لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

کتاب «سفر از سرزمین نه» نوشته رویا حکاکیان: داستان بلوغ و جوانی در سالهای پرتلاطم انقلاب، از دید یک منتقد نیویورکی


(rm) صدا | [ 4:16 mins ]
کتاب «سفر از سرزمین نه» Journey from the Land of No نوشته رویا حکاکیان که سه شنبه شب جایزه مجله معتبر ال Elle را گرفت، با استقبال زیاد منتقدان آمریکایی روبرو شد. این کتاب علاه بر جایزه سالانه مجله ال از سوی چند مجله معتبر دیگر نیز در زمره کتاب های برگزیده سال انتخاب شد. عبدی کلانتری، نویسنده و منتقد در نیویورک در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: این کتاب حوادث انقلاب را بخوبی به نمایش می گذارد. احساساتی که در این کتاب مطرح شده هم خصوصی هستند هم جنبه عمومی دارند. وی می افزاید اهمیت کتاب در صداقت نویسنده و توانائی او برای بازگوئی حوادث بدون پیشداوری است. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): کتاب خانم رويا حکاکيان در باره سالهاي انقلاب، «سفر از سرزمين نه» که انتشارات معتبر کراون Crown منتشر ساخت، با استقبال منتقدان آمريکائي روبرو شد. اين کتاب، علاوه بر جايزه سالانه مجله Elle ، از سوي چند مجله معتبر ديگر نيز در زمره کتاب‌هاي برگزيده سال معرفي شده است. خانم گلاره آسايش، روزنامه‌نگار و نويسنده، که در سال 2000 کتاب خاطرات بازگشت خود به ايران بعد از انقلاب را منتشر کرد، در نقدي در روزنامه بالتيمور سان، کتاب خانم رويا حکاکيان را با کتاب خاطرات مشهور «ان فرنک» دختر يهودي هلندي مقايسه مي‌کند که نوجواني خود را در مخفي‌گاه گذرانيد و مي‌نويسد حکاکيان مانند ان فرانک، مورخ احساساتي و نگران و غمخوار اختناقي مي‌داند که در برابر او شکل مي‌گرفت. منتقد مجله تخصصي هفتگي ناشران Publishers Weekly مي‌نويسد رويا حکاکيان به درک روزگار انقلاب ايران کمک مي‌کند و منتقد واشنگتن پست خانم حکاکيان را شاعري با استعداد و روايتگري غنائي مي‌داند. آقاي عبدي کلانتري، منتقد و پژوهشگر در نيويورک در مصاحبه با راديوفردا مي‌گويد اين کتاب از ديد يک دختر جوان زمينه‌هاي شکل‌گيري انقلاب را نشان مي‌دهد. عبدي کلانتري (منتقد و پژوهشگر، نيويورک): احساساتي که دراين کتاب عنوان شده، هم خيلي خصوصي هستند و هم خيلي جنبه عمومي پيدا مي‌کنند، آنجائي که با حوادث انقلاب پيوند مي‌خورند. مثلا در نظر بگيريد آن چيزي که در خلوت اتفاق مي‌افتد، شما عاشق ممکن است بشويد يا جذب يک پديده شويد، بلافاصله جلوي چشم شما به يک چيز عمومي‌تر در صحنه عمومي تبديل مي‌شود، به دوستي و اتحاد وسيع‌تر، و اين را خيلي ملموس، بدون اينکه جانبداري کند و قضاوت کند و محکوم کند، يا تائيد کند، شما به چشم خودتان زمينه شکل‌گيري انقلاب را مي‌بينيد. ب.ن.: آقاي عبدي کلانتري مي‌گويد کتاب «سفر از سرزمين نه» Journey from the Land of No از خانم رويا حکاکيان گيرائي خود به ساختار داستاني آن مديون است. عبدي کلانتري: کشش اين کتاب به اين خاطر است که يک حالت داستاني دارد. يعني شما شخصيت‌هائي که در اين کتاب داريد را کنجکاو هستيد بدانيد بر سرشان چه مي‌آيد، سرنوشت‌شان چي مي‌شود، براي اينکه اين قدر زنده ترسيم شده‌اند در اين کتاب، ولي علاوه بر اين لحن کتاب طوري است که شما بعضي وقت‌ها نمي‌دانيد بخنديد با گريه کنيد، که علامت خوبي است براي يک کار هنري، و ما را در مقابل سئوال‌هائي قرار مي‌دهد که نيکي و بدي چيست، خوب چيست، بد چيست، فرشته چيست و ديو جيست. اين شعر حافظ که مرتب در جريان انقلاب تکرار مي‌کردند، ديو چو بيرون رود، فرشته درآيد. ب.ن.: از نظر منتقد و پژوهشگر نيويورکي، آقاي عبدي کلانتري، خانم رويا حکاکيان، در کتاب «سفر از سرزمين نه» موفق شده است نشان دهد چگونه کساني که بعدها از نتايج انقلاب اسلامي ضربه خوردند، در ماه‌هاي قبل و بعد از انقلاب، با اعتقاد براي پيروزي آن تلاش مي‌کردند. عبدي کلانتري: دختر جواني که در بهترين سالهاي عمرش مجبورمي‌شود کشور خود را ترک کند و در خانواده‌اي که پيوند نزديکي با زبان فارسي داشتند و با ادبيات، و به شما بگويد چي باعث شد، چه عواملي باعث شد که اين اتفاق بزرگ که ما اسمش را انقلاب مي‌گذاريم بيافتد و کساني شبيه اين دختر جوان که مذهبي هم نبودند، بيايد و بپيوندند به اين جريان بزرگ و با آن سهيم بشوند و بعد مغبون، و در واقع تيپا خورده از آن فرار کنند.
XS
SM
MD
LG