لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۶:۲۲ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶

روایت یک نویسنده از رسیدن به سن بلوغ در سالهای انقلاب ایران از سوی مجله Elle جایزه بهترین کتاب غیرداستانی سال 2004 را دریافت کرد


(rm) صدا | [ 5:17 mins ]
شب گذشته طي مراسمي در نيويورک، جايزه کتاب غیرداستانی سال برگزيده خوانندگان مجله معتبر Elle به کتابي که در باره رسیدن به سن بلوغ در سالهاي اول انقلاب ايران داده شد به نام «سفر از سرزمین نه» Journey from the Land of No. مجله Elle گروهي کتابخوان از خوانندگان خود را هر ماه گرد مي‌آورد تا بهترين کتاب ماه را انتخاب کنند و هرسال، همه کساني که در اين راي‌گيري‌ها شرکت مي‌کنند، براي بهترين کتاب سال راي مي‌دهند. رویا حکاکیان نویسنده کتاب در مصاحبه با رادیوفردا می گوید علت محبوبیت کتاب در میان خوانندگان آمریکائی صمیمیت روایت اوست و همچنین سبک روایت اوست که یک کتاب مستند و غیرداستانی را به سبک رمان نوشته است. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): کتاب «سفر از سرزمين نه» A Journey from the Land of No از خانم رويا حکاکيان در مراسمي در باشگاه Players شهر نيويورک، برنده جايزه بهترين کتاب غيرداستاني سال 2004 برگزيده هيات داوراني منتخب ا ن از خوانندگان مجله Elle معرفي شد. کتاب سفر از سرزمين نه، سالهاي انقلاب ايران را از ديدي دختري جوان بازگو مي‌کند که با آغوش باز به استقبال انقلاب مي‌رود، علاوه بر جايزه خوانندگان مجله Elle ، توسط مجله با نفوذ MS. به عنوان کتاب واجب تابستان 2004 برگزيده شده بود، و باشگاه کتاب کتابفروشي معظم Barnes and Noble’s هم آن را در هفته انتشار به عنوان بهترين کتاب هفته برگزيدند. خانم رويا حکاکيان، در مصاحبه با راديوفردا علت کشش کتاب براي خوانندگان را صميميت احساساتي مي‌داند که در آن تجلي مي‌کند. رويا حکاکيان (نويسنده کتاب «سفر از سرزمين نه»، نيويورک): من فکر مي‌کنم اين همه عشق من بود به ايران و هيجاني بود که در دوران انقلاب احساس کرده بودم، نسبت به اتفاقي که داشت در ايران مي‌افتاد، آن اميدي که من هم مثل بقيه مردم بسته بودم به اينکه قرار است ايران آزاد شود، قرار است يک اتفاق خيلي خوب بيافتد. به هرحال به نوعي که من خودم هم دقيقا نمي‌دانم چطور، همه اينها يک طوري در جائي سربسته و زنده مانده بودند و وقتي شروع کردم کتاب را بنويسم، انگار فقط لازم بود که يک تلنگر بزنم تا همه اينها بيايند بيرون از اين حبابي که سالهاي سال توي آن مانده بودند. فکر مي‌کنم صميمت آن احساسات است و آن فضاي سال‌هاي 1357 و 1358 در ايران است که نوعي توانسته است در اين کتاب تبلور پيدا کند. ب.ن.: کتاب «سفر از سرزمين نه» که شب گذشته از سوي مجله معتبر Elle برنده جايزه بهترين کتاب غيرداستاني سال 2004، جايزه ادبي اين مجله Elle Letters Grand Prix اعلام شد، مورد توجه منقدان روزنامه‌هاي معتبر آمريکا، واشنگتن پست، باستن گلوب و راديوتلويزيون‌ها هم قرار گرفته است که صداقت اين کتاب و گيرائي و کشش سبک نگارش آنرا ستايش کرده‌اند. سفر از سرزمين نه Journey from the Land of No از نظر نويسنده آن خانم رويا حکاکيان، سه درونمايه يا تم اصلي را دنبال مي‌کند. رويا حکاکيان: وقتي که تمام شد ديدم قصه‌اي که نوشته شده و در آن صفحات است، سه تم دارد. يک تم آن انقلابي بود که من به آن دل بسته بودم، نسل من، نسل يک خورده بزرگتر از من به آن دل بسته بود. آن در واقع يک انقلاب ازاديخواهانه بود، يک انقلاب اسلامي نبود. يکي از تم‌ها اين بود. تم ديگر، وضعيت زن‌ها بود در ايران، اينکه چطور همه کساني که من دور و بر خود به عنوان زن مي‌شناختم و دوستشان داشتم، يک هو رفتند زير چادر و دنياي ما به عنوان زن‌ها، عوض شد. سومين تم هم قصه يهودي‌ها بود در ايران. من، حداقل در سالهائي که داشتم در ايران زندگي مي‌کردم، هيچوقت فکر نمي‌کردم يهودي بودن من نقشي دارد در نوع زندگي‌اي که من در ايران مي‌کنم. ولي وقتي کتاب تمام شد، فهميدم که نقشي داشته. تعداد جامعه يهود در ايران در طي 25 سال اخير تقليل خيلي تراژيک ييدا کرده و من فکر مي‌کنم اين نهايتا در کتاب منعکس شده. به نوعي به هرحال تاريخ يهودي‌ها، حضور يهودي‌ها در ايران، در يک سري شهرها حداقل ديگر به آخر رسيده است و اين خيلي دردناک است زيرا شما داريد در باره تاريخي صحبت مي‌کنيد که قدمت آن از تاريخ زندگي مسلمان‌ها در ايران بيشتر است. ب.ن.: کتاب «سفر از سرزمين نه» Journey from the Land of No از خانم رويا حکاکيان، به عنوان يک کتاب غيرداستاني يا non-fiction جايزه برده است اما خانم حکاکيان موفقيت کتاب را به خاطر ساختار داستاني آن مي‌داند. خانم رويا حکاکيان نويسنده Journey from the Land of No در مصاحبه با راديوفردا مي‌گويد رويا حکاکيان: ساختار کتاب، ساختار رمان‌ي است. کارآکترها همه کارآکترهائي هستند که از اول تا آخر داستان ما به عنوان خواننده با آنها درگير هستيم و سرنوشت آنها در آخر قصه تعيين مي‌شود و فکر مي‌کنم که کارآکتر اضافه در کتاب نيست. ب.ن.: همه اينها آيا واقعي هستند؟ رويا حکاکيان: همه‌شان واقعي هستند. شش ماه اولي که قراردادم را گرفته بودم، قبل از اينکه شروع کنم به نوشتن کتاب داشتم دست و پنجه نرم مي‌کردم با اينکه ساختاري براي آن خلق کنم که ساختار رمان‌ي باشد، که چيزهاي اضافه در آن نباشد و اگر بحثي در باره تاريخ يا جامعه ايران مي‌کند، همه اينها در يک ساختار روائي قرار بگيرد، به جاي اينکه به صورت يک سري معلومات عمومي از آن اسم برده شده باشد.
XS
SM
MD
LG