لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۹:۳۷ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

نمایش همزمان آخرین چیدمان ویدیوئی شیرین نشاط در موزه هنر مدرن نیویورک و موزه هنر معاصر تهران


(rm) صدا | [ 5:11 mins ]
امروز (شنبه) موزه هنر مدرن نيويورک براي نخستين بار در آمريکا اثر تازه هنرمند برجسته نيويورکي خانم شيرين نشاط را نمايش مي‌دهد: يک چيدمان ويدئوئي روي سه پرده براساس يکي از شخصيت‌هاي داستان «زنان بدون مردان» از شهرنوش پارسي‌پور.نمايش اين اثر از خانم شيرين نشاط، به عنوان بخشي از يک نمايشگاه از هنرمندان ايراني ماه گذشته در موزه هنر معاصر تهران آغاز شد و همچنان ادامه دارد. خانم شرین نشاط در مصاحبه با رادیوفردا می گوید «مهدخت» براي من کارآکتر زني است که به خاطر فشارهاي اجتماعي، سياسي، ديني، و شخصي، وحشت زيادي دارد از سکس، از مرد، از رمانتيک بودن، ولي در ضمن احتياج عجيبي دارد به زايمان، بچه دار شدن، و اين تناقض باعث مي‌شود که اين زن به جنون برسد. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): چيدمان ويديوئي سه پرده‌اي «مهدخت» که نمايش آن از در موزه هنر مدرن نيويورک از امروز شروع شد، بخشي از برنامه‌هاي سمعي‌وبصري است در ساختمان جديد و بازسازي شده موزه هنر مدرن نيويورک که هفته گذشته درهاي آن به روي عموم گشوده شد. چيدمان مهدخت با تصاوير خيره‌کننده ولي وهم‌انگيز باغي در فضاي مه‌آلود صبحگاهي شروع مي‌شود و که در حوض بزرگ آن، زني موسياه روي آب شناور است. موسيقي هنرمند پيشتاز نيويورکي خانم سوسن ديهيم، که از ترکيب لايه‌هاي صداي خود او به وجود آمده، بلافاصله تماشاگررا که در اطاقي تاريک ميان اين سه پرده ايستاده است به فضاي خيال‌انگيزي مننتقل مي‌کند که در سراسر نمايش چيدمان سه‌پرده‌اي مهدخت تماشاگر را احاطه مي‌کند. خانم شرين نشاط، در مصاحبه با راديوفردا توضيح مي‌دهد که چيدمان مهدخت، برگرفته از کتابي نوشته خانم شهرنوش پارسي‌پور، رمان‌نويس برجسته مهاجر است به نام «زنان بدون مردان» که سال گذشته ترجمه انگليسي آن در آمريکا تجديد چاپ شد. شيرين نشاط (هنرمند، نيويورک): در حدود نزديک سه سال است که من در حال سناريو کردن داستان خانم شهرنوش پارسي‌پور، «زنان بدون مردان» هستم. يک پروسه‌ فوق‌العاده جالبي بوده که من به عنوان يک آرتيست و علاقه‌ بخصوصي که به اين کتاب دارم چطور مي‌توانم اين کتاب را فيلم سينمائي بکنم، براي اولين فيلم سينمائي‌ام. به علاوه اينکه علاقه دارم اين فيلم سينمائي را بسازم، تصميم گرفتم بر اساس هر کارآکتر اين کتاب که پنج تا زن هستند، يک video installationهم درست کنم که در موزه‌ها و گالري‌ها نشان داده بشود، و البته سبک داستان‌گوئي در حالت video installation کاملا متفاوت باشد با فيلم سينمائي، حتي از نظر مونتاژ، صدا، و بدون ديالوگ بودن... ب.ن.: خانم نشاط مي‌گويد در ساختن اين چيدمان ويدئو کوشيده است تناقضي را که شخصيت «مهدخت» را در کتاب شکل مي‌دهد، به زبان تصويري بازگو کند. شيرين نشاط: داستان مهدخت، هر کارآکتر اين داستان براي من جذابيت به‌خصوصي دارد. مهدخت براي من کارآکتر زني است که به خاطر فشارهاي اجتماعي، سياسي، ديني، و شخصي، وحشت زيادي دارد از سکس، از مرد، از رمانتيک بودن، ولي در ضمن احتياج عجيبي دارد به زايمان، بچه دار شدن، و اين تناقض باعث مي‌شود که اين زن به جنون برسد. ب.ن.: در تازه‌ترین چیدمان ویدیوئی خود «مهدخت»، خانم شيرين نشاط به تم زن و طبيعت در اثر قبلي خود «توبا» بر مي‌گردد که آن هم با نيم‌نگاهي به شخصيت «مهدخت» درست شده بود. شيرين نشاط: براي من در اين فيلم چيز ديگري که خيلي مهم بود، اين بود که مهدخت زني است که تصميم مي‌گيرد خودش را بکارد و يک درخت بشود و اين البته معناي مختلفي دارد. در واقع رابطه اين زن با طبيعت فوق‌العاده مهم ست و اين پيوند اين زن با طبيعت براي من فوق‌العاده زيبا است که بالاخره اين طوري آرامش و راحتي پيدا مي‌کند. ب.ن:. در چيدمان «مهدخت» از خانم شرين نشاط که اينک همزمان در موزه هنرهاي معاصر تهران و موزه هنر مدرن نيويورک نمايش داده مي‌شود، صحنه‌هاي فاخر از باغ در مه صبحگاهي، با تصاويري رويائي از حرکت همزمان بچه‌ها در ميان درخت‌ها، در هم مي‌آميزد، و گاه خانم نشاط از صداي بازيگر اين نقش، خانم ميترا قمصري نيز در اين اثر که تقريبا بدون کلام است به عنوان پسزمينه استفاده کرد، در صحنه‌اي که زن مجنون‌وار با خود حرف مي‌زند. شيرين نشاط: با ورود به اين باغ، در واقع ما وارد مي‌شويم به مغز و تفکر و جنون اين زن و از تصوير‌هاي مختلف، ما خاطرات اين زن، دلهره‌هاي اين زن و گذشته اين زن را لمس مي‌کنيم. البته دو مرتبه تکرار مي‌کنم که سبک داستانگوئي واقعا يک داستاني است که بيشتر بر تصوير پافشاري مي‌کند و خيلي سمبوليک است. موسیقی فیلم شيرين نشاط: موزيکي که خانم سوسن ديهيم ساخته به نظر من واقعا کمک مي‌کند به بيان کردن احساسات و جنون اين زن، آنطور که من حس مي‌کنم. همينطور، فيلمبرداري آقاي قاسم ابراهيميان که به نظر من فوق‌العاده زيبا است و اين خيلي کمک مي‌کند به اينکه ما حالت رواني اين زن را در صحنه ببينيم.
XS
SM
MD
LG