(rm) صدا | [ 5:49 mins ]
«عيسي باگايوگو» هنرمندي که موسيقي را در سالهاي جواني هنگام کار طاقتفرسا در مزارع اطراف دهکده دورافتاده خود فراگرفت، با سومين آلبوم خود «تاسومکان» به صدر جدول تخصصي پرفروشترين آلبومهاي World Music در آمريکا صعود کرد. در اين آلبوم، باگايوگو، که به خاطر استفاده از ريتمهاي تکنو در مملکت خود به «عيسي تکنو» مشهور است، از اصوات و سازبندي الکترونيک بستهبندي زروق دلپذيري ميسازد براي صداي باستاني خود و سازش، که روايتي شش سيمه است از يک ساز عرفاني ماليائي به نام کاملانگونو. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): خواننده ماليائي آقاي عيسي باگايوگو Issa Bagayogo در آلبوم تاسومکان Tassoumakan که در صدر جدول تخصصي ورلد ميوزيک در آمريکا قرار دارد، ترکيب برنده موسيقي سنتي مالي با ضرباهنگهاي الکترونيک و گيتار برقي را که دو آلبوم قبلي او را پرفروش ساخت با اطمينان خاطر و موفقيت به کار ميگيرد و نتيجه کار موسيقياي است با شخصيت محلي ولي صداي جهاني.
آلبوم تاسومکان از عيسي باگايوگو با موسيقي محلي «واسولو» شروع ميشود و صداي زخمههاي عيسي بر سازي به نام کامل انگونو، که يک جور تار عرفاني سنتي است معمولا سه سيمه، ولي عيسي براي موسيقي دنيوي خود از نوع شش سيمه آن استفاده ميکند.
در ترانههاي آلبوم، صداي بم عيسي باگايوگو و ساز او، با آميزهاي از ضرباهنگهاي موسيقي تکنو، و يک همسرائي آفريقائي به سبک پرسش و پاسخ همراه ميشود، و بداههسازي فلوت، و ملوديهاي گيتار راک، پيانوي جاز و ريتم فانک. صداي گرم خود عيسي همه اينها را به هم ربط ميدهد.
بيست سال پيش، هنرمندان ديگر هموطن آقاي عيسي باگايوگو، خوانندگان و موسيقيدانان برجستهاي مثل سليف کيتا Salif Keita و علی فاکاتوره، با استفاده از سازهاي جديد مثل کيبورد الکترونيک يا سينتيسايزر و گیتار و ترکيب آنها با موسيقي و سازهاي محلي موسيقي محلي خود را جهاني کردند. عيسي باگايو با استفاده از سازبندي موسيقي تکنو، صداي موسيقي مالي را «به روز» کرده است و با اين کار، هم موسيقي blues مالي را بارديگر مطرح کرد و هم زندگي خودش را نجات داد.
عيسي باگايوگو زاده و بزرگ شده دهکدهاي است در سي کيلومتري پايتخت مالي، وقتي 12 ساله بود، نواختن يک نوع زنگ فلزي را ياد گرفت که در مزارع براي سرحال آوردن و نظم دادن به کار براي کارگران ديگر مينواخت. بعد هم ساز عرفاني «کاملن انگوني» را يادگرفت. عيسي باگايوگو که شهرت استعدادش در موسيقي در دهات اطراف پيچيد و براي مجالس محلي از او دعوت ميشد، در سال 1991 به باماکو Bamako پايتخت مالي رفت و يک کاست در يک استوديوي حرفهاي پر کرد و برگشت. دوسال بعد، بار ديگر به پايتخت رفت و کاست ديگري پرکرد و مدتي شاگرد راننده اتوبوس شد، ولي از سر نوميدي و پريشاني به مشروب و قرص پناه آورد، زن و بچهاش او را ترک کردند و کسي ديگر به او، که ديوانهاش ميپنداشتند، اعتنائي نميکرد.
سرانجام بعد از 5 سال عيسي باگايوگو يک روز تصميم گرفت از طريق بازگشت به موسيقي، به زندگي خود سر و سامان دهد و به پايتخت بازگشت. حاصل برخورد او با Yves Wernert فرانسوي که در پايتخت بالي يک استوديوي ضبط بازکرده بود و نوازنده گيتار آقاي موسي کونه Mousa Kone کاست جديدي بود به نام Sya که در سال 1998 در مالي بيرون آمد و بلافاصله عيسي باگايوگو مشهور شد به عيسي تکنو.
آلبوم سايا در سال 1999 در جهان پخش شد و جايزه بهترين هنرمند جديد،، یا امید آینده راديوتلويزيون مالي را براي آقاي عيسي باگايوگو همراه داشت و شهرت بينالمللي و سفرهائي براي اجراي کنسرت در شهرهاي اروپا و آمريکا، که باعث شد آلبوم بعدي او تيمباکتو که در سال 2002 بيرون آمد مورد توجه قرار گيرد، اما در آن آلبوم، تکنو بر مالي ميچربيد. برعکس آلبوم جديد، که در آن عيسي باگايوگو از منابع غنياي که در اختيار دارد، از صداي باستاني خودش گرفته تا بلوزگيتار و همسرايان و ريتمهاي الکترونيک، با امساک استفاده ميکند.
در آلبوم جديد، تاسومکان Tassoumakan که در زبان محلي «صداي آتش» معني ميدهد، از خواننده و نوازنده ماليائي عيسي باگايوگو به جائي اينکه تکنو و تلاش براي جلب توجه بچههاي کلوپهاي رقص لندن و رم هدف باشد، عيسي باکايوگو با امساک در ريتمها وخلوت کردن صداي کلي آلبوم، با زرق و جلاي تکنو به يکي از کهن ترين موسيقيهاي جهان بستهبندياي گوشنواز ميدهد.