لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۴:۴۷ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

نگاهي به پيشينه خيمه شب بازي در ايران


(rm) صدا | [ 4:11 mins ]
جشنواره تئاتر عروسکي که در تالار وحدت برگزار شده بود، امروز به پايان رسيد. تئاتر عروسکي در ايران به ويژه با خيمه شب بازي و شخصيت مبارک معروف است. شخصيتي است که نسل ها است بچه ها را خندانده است، اما شايد بچه هاي امروز ديگر او را نمي شناسند. مجيد فلاح زاده، کارگردان، نويسنده و بازيگر تئاتر، ساکن آلمان، درباره شخصيت مبارک و خيمه شب باز مي گويد: ريشه هاي شخصيت مبارک به زمان هاي بسيار دور بر مي گردد. وي شخصيت مبارک را پيچيده توصيف مي کند، و خيمه شب بازي را بر آمده از اساطير و تاريخ، جنگ چالدران و پهلوان کچل، ريشه هاي ترکي و ريشه هاي اروپايي، و نيز تئاتر رو حوضي مي داند. آقاي فلاح زاده نقطه اوج خيمه شب بازي را قاجار مي داند، خصوصا در جريان و پس از انقلاب مشروطيت. به گفته آقاي فلاح زاده شخصيت هاي نمايش نوکر، حاجي، زن حاجي، دختر حاجي، و داماد است، که نوکر در واقع خود مبارک است، وبيشتر به صورت بديهه سازي اجراء مي شده است، چرا که کاراکتر بتواند حرف خود را بزند، و هر جا که مي بايست، خود را سانسور کند. ارکستري نيز خيمه شب بازي را همراهي مي کرد که ساز اصلي آن کمانچه بود، و در داخل خيمه بزرگي اجراء مي شد که مردم در آن مي نشستند.
XS
SM
MD
LG