لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۱:۲۰ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶

حضور سينماي آسيا و غيبت سينماي ايران در جشنواره فيلم نيويورک، از ديد يک منتقد


(rm) صدا | [ 4:04 mins ]
در چهل‌ودومين جشنواره بين‌المللي فيلم نيويورک که از روز گذشته کار خود را آغاز کرد، توجه خاصي به سينماي خاورميانه آسيا شده است با فيلم‌هائي از اسرائيل و سرزمين‌هاي فلسطيني، و همچنين کره جنوبي، تايلند و چين. دکتر جمشيد اکرمي، منتقد و محقق برجسته سينما در نیویورک و استاد دانشگاه کلمبیا، در مصاحبه با رادیوفردا می گوید محدوديت‌هاي دولتي براي سينماگران، سبب شده است که جاي سينماي ايران در اين جشنواره و جشنواره‌هاي ديگر خالي باشد. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): هشت فيلم، يا نزديک به يک سوم فيلم‌هائي که در در بخش اصلي جشنواره فيلم نيويورک براي نمايش انتخاب شده‌اند، از آسيا هستند اما اين جشنواره، که در سالهاي گذشته فيلمسازان ايراني مثل عباس کيارسمتي، جعفرپناهي، بهمن فرمان‌آرا، امير نادري و محسن مخملباف را به سينمادوستان آمريکا معرفي کرده است، در سالهاي اخير در برنامه اصلي خود فيلمي از ايران ندارد. دکتر جمشيد اکرمي، محقق و استاد تاريخ و نقد سينما دردانشگاه کلمبيا، در مصاحبه با راديوفردا مي‌گويد جمشيد اکرمي (منتقد و محقق سينما، استاد دانشگاه کلمبيا، نيويورک): الان مي‌بينيم که نه فقط در فستيوال نيويورک، بلکه به جشنواره‌هاي بقيه دنيا هم که نگاه مي‌کنيم، مي‌بينيم که سينماي آسيا جاي خودش را روي نقشه فيلم دنيا نمايان کرده. بنابراين، همچين حضوري الان هست در فستيوال امسال. مثلا سينماهاي کره جنوبي و تايلند سينماهاي خيلي موفقي بودند و اينها نماينده دارند در فستيوال و حتي شايد به نوعي بشود گفت که اين دو سينما الان جاي چند سال پيش سينماي ايران را در جشنواره‌ها پر کردند. ب.ن.: آقاي جمشيد اکرمي مي‌گويد غيبت سينماي ايران براي منتقدهاي نيويورکي هم محسوس بود، که در مقالات متعدد، سينماي ايران را در زمره غايبين قرار دادند. جمشيد اکرمي: يک مطلبي بود در باره اينکه سينماهاي حاضر و سينماهاي غايب کدام‌ها هستند. و از جمله حتي اشاره کرده بودکه چرا سينماي ايتاليا و آلمان فيلمي ندارند در جشنواره. با اين حال گفته بود که محسوس‌ترين غيبت، غيبت سينماي ايران است که اين ازيک جهت خوشحال‌کننده است که سينماي ايران همچنين وجهه‌اي پيدا کرده، و از جهت ديگر هم غم‌انگيز است که خوب، چرا؟ چرا بايد سينماي ايران حاضر نباشد. ب.ن.: فيلم مستند تلويزيوني آقاي جمشيد اکرمي در باره سينماي ايران قبل و بعد از انقلاب، که بارها در شبکه‌هاي تلويزيوني آمريکا پخش شد، در شناساندن سينماي ايران به تماشاگران آمريکا نقش موثري داشته است. آقاي اکرمي مي‌گويد سينماي ايران بازاري که مي‌رفت با فيلم‌هائي مثل بچه‌هاي آسمان و بادکنک سفيد در بازارآمريکا پيدا کند، از دست داده است. جمشيد اکرمي: اين غيبت البته منعکس‌کننده يک روند کلي‌تر هم هست، يک روندي که حضور کمرنگ‌تر سينماي ايران در جشنواره‌هاي جهاني نسبت به سابق. همانطور که مي‌دانيد امسال در مسابقه کن هم حضور نداشت و باز به عنوان يک نمونه از اين سير نزولي مي‌توانم اشاره کنم به فروش‌هاي ضعيفي که فيلم‌هاي ايراني در چند سال گذشته در آمريکا داشته‌اند و شايد به همين دليل است که شايد الان يک سال و نيم است که هيچ فيلم ايراني در آمريکا از طريق کمپاني‌هاي آمريکائي نمايش داده نشده. دليل اين سيرنزولي، اعتقادي‌است که اين روزها در محافل سينمائي دنيا در باره فيلم‌هاي ايراني ريشه گرفته که فکر مي‌کنند اين فيلم‌ها خيلي تکراري و خيلي آشنا هستند و حالا اين تصور چه درست باشد و چه غلط، ولي تصوري است که همه دارند و تصور غالب است و بايد دليل‌اش را جستجو کرد. من فکر مي‌کنم مهم‌ترين دليل، محدوديت‌هاي شديدي است که به فيلمسازهاي ايراني در انتخاب موضوع فيلم‌ها تحميل شده و حتي در ساختن اين فيلم‌ها، حتي در کيفيت اين فيلم‌ها، محدوديت‌هائي دارند و اين محدوديت‌ها، منجر به همشکلي و همنوعي اين فيلم‌ها شده و به همين دليل است که حالا خيلي‌ها فکر مي‌کنند فيلم‌هاي ايراني همه يکجور هستند. بنابراين اگر آزادي‌هاي بيشتري به سينماگران ايران داده نشود، فکر مي‌کنم سينماي ايران آن مقبوليت جهاني خودش را به کلي از دست بدهد.
XS
SM
MD
LG