لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۹:۱۴ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

اعتراض محافظه کاران به ساخت فيلمي درباره کودکي بنيانگذار جمهوري اسلامي توسط بهروز افخمي


(rm) صدا | [ 4:52 mins ]
بهروز افخمي، کارگردان سينماي ايران که پيش از اين فليم هايي چون شوکران و گاوخوني را در کارنامه خود دارد، اين بار فيلم «فرزند صبح» را پيش روي گذاشته است. فيلمبرداري اين فيلم که زندگي آيت الله خميني، بنيانگزار جمهوري اسلامي را در کودکي به تصوير مي کشد، با همراهي و بازي هديه تهراني در نقش مادر آيت الله خميني چند هفته اي است که آغاز شده است، اما اين در حالي است که به نقل از روزنامه جمهوري اسلامي و کيهان بسياري از علاقه مندان به عرصه آنچه در نوشته هاي رسمي ايران دفاع مقدس خوانده مي شود، به ساخت اين فيلم توسط بهروز افخمي و بازي هديه تهراني اعتراض کرده اند و اين امر را اهانت به مقدسات دانستند. بهروز افخمي در واکنش به اين اظهارات در مصاحبه با راديوفردا مي گويد که کار خود را مي کند و تا وقتي که کارگردان اين فيلم است، کسي حق دخالت و تاثير گذاشتن در آن را ندارد، اما ، اظهار نظرهايشان را مي توانند بنويسند، چاپ کنند. امير مصدق کاتوزيان (راديو فردا): بهروز افخمي، کارگردان سينماي ايران که پيش از اين فليم هايي چون «شوکران» و «گاوخوني» را در کارنامه خود دارد، اين بار فيلم «فرزند صبح» را پيش روي گذاشته است. فيلمبرداري فيلم «فرزند صبح» که زندگي آيت الله خميني، بنيانگذار جمهوري اسلامي را در کودکي به تصوير مي کشد، با همراهي و بازي هديه تهراني در نقش مادر آيت الله خميني چند هفته اي است که آغاز شده است، اما اين در حالي است که به نقل از روزنامه جمهوري اسلامي و کيهان بسياري از علاقه مندان به عرصه آنچه در نوشته هاي رسمي ايران دفاع مقدس خوانده مي شود، به ساخت اين فيلم توسط بهروز افخمي و بازي هديه تهراني اعتراض کرده اند و اين امر را اهانت به مقدسات دانستند. کيانوش فريد در همين زمينه گفتگويي انجام داده است با بهروز افخمي، کارگردان اين فيلم. کيانوش فريد (راديو فردا): در حالي که فيلم برداري فيلم فرزند صبح به کارگرداني بهروز افخمي، کارگردان شناخته شده سينماي ايران مدتي است آغاز شده، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس و روزنامه هاي نزديک به جناح محافظه کار نسبت به ساخت اين فيلم اعتراض کردند. فيلم «فرزند صبح» زندگي آيت الله خميني، بنيانگذار جمهوري اسلامي را به تصوير مي کشد، اما معترضان ساخت فيلمي درباره زندگي آيت الله خميني به کارگرداني بهروز افخمي با بازي هنرپيشگاني همچون هديه تهراني را اهانت به رهبر پيشين جمهوري اسلامي و مقدسات دانستند و اعلام کردند در صورت ساخت چنين فيلمي با دست اندرکاران اين فيلم برخورد قانوني خواهند کرد. در گفتگويي که با بهروز افخمي داشتم، از وي درباره واکنشش به اين مخالفت ها پرسيدم. بهروز افخمي (کارگردان، تهران): من هيچ واکنشي ندارم، کار خودم را دارم مي کنم و تا وقتي که من کارگردان اين فيلم هستم کسي حق دخالت و تاثير گذاشتن در اين تم را ندارد حالا البته اظهار نظر مي توانند بکنند، اظهار نظرهايشان را مي توانند بنويسند، چاپ کنند، مانند هر فيلم ديگري ممکن است که تصوراتي و يک توهماتي در جريان فيلم برداري براي برخي پيش بيايد يا بخواهند تاثير بگذارند در جريان کارگرداني و شکلي که فيلم پيدا مي کند و اين دومي را من فکر مي کنم که اجازه نخواهم داد. ولي خب اظهارنظرهاي مطبوعاتي و اظهار نظرهاي ديگران مجاز است مانند هر فيلم ديگري و هر کاري که بالاخره بازتاب اجتماعي دارد. ک . ف : از آقاي افخمي پرسيدم با توجه به واکنش هاي پيش آمده آيا بازي هديه تهراني هنرپيشه سرشناس در اين فيلم براي ايفاي نقش آيت الله خميني قطعي شده است؟ بهروز افخمي: بله نه تنها بازي هديه تهراني قطعي است، بلکه خيلي از بازيگران ديگري هم که ممکن است از لحاظ برخي بازيگران مناسبي نباشند، در اين فيلم بازي مي کنند. به هر حال صحنه و عرصه فيلم برداري فرزند صبح، عرصه فيلمي است درباره امام و با همان اخلاق و رفتار و منشي که خود امام داشتند در زمان زندگيشان ما کار مي کنيم. يعني وضع فعلي اشخاص را در نظر مي گيريم اگر که علاقه داشته باشند به کارگرداني و دوست داشته باشند به ما کمک کنند، ما به آنها خوش آمد مي گوييم، تصوراتي که در سال هاي اخير پيش آمده پيش بعضيها و مثلا فکر مي کنند که خيلي مسلمانان نمونه اي هستند، خيلي بلدند که چطور بايد حکومت کرد و چطور بايد سينما را اداره کرد و از اين قبيل براي من ارزشي ندارد، من کار خودم را مي کنم. ک . ف : آقاي افخمي همچنين درباره داستان اين فيلم به راديو فردا گفت: بهروز افخمي: دوران بين تولد تا 10 سالگي امام خميني را در بر مي گيرد. که البته از ساعت مرگشان شروع مي شود، يعني ساعات اغما و ساعات آخر عمرشان شروع مي شود، مانند يک جور بازگشت به گذشته است، چيزي بين خواب و خاطره و شايد مثلا صحنه هايي که اول فکر مي کنيم که يادآوري است، ولي کم کم ممکن است اين تصور پيش بيايد براي تماشاچي که چيزي که دارد مي بيند مانند يک طور خواب ديدن است و تفاوت صحنه هايي که واقعا يادآوري گذشته است، با صحنه هايي که خواب است، کم کم کمرنگ مي شود و گم مي شود. تقريبا 70 درصد آن در دکوري است که خيلي نزديک به کمابيش خونه قديمي در خمين است. ما آن خانه را با آن شکلي که در صد سال پيش بوده نزديک تهران ساختيم و در آن داريم فيلمبرداري مي کنيم.
XS
SM
MD
LG