لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۹:۴۵ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

نمایشنامه «گوهر اقیانوس»، نهمین بخش از مجموعه نمایشی آگست ویلسن بروی صحنه رفت


(rm) صدا | [ 3:56 mins ]
نمایشنامه نویس برجسته سیاهپوست آگست ویلسنAugust Wilson ، در آخرین اثر خود که نهمین بخش از مجموعه نمایشی که در آن تاریخ سیاهان آمریکا را دهه به دهه مرور می کند، شخصیت افسانه ای که در نمایش های قبلی بعنوان سمبل روح سیاهان آمریکا از او صحبت شده بود را روی صحنه ظاهر می کند. در نمایش گوهر اقیانوس که اجراهای آن از این هفته در تئاتر والتر کر نیویورک شروع شد، خانم فلیسیا راشاد نقش عمه استر را بازی می کند: غیبگوی 285 ساله ای که در نمایش های ویلسون از توانایی او برای پاکیزه کردن روح صحبت شده بود. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک):در نمايش «گوهر اقيانوس Gem of the Ocean » که اجراهاي آن از اين هفته در تئاتر Walter Kerr نيويورک شروع شد، هنرپيشه برجسته خانم فيلسيا رشاد Phylicia Rashad نقش «عمه استر» Aunt Ester را بازي مي‌کند، غيبگوي 285 ساله‌اي که در نمايش‌هاي آگست ويلسن از توانائي او براي پاکيزه کردن روح صحبت مي‌شود. آقاي ويلسن که در سياتل، در شمالغربي آمريکا زندگي مي‌کند، در مصاحبه‌اي گفت که خود را مجبور مي‌ديد که عمه استر را روي صحنه ظاهر کند، زيرا او تمام شخصيت‌هاي نمايشنامه‌هاي خود در باره تاريخ سياهان آمريکا را به نوعي فرزندان عمه استر مي‌داند. گوهر اقیانوس نام یکی از سرودهای مهین‌پرستانه‌ آمریکائی است که در دوران ریاست جمهوری ابراهام لینکلن رواج داشت. در يکي از صحنه‌هاي نمايش، عمه استر يک قاتل پشيمان وتوبه کرده را با خود به ميان اقيانوس آرام بر سر مزار 50 هزار برده آفريقائي مي‌برد که در راه آمريکا جان سپردند. در اين نمايش هم مانند نمايش‌هاي قبلي، ويلسن از استر به عنوان به سمبول آفريقائي‌تباران آمريکا استفاده مي‌کند، شخصيتي که تاريخ تولد او روز ورود نخستين برده سياهپوست به خاک آمريکا است. منتقدان آقاي ويلسن مي‌گويند از وقتي او شخصيت استر را در کار خود وارد کرد، از واقعيت فاصله گرفت و نمايشنامه‌هاي او که در گذشته طبيعت‌گرايانه و عرفاني بودند، جنبه اپرائي و پيدا کرده‌اند و به تدريج از تماشاگر فاصله گرفتند، و فروش نمايش‌هاي اخير او را شاهد مي‌گيرند که به اندازه آثار گذشته او در جلب تماشاگر موفق نبوده‌اند. ماه گذشته شاید به همین دلیل اجرای نمایش به خاطر آنکه یکی از سرمایه‌گذارها دو میلیون دلار خود را از طرح بیرون کشید، مدتی به تعویق افتاد. شخصيت استر براي نخستين بار در نمايش «دو قطار در حرکت» Two Trains Running مطرح شد، که در سال 1990، يا 14 سال پيش براي نخستين بار اجرا شد. در آن اثر از شخصيت استر به عنوان غيبگوئي ياد مي‌شود که زندگي خيلي‌ها را با قدرت‌هاي شفابخش خود تغيير داد. در جهاني که اگست ويلسن، نمايشنامه‌نويس سياهپوست آمريکائي از تاريخ سياهان آمريکا در نمايش‌هاي خود خلق کرده است، شخصت افسانه‌اي استر در سن 366 سالگي از غصه دق مي‌کند. مرگ استر در نمايش شاه هدلي دوم King Hedley II اگست ويلسن اتفاق مي‌افتد که در اواسط دهه 1980 روي صحنه آمد، زماني که جوانهاي محلات سياهپوست‌نشین شهرها در درگيري‌هاي خشونت‌بار يکديگر را به گلوله مي‌بستند. اگست ويلسن علت خشونت کور اين جوان‌ها را در نااگاهي آنها از ريشه خود مي‌داند و مي‌گويد «دليلش اين بود که نمي‌دانستند که هستند.» در«گوهر اقيانوس» Gem of the Ocean نمايش جديد اگست ويلسن، عمه استر شخصيت آن دنيائي يا ماورالطبيعه‌اي که در نمايش‌هاي قبلي از او مي‌شد تصورکرد نيست بلکه در بازي خانم فيليسا رشاد، عمه استر پيرزني ايرادگير، خنده‌دار و کمي عشوه‌گر است. ويلسن در مصاحبه‌اي گفته است که دلش نمي‌خواست اين شخصيت را مرموز جلوه دهد. رشاد، که تماشاگران او را از مجموعه تلويزيوني Cosby Show در کنار کمدين مشهور بيل کازبي به ياد مي‌آورند، ماه گذشته در کنار هنرمند برجسته و تهيه‌کننده موسيقي rap آقاي «پي ديدي» در نمايش موزيکال کشمش زير آفتاب A Raisin in the Sun ظاهر شده بود. رشاد در مصاحبه‌اي گفت طبعا عمه استر از طول عمر خود در رنج است، اما کليد شخصيت براي من پيدا کردن شادي در وجود او بود. شخصيت استر، که به محور نمايش‌هاي ويلسن در باره تاريخ سياهان آمريکا تبديل شده است در نمايش بعدي او، که اين روزها مشغول نوشتن آن است هم مطرح است. در آن نمايش که در دهه 1990 اتفاق مي‌افتد، نوه عمه استر تلاش مي‌کند از تخريب خانه او توسط بساز و بفروش‌ها جلوگيري کند. ويلسن مي‌گويد اين نوه، ادامه شخصيت استر است، استر در وجود نوه خود به زندگي ادامه مي‌دهد.
XS
SM
MD
LG