لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۸:۱۲ - ۵ دسامبر ۲۰۱۶

آثار جدید حسین زنده رودی از مناظر نیویورک: نقاشی روی نگاتیو عکس


(rm) صدا | [ 5:26 mins ]
هنرمند برجسته معاصر مقیم فرانسه، حسين زنده‌رودي، که به خاطر نقاشي‌هاي مکتب سقاخانه خود در جهان شهرت دارد، اين هفته در نيويورک نمايشگاهي از کارهاي جديد خود ترتيب داد با استفاده از تصاوير شهر نيويورک. آقاي زنده‌رودي در مصاحبه با راديوفردا می گوید در این کارها برداشت معاصری از مناظری را نمایش می دهد که بارها توسط نقاشان و عکاسان ضبط شده اند. وی می گوید که همچنان به کار با خط فارسی و اعداد در نقاشی های خود ادامه می دهد. زنده رودی که برای شرکت در مراسم افتتاح ساختمان جدید موزه هنر مدرن نیویورک به این شهر آمده است، همچنین می گوید ساختمان های جدید موزه را در خدمت نمایش آثار مشخصی از مجموعه این موزه یافت. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): آقای حسين زنده‌رودي، نقاشي که با ارائه برداشتي امروزي از خط فارسي و نقش و نگارهاي قديمي در چارچوبي مدرن شهرت يافت، خط و اعداد فارسي را در کارهاي جديد خود کنار گذاشته است و با استفاده از عکاسي آثاري به وجود آورده است از ترکيب عکس و نقاشي روي عکس، که در مجموعه‌اي که هفته گذشته در نيويورک براي علاقمندان کارهاي خود نشان داد، موضوع آنها مناظر آشناي شهر نيويورک بود. حسين زنده‌رودي، در مصاحبه با راديوفردا مي‌گويد اين کارها بخشي از سري جديدي هستند از آثاري که در باره شهرهاي مختلف دنيا ساخته است. حسين زنده‌رودي (نقاش، نیویورک): يک پروژه خيلي جديدي داشتم راجع به شهرهاي بزرگ دنيا، مثلا نيويورک است و بارسلون و پاريس و اينها، که هرکدام را خواسته‌ام با زبان جديد خودم و با نگاه جديد خودم اينها را نشان بدهم. مثلا نيويورک، بارسلون يا پاريس، يا شهرهاي آفريقائي، خيلي نقاشي شده و عکاسي شده و اينها، و اگر تازگي نداشت و ديد جديدي نبود، من اين کار را نمي‌کردم، ولي واقعا يک نگاه جديد بايد داشت. مثلا خودت اين همه زندگي مي‌کني در نيويورک، و ديدي که نگاه من، مثلا از همان پل بروکلين رد بشوي، نگاه يک آرتيست معاصر است، يک نگاه esthetic جديدي است که دارم به دنيا عرضه مي‌کنم. ب.ن.: کارهاي جديد زنده‌رودي، به خاطر اينکه مستقيما روي نگاتيف عکس انجام شده‌اند، قابليت آن را دارند که در اندازه‌هاي متعدد چاپ شوند، اما در ابعاد بزرگ چشمگير تر هستند و ديدي امپرسيونيستي از مناظر شهري عرضه مي‌کنند. اين مجموعه را مي‌توان از جنبش تازه‌اي در هنر معاصر متاثر دانست که در آن هنرمندان، با استفاده از تکنيک‌هاي عکاسي و فعل و انفعال‌هاي شيميائي، شيوه‌هاي بيان هنري جديدي دست مي‌يابند، با قابليت تکثير. زنده‌رودي علاوه بر اين کارها، که نوعي قطع رابطه با بوم نقاشي و رنگ و روغن را در کار او نشانه مي‌زنند، همچنان به ساختن آثار شناخته‌شده‌تر خود ادامه مي‌دهد و از طريق اينترنت آنها را سخاوتمندانه در اختيار همه علاقمندان کار خود قرار مي‌دهد. حسين زنده‌‌رودي: من به موازات اين، نقاشي با حروف و نمره و عدد که سبک من است و آن را به وجود آورده‌ام، همچنان ادامه داده‌ام، و علاقمندان مي‌توانند کارهاي من را ببينند و اگر مي‌خواهند، با سايت من تماس داشته باشند www.zenderoudi.com در آنجا نمونه‌هاي مختلفي از کارهاي من مي‌بينند و در سايت من e-card دارد که مي‌توانند کارها را براي دوستانشان بفرستند، از دوره‌هاي مختلف. ب.ن.: موزه هنرمعاصر تهران چندي پيش نمايشگاه گسترده‌اي از مرور بر آثار زنده‌رودي ترتيب داده بود، بيشتر از آثار قديم‌تر او و چند گالري در تهران نيز نمايشگاه‌هائي از کارهاي جديد او را برگزار کردند اما زنده‌رودي مي‌گويد اخيرا تمام کارهاي خود را از گالري‌هاي تهران خارج کرده است. حسين زنده‌رودي: رفتم يک دفعه ايران و هرچه کار داشتم در گالري‌ها از آنها گرفتم. در اروپا کارهاي من لازم بود و البته اگر پيشنهاد خوبي در ايران به من بکنند و نمايشگاه خوبي به من بدهند، مثل آن دفعه در موزه هنرهاي معاصر تهران يا يک قصر خيلي جديد و اينها، با کمال ميل مي‌روم و خيلي علاقه دارم به هموطنان عزيزم و هردفعه مي‌روم در ايران به من علاقه نشان مي‌دهند و لطف مي‌کنند و من از همه آنها يکي يکي ممنون هستم. ب.ن.: حسين زنده‌رودي، که براي شرکت در مراسم افتتاح ساختمان‌هاي جديد موزه هنر مدرن نيويورک به اين شهر سفر کرده است، مي‌گويد معماري جديد موزه هنرمدرن نيويورک آثار معروف مجموعه غني اين موزه را در محور طراحي براي ساختمان قرار داده بود. حسين زنده‌رودي: موزه هنر مدرن نيويورک MoMA من را دعوت کرده بود به نيويورک براي اينکه در افتتاح موزه شرکت کنم، علت‌اش هم اين است که چند تا از من تابلو هست دراينجا، و چيزي که براي من خيلي تعجب‌آور بود اين بود که معمار اين جا، براي اولين بار ديدم ساختمان موزه را طوري دست کرده بود که براي اثر هنري بود، براي نقاش بود. جائي نبود که فقط نقاشي را بگذارند آنجا. و معمولا موزه‌هائي که در فرانسه ديده‌ام يا در جاهاي ديگر دنيا، به اين توجه نکرده‌اند، و يک چهارديواري درست مي‌کنند و يک مقدار نور مي‌گذارند که هر اثري را بشود گذاشت. ولي اينجا واقعا براي چند تا اثر اين موزه را ساخته بود و واقعا نشان مي‌داد که هنرمند چقدر ارزش دارد و چقدر بايد بهش احترام بگذارند.
XS
SM
MD
LG