد آقاي گراهام اليسن Graham Allison که به زباني ساده، به تهديد اتمي‌اي مي‌پردازد که بر آينده جهان سنگيني مي‌کند. نويسنده در اين تحقيق جامع فهرستي از کشورها و گروه‌هائي که ممکن است عامل يک حمله اتمي باشند را مورد بررسي قرار مي‌دهد، و از جمله به بررسي اسناد و گزارش‌ها مي‌پردازد در باره تلاش سازمان القاعده براي دستيابي به مواد راديواکتيو، ولي با خوشبيني اضافه مي‌کند که کشورهاي جهان مي‌توانند با همکاري بيشتر و صرف هزينه، از چنين پيشامدي جلوگيري کنند. نويسنده کتاب «تروريسم اتمي» معتقد است که آمريکا و ساير کشورها، به خصوص بعد از فاجعه تروريستي 11 سپتامبر کوشش‌هاي زيادي براي پيشگيري از يک انفجار اتمي تروريستي به کار بسته‌اند، اما به زعم وي، خطر انفجار اتمي تروريستي کمتر از جانب حکومت‌هاي ياغي است که در هرحال مي‌توان با انواع تحريم‌ها و معاهده‌هاي بين‌المللي آنان را کنترل کرد. وي مي‌نويسد خطر از سوي تروريست‌هاست که به هيچ معاهده و تعهد بين‌المللي پاي‌بند نيستند و سر ميز هيچ مذاکره‌اي حاضر نمي‌شوند. وي از جمله از دولت آمريکا انتقاد مي‌کند که در پيامد 11 سپتامبر بر بودجه قانون Nunn-Lugar نيافزود. اين قانون که دو سناتور آمريکائي به تصويب رساندند، بودجه‌اي براي يافتن و انهدام يا انبارکردن مواد راديواکتيو و ابزارهاي بمب اتمي در روسيه و کشورهاي اتحادشوروي سابق اختصاص داده است که نويسنده آن را کافي نمي داند. نويسنده کتاب «تروريسم اتمي» به خصوص خطر بمب هاي اتمي چمداني‌اي را يادآور مي‌شود که همچنان در اختيار روسيه قرار دارد و مي‌نويسد در سال 1997 روسيه اذعان کرد که از 132 بمب اتمي چمداني که به سادگي مي‌شود آنها را به هرجاي دنيا منتقل ساخت، دست کم محل 84 بمب مشخص نيست و درواقع بايد آنها را گمشده دانست. يکي از اين چمدان‌ها اگر به دست گروه‌هاي تروريستي بيافتد مي‌تواند جان ميليون‌ها نفر را در نيويورک يا هر شهر شلوغ ديگري در مخاطره قرار دهد.
XS
SM
MD
LG