لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۰:۲۱ - ۵ دسامبر ۲۰۱۶

فرهنگ هفته: بررسی برگزیده اخبار جهان ادبیات و نشر


(rm) صدا | [ 4:00 mins ]
همراه با برگزاري کنگره بزرگداشت استاد عبدالحسين زرين‌کوب در زادگاه وی بروجرد، يکي از آثار مهم او «کارنامه اسلام» به زبان روسي منتشر شد. سخنراني پروفسور رابرت هاول ، کانت شناس و استاد فلسفه در دانشگاه دولتي نيويورک، در انجمن «حکمت و فلسفه» در هفته گذشته فرصتي بود براي علاقمندان خردگرايي تا با برداشت هاي يکي از کانت شناسان معروف و نويسنده کتاب «قياس استعلايي کانت» آشنا شوند. انتشار چند مقاله در بررسي کتاب «فقر روشنفکران ديني را دريابيم» نوشته غلامرضا کاشي در نشريات ايران نشانه آن است که نقد يکي از رايج ترين مفاهيم فرهنگي سال هاي اخير نيز آغاز شده است. فرج سرکوهی (رادیوفردا، مونیخ): همراه با برگزاري کنگره بزرگداشت استاد عبدالحسين زرين‌کوب در زادگاه وی بروجرد، يکي از آثار مهم او «کارنامه اسلام» به زبان روسي منتشر شد. بيگانگي دانش آموختگان ايراني دانشگاه هاي غربي با منابع کلاسيک فارسي از سويي و ناآگاهي استادان آشنا با متون کلاسيک از متدهاي تحقيق غربي از ديگر سو از گسست هاي آکادمي در ايران است. زرين کوب مورخ معتبر ايراني، از معدود محققان دانشگاهي بود که در پژوهش هاي خود شناخت عميق منابع کلاسيک فارسي را با روش هاي تحقيق مدرن تلفيق کرد. او که از استادان محبوب دانشگاه تهران بود پس از انقلاب اسلامي به قهر انقلاب فرهنگي دچار آمد و به اجبار خانه نشين شد. زرين کوب از آماج هاي دايمي حمله هاي روزنامه هاي کيهان، جمهوري اسلامي و رسالت بود. در برنامه تلويزيوني هويت، که با همکاري سعيد امامي، از عاملان قتل هاي زنجيره ايي ، توليد شده بود، زرين کوب هدف تهمت هاي آزار دهنده قرار گرفت. در هفته گذشته وزير ارشاد اسلامي لوح يادبودي را به پاس خدمات زرين کوب به همسر او تقديم کرد و کتاب «تصوف در ايران» او نيز تجديد چاپ شد. سخنراني پروفسور رابرت هاول ، کانت شناس و استاد فلسفه در دانشگاه دولتي نيويورک، در انجمن «حکمت و فلسفه» در هفته گذشته فرصتي بود براي علاقمندان خردگرايي تا با برداشت هاي يکي از کانت شناسان معروف و نويسنده کتاب «قياس استعلايي کانت» آشنا شوند. رابرت هاول در سخنراني خود با عنوان «خوداگاهي و. کانت» پس از تشريح معرفت و شناخت از منظر کانت به پرسش هاي حاضران پاسخ داد. طرح آراي خردگرايانه ايمانويل کانت در جامعه ايي که ايديولوژي رسمي آن بر خردگريزي شکل مي گيرد ، گامي مهم در ارتقاء انديشه و فرهنگ ارزيابي مي شود. انتشار چند مقاله در بررسي کتاب «فقر روشنفکران ديني را دريابيم» نوشته غلامرضا کاشي در نشريات ايران نشانه آن است که نقد يکي از رايج ترين مفاهيم فرهنگي سال هاي اخير نيز آغاز شده است. در زبان فارسي تعريف دقيقي از اصطلاح روشنفکر در دست نيست. توليدکنندگان کالاهاي فرهنگي و نويسندگان و هنرمندان مستقل از صفت هايي است که در تعريف روشنفکر به کار مي رود. روشنفکري در فرهنگ اروپايي در متن جنبش خردگرايي و روشنگري تعريف مي شود. خردگرايي در برابر کليسا شکل گرفت و هيج مرجعي را فراتر از عقل آدمي نمي شناخت. به همين دليل اضافه صفت «ديني» که به مرجعي الهي اشاره دارد، در ترکيب روشنفکري ديني، پرسش هاي بسياري را برانگيخت. در ايران روشنفکري ديني به گرايشي اطلاق مي شود که متکي به تفسيرها ي تازه از متون مقدس مي کوشد دين و عقل، علم مشروط بشري و دانش نامشروط خدايي، انديشه نقاد و متون آسماني را با هم تلفيق کند. در سال هاي پس از جنگ جهاني دوم متفکراني چون مهدي بازرگان و يدالله سحابي کوشيدند تا به اتکاء تفسيرهاي تازه خود ناسازگاري دين و دست آوردهاي علمي را از ميان بردارند. در دهه هاي جهل و پنجاه کوشش روشنفکران ديني به استحراج الگوهاي اجتماعي و اقتصادي از متون مقدس معطوف شد. از دهه 60 به بعد با ظهور متفکران با نفوذي چون عبدالکريم سروش روشنفکري ديني در ايران به نحله اي مطرح بدل شد و برداشت هاي تازه اي در فلسفه و سياست مطرح کرد. گرايش روشنفکران ديني از زمينه هاي اصلي شکل گيري جنبش دوم خرداد بود. با افول رفرميست هاي اسلامي و همراه با شکست جنبش دوم خرداد نقد روشنفکري ديني نيز در دستور کار محافل فرهنگي ايران قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG