لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۸:۱۲ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶

نمایشگاه هنر مفهومی دو هنرمند بریتانیائی در باره عبور از مرزها: بررسی پیامد تغییر مشخصات و هویت


(rm) صدا | [ 4:57 mins ]
تغيير هويت، بدست آوردن اوراق و مدارک قانوني براي به خود گرفتن نام و مشخصاتي متفاوت، موضوعي است که سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريکا و اروپا در نبرد خود عليه تروريسم، براي جلوگيري از آن تلاش مي‌کنند، اما راه‌هاي تغيير هويت موضوع يک نمايشگاه هنري است در نيويورک به نام Status Project که ممکن است کنجکاوي FBI و وزارت امنيت داخلي آمريکا را به کار دو هنرمند بريتانيائي، آقاي هيث بانتيگ و خانم کي‌ل برندن، برانگيزد. در این نمایشگاه به موضوع عبور از مرزها پرداخته میشود، مرزهای کشورها و مرزهای میان طبقات و گروه های اجتماعی، از طریق تغییر مشخصات، یا جعل هویت. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): در نمايشگاهي که در زيرزمين ساختمان موقت موزه جديد هنرمعاصر نيويورک New Museum of Contemporary Art گشايش يافت، دو هنرمند بريتانيائي، آقاي Heath Bunting و خانم Kayle Brandon با گردآوري انواع شيوه‌هاي تغيير مشخصات و هويت فردي، از عبور قاچاقي از مرز گرفته تا گرفتن کارت‌هاي عضويت،ِ از يکسو نظام امنيتي و پيش‌فرض‌هاي آن را به چالش مي‌گيرند و از سوي ديگر، مي‌کوشند صوري بودن موقعيت در اجتماع را به تماشاگر نشان دهند. نمايشگاه آنها، بخشي از يک پژوهش دامنه‌تر هنري است به نام Status Project که در نهايت به گردآوري يک بانک اطلاعاتي گسترده از شيوه‌هاي تغييرهويت و مشخصات خواهد انجاميد که در سطح بين‌المللي و از طريق اينترنت قابل انجام است. بخش اول اين پروژه، نمايشگاه حاضر Rules of the Crime يا قواعد جرم است که در آن، و در وب‌سايت اين پروژه، اين دو هنرمند وعده مي‌دهند که راه گرفتن پاسپورت بريتانيا با مشخصات جعلي را نشان دهند. اولين قدم، گرفتن انواع کارت‌هاي هويت از موسسات مختلف است، مثل کارت دانشجوئي، يا عضويت در باشگاه يا کتابخانه، يا کارت اهدا خون يا کارت دريافت کمک رفاهي. مشخصات جديد جايگاه اجتماعي را تغيير مي‌دهد. مثلا کارت دريافت کمک رفاهي، دارنده را در گروه اجتماعي فقير قرار مي‌دهد. مفهوم کارت اهداي خون در بريتانيا اين است که دارنده به امراضي مسري يا مواد مخدر مبتلا نيست، فاحشه يا همجنس‌گرا نيست و آنتي‌بيوتيک مصرف نمي‌کند. يا کارت عضويت در باشگاه بانکداران يا کانون وکلا، درست مثل عبور قاچاقي از مرز، مي‌تواند جايگاه اجتماعي جديدي به دارنده آن بدهد. عبور از مرز يا Border Crossing بخشي از پروژه موقعيت Status Project است. در اثري در اين نمايشگاه خانم کي‌ل برندن را مي‌بينم که پياده خود را از آلمان به دانمارک مي‌رساند. در اثر ديگري هيث بانتيگ از راه کوهستان از سوئيس به اطريش مي‌رود. اين هنرمندان در وب‌سايت خود نقشه‌ها و توصيه‌ها براي عبور قاچاقي از مرز چندين کشور را به عنوان بخشي از کار خود عرضه مي‌کنند. اين نمايشگاه و پروژه هنر مفهومي، وراي بعد تحريک‌آميز سياسي، يک بعد ديگر هم دارد: در عکس‌هائي که از راه‌هاي کوهستاني و طبيعت گسترده و پهناوري که هر يک از هنرمندان در مسير کشوري به کشور ديگر پياده طي کردند، آنها را به صورت زائراني مي‌بينم در کوه و دشت، رها از قيد شهروندي، و تابعيت. آقاي هيث بانتيگ و خانم کي‌ل برندن، از هنرمندان conceptual art يا هنر مفهومي هستند که براي خلق اثر هنري از دستمايه داده‌هاي اطلاعاتي و تکنولوژي‌هاي رسمي مورد استفاده دولت‌ها و شرکت‌هاي بزرگ استفاده مي‌کنند. کار اين زوج هنرمند از يک جهت، نوع بي‌خطرتر يا کم‌خطرتر کار hacker هاي کامپيوتري است که وضع موجود را به چالش مي‌گيرند و نسبت به آنچه امن و مطمئن و يقين دانسته مي‌شود، ترديد بر مي‌انگيزند. اين نمايشگاه، و پروژه گسترده‌تر آنها، که مي‌تواند آنها را با تعقيب جزائي روبرو کند، از يک طرف کندوکاو در نظام احراز هويت و مشخصات در جهان بوروکراتيک امروز است و از طرف ديگر، هشداري است به دستگاه‌هاي امنيتي و مبارزه با تروريسم در باره سوراخ‌هاي گشادي که به خاطر سهولت نسبي احراز هويت‌هاي جعلي در نظام‌هاي اداري و حفاظتي وجود دارد. اما کار آنها، به خاطر آنکه با اسناد رسمي و دولتي سرو کار دارند، در مرز ميان اثرهنري و ارتکاب جرم قرار دارد و در آن، جهان واقعي و جهان هنري، يا مجازي، تداخل مي‌کنند. نمونه اين تداخل در جريان برگزاري اين نمايشگاه هم وجود داشت زيرا آقاي بانتيگ در مراسم افتتاح نمايشگاه در نيويورک حضور نداشت، چون نتوانست ويزاي آمريکا بگيرد. آقاي بانتينگ 13 سال پيش هنگام ورود به آمريکا از مرز اوتاواي کانادا براي رفتن به يک کنفرانس هنري در لس‌آنجلس به علت اينکه کيف يا چمداني همراه نداشت، اجازه ورود نيافت و وقتي مي‌خواست از مرز ون‌کوور وارد آمريکا شود، در فهرست سياه اداره مهاجرت قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG