لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۰:۵۰ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶

فیلمهائی در باره جنگ از گودار، فولر ودیگران، و برگزیده فیلمهای «طرح مارشال» در برنامه های جشنواره بین المللی فیلم نیویورک


(rm) صدا | [ 4:29 mins ]
در چهل‌ودومين جشنواره بين‌المللي فيلم نيويورک، که از روز جمعه گذشته کار خود را آغاز کرد، چنانکه منتقد و محقق فيلم در نيويورک، آقاي جمشيد اکرمي در مصاحبه با راديوفردا مي‌گويد، اعتناي آشکاري به موضوع جنگ شده است، در آثاری از ژان لوک گودار و سموئل فولر و دیگران، و همچنين، مجموعه‌اي نمايش داده مي‌شود از برگزيده فيلم‌هائي که بعد از جنگ جهاني دومدر چارچوب «طرح مارشال» براي کمک به احیای اقتصاد اروپا، در آمريکا ساخته شدند. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): در ميان 25 فيلمي که در برنامه اصلي چهل‌ودومين جشنواره بين‌المللي فيلم نيويورک گنجانده شده است، چندين فيلم به موضوع جنگ مي‌پردازند. سرآمد اين فيلم‌ها، نسخه اصلاح شده و کاملي است از فيلم مشهور «سرخ بزرگ» يا The Big Red One از ساموئل فولر، فيلمساز فقيد آمريکائي، که براي نخستين بار در جهان در جشنواره نيويورک نمايش داده مي‌شود. آقاي جمشيد اکرمي، استاد فيلمشناسي دانشگاه کلمبيا، در مصاحبه با راديوفردا، در باره اعتناي خاص جشنواره به سينماي جنگ سخن مي‌گويد. جمشيد اکرمي (منتقد و محقق سينما، استاد دانشگاه کلمبيا، نيويورک): چيزي که براي من جالب بود، اعتناي آشکاري است که فستيوال امسال به مسئله جنگ نشان داده که به هرحال، ما الان در يک دنياي جنگزده زندگي مي‌کنيم و بنابراين يک تعدادي فيلم با تم جنگ هستند در فستيوال حالا از اين ارائه دوباره ورسيون بازسازي شده فيلم ساموئل فولر، The Big Red One بگيريم تا فيلمي که گودار ساخته که با يک تعبيري از سه‌گانه دوزخ و برزخ و بهشت دانته، يک اشاره‌هائي به جنگ‌هاي معاصر مي‌کند. ب.ن.: از جمله برنامه‌هاي ويژه جشنواره امسال فيلم نيويورک، برگزيده فيلم‌هاي تبليغاتي و آموزشي‌‌اي است که در دوران اجراي طرح مارشال Marshal Plan در آمريکا ساخته شد. تماشاي حدود 20 فيلم از اين ميان، يکي از فرصت‌هاي استثنائي جشنواره امسال است. جمشيد اکرمي: يکي از جالبترين برنامه‌هاي جنبي جشنواره برنامه فيلم‌هائي است در باره طرح مارشال Marshal Plan برنامه اقتصادي آمريکا براي بازسازي اروپا بعد ازجنگ جهاني دوم هست. در جريان اين برنامه يک سري فيلم‌هاي تبليغاتي که در آمريکا در همان زمان ساخته شد و چند و چون اين کمک‌ها را براي خود آمريکائي‌ها و اروپائي‌ها توجيه مي‌کنند، نشان مي‌دهند. حدود 250 فيلم مستند و داستاني و نقاشي متحرک ساخته شده در آن فاصله سالهاي بعد از جنگ. که الان تقريبا 20 تا از اين فيلم‌ها را در چند برنامه مختلف نشان مي‌دهند و فيلمي که براي خود من جالب بود، فکر مي‌کنم نامش روياي الياس بود. فيلم راجع به يک کشتي پراز الاغ‌هاي آمريکائي است که توي قفس‌هائي فرستاده مي‌شوند به يونان براي کمک به کشاورزي در يونان. فيلم داستان خانواده يوناني را دنبال مي‌کند که يکي از اين الاغ‌ها به اين‌ها مي‌رسد و عليرغم آن لحن خشک و پروپاگاندائي که معمولا اين فيلم‌ها دارند، رابطه اين پسر، نوه اين خانواده را با اين الاغ نشان مي‌دهد که مي‌شود گفت آمريکائي‌ها براي توضيح دادن سخاوتمندي‌شان حتي از ظرفيت سانتي‌مانتال الاغ‌ها هم بهره‌برداري تبليغاتي کرده‌اند. ب.ن.: هه! هه! جمشيد اکرمي: کارهاي جالبي است و به خصوص وقتي بگذاريم‌شان در آن فضاي تاريخي‌شان اين فيلم‌ها را، خيلي از نظر مطالعه‌اي مي‌توانند کارهاي جالبي باشند. ب.ن.: آقاي جمشيد اکرمي مي‌گويد جشنواره فيلم نيويورک، علاوه نمايش آخرين آثار از بزرگان سينماي جهان، نمونه‌هائي از سينماي جوان عرضه مي‌کند که امسال اغلب از ميان نوآمدگان در سينماي آمريکا برگزيده شده‌اند. جمشيد اکرمي: فستيوال نيويورک هميشه يک مقدار فيلم‌هاي بزرگان سينما را دارد، فيلم‌هاي آخرشان را، مثلا امسال از برگمان فيلم دارد، از گودار، پدرو المدور، مايک لي، اريک رومر و عثمان سامبن آفريقائي. ولي در کنار اين‌ها، يک مشت فيلم‌سازهائي هم هستند که کارهاي جوان‌تر و کارهاي امروزي‌تر مي‌کنند و اتفاقا بيشتر اين نوع فيلمسازها که در فستيوال امسال حضور دارند، فيلمسازان آمريکائي هستند، کساني مثل الکساندر پي‌ن، ديويد گوردن‌گرين، تاد سولاندز، کن برنز... اينها آخرين فيلم‌هاشان هست در جشنواره و بررسي‌اي که در مطبوعات شده اين است که فيلم‌هاي خيلي جنجالي خواهند بود که يک مقدار dose هاي بالاي خشونت وسکس در آن‌ها هست و گويا فيلم‌هاي جنجالي‌تر امسال از همين فيلمسازان جوان‌تر آمريکائي مي‌آيند.
XS
SM
MD
LG