لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۹:۳۹ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

برنامه رقص های شش طراح در تجلیل از چهل سال فعالیت هنرمند پیشتاز نیویورکی «مردیت مانک» Meredith Monk


(rm) صدا | [ 6:13 mins ]
در مجموعه برنامه هائی به ابتکار موسسه Dance Project که شب گذشته در نیویورک به پایان رسید، شش طراح رقص معاصر آثار جدیدی عرضه کردند با موسیقی هنرمند برجسته خانم مردیت مانک به مناسب چهلمین سالگرد فعالیت او در طراحی رقص و نمایش و خلق موسیقی پیشتاز. این برنامه نشان داد که چگونه پیشتازترین تجربه‌های موسیقی چهل سال اخیر، در فرهنگ برای خود جا باز کرده اند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): شش طراح عمده رقص، که هر کدام در چهل وچند سالگی، در اوج خلاقیت و شهرت هنری خود هستند، چهل سال کار موسیقی هنرمندی از نسل قبل خود، هنرمند پیشتاز، خانم مردیت مانک Meredith Monk را جشن گرفتند. خانم ملیسا فنلی Molissa Fenley آقای داگ وراون Doug Varone ، خانم دی‌نا رایتس Dana Reitz و بیل تی جونزBill T. Jones و آقای شان کوران Jean Curran و خانم ان کارلسن Ann Carlson هر یک کارهائی جدید عرضه کردند. یکی از خیره‌کنننده‌ترین آنها، رقص سولوی شان کوران بود با موسیقیSt. Peterzbourg Walz از آلبوم Volcano Songs علاقمندان به هنر در نیویورک در چهل سال اخیر، یعنی از سال 1964 به اینسو که خانم مردیت مانک در سن بیست سالگی از مدرسه ساراو لارنس لیسانس گرفت، تا کنون، شاهد تحول و دگرگونی و جستجوی خستگی‌ناپذیر هنرمندی بودند که کوشید هنجارهای رایج در هنرنمایش، در رقص، در موسیقی و در بیان هنری را زیر سئوال ببرد. برنامه‌های او، از جمله رقص برای راهروهای پیچنده موزه گوگنهایم، یا تالار عظیم کلیسای سنت جان، یا تئاتر‌های رقصی او در تئاتر لاماما و اپراخانه بروکلین Brooklyn Academy of ، طی این سالها بخشی از چشم‌انداز هنر معاصر در نیویورک بوده‌اند. خانم مانک در سال 1978 کمپانی تئاتری خود را در گروه همسرایان خود ادغام کرد و ده‌ها نمایش و رقص معاصر روی صحنه آورد، که موسیقی همه آنها کار خود او بود، چندین کنسرت از انواع مختلف موسیقی هم برگزار کرد، بیشتر با گروه همسرایان خودش. اخیرا خانم مردیت مانک اعلام کرده است که خود را دروهله اول یک آهنگساز می‌داند و سال گذشته اولین سمفونی او که به سفارش رهبر ارکستر New World نیویورک Michael Tilson Thomas نوشته شده بود، سال گذشته اجرا شد. در نمایش هفته گذشته که به مدت هفت شب در ساختمان کلیسای سنت مارکس که بیست سال است به مرکز عرضه رقص پیشتاز تبدیل شده است، به اجرا درآمد، خانم ملیسا فنلی، رقصی مینیمال براساس حرکات مشخص هندسی سه رقصنده براساس قطعاتی از آلبوم Mercy مردیت مانک اجرا کرد. اجرای رقص‌هائی براساس موسیقی مردیت مانک Meredith Monk در چهلمین سالگرد فعالیت هنری او، تحولی عمده در نقش این هنرمند در صحنه هنر معاصر آمریکا را نشانه می‌زند. اینک موسیقی او، نه تنها برای همراهی با رقص‌ها و نمایش‌های خود او، بلکه به عنوان منبع الهام برای دیگر طراحان مطرح می‌شود، و همچنین، نشانه توجه گسترده و عمومی شدن موسیقی‌ای کاملا تجربی است که دهه‌ها در هنرکده‌های کوچک در بالاخانه‌های تجربی اجرا می‌شد. ولی حالا ژان لوک گودار از آن در آخرین فیلم خود Notre Music استفاده می‌کند و وزرشکاران المپیک از آن برای همراهی در رقابت شنای هماهنگ synchronized swimming استفاده می‌کنند. ویدئوئی که اول برنامه نمایش داده شد، دو قهرمان شنای هماهنگ کانادائی را نشان می‌داد که در مسابقات المپیک سال 2000 رقص هماهنگ خود در آب را با یک مونتاژ از موسیقی مردیت مانک همراه کرده بودند. در برنامه Dance Project در تجلیل از موسیقی مردیت مانک، هنرمند کالیفرنیائی خانم Ann Carlson از گروه رقص Axisرقصی طرح کرده بود براساس موسیقی خانم مانک از جمله از قطعه Do You Be که در آن دو رقصنده معلول روی صندلی چرخدار به همراه یک رقصنده دیگر، ترکیب‌های دواری روی صحنه به وجود می‌آوردند، که خیلی زود رنگ عاطفی به خود گرفت. در چهل سال گذشته خانم مردیت مانک، که مطبوعات او را هنرمندی گوشه‌گیر توصیف می‌کنند، در مجموعه غنی از رقص و موسیقی و نمایش و فیلم که به وجود آورده است، از طبقه‌بندی شدن و قرار گرفتن در یک رشته یا سبک خاص گریز داشته است. خانم مانک که در نمایش‌های خود ظاهر می‌شد، از یک سو اجرا کننده، و رقصنده و خواننده بود، و از جهت دیگر طراح رقص و کارگردان نمایش، و سازنده و گاه اجرا کننده موسیقی. موسیقی پیشتاز او، که گاه می‌تواند می‌نی‌مال وگاه انتزاعی یا غیرمتعارف تعبیر شود، اغلب قطعاتی است برای همسرایان از آوازهائی تقریبا همیشه بدون کلام، با اصواتی که گاه می‌تواند برگرفته از موسیقی‌های محلی اروپای شرقی باشد، یا از ترانه‌های سیاهان، یا حتی موسیقی جاز، که انباشته از عواطف مشخص و لمس‌شدنی هستند که با ایجاز و دقت توصیف می‌شوند و شباهت به هیچ موسیقی دیگری ندارند.
XS
SM
MD
LG