لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۱:۳۱ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

منع حجاب اسلامي در مدارس فرانسه، از ديد عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم


(rm) صدا |
ژان خاكزاد (راديو فردا): آيت الله حسينعلي منتظري در پاسخ به فتوايي كه از او شده درباره تصميم دولت فرانسه، مبني بر ممنوعيت حجاب در مدارس و مراكز دولتي نوشته است: حجاب از ضروريات دين است و ممانعت از آن صلب آزادي است. آيت الله مكارم شيرازي نيز امروز در اين باره گفت: صلاح دولت فرانسه در اين است كه خود را با جهان اسلام درگيرنكند. اما شيخ محمد طنطاوي، بالاترين مقام مذهبي دانشگاه الازهر مصر، در گفتگو با نيكولاسركوزي، وزير كشور فرانسه اين تصميم دولت فرانسه را تاييد كرده است. ماه منير رحيمي در گزارشي در همين زمينه با حجت الاسلام محمد علي ايازي گفتگويي انجام داده است. ماه منير رحيمي (راديو فردا): بحث منع حجاب در فرانسه، به سبب قانوني است كه دولت فرانسه در ابتداي قرن بيستم تصويب كرد. به موجب اين قانون، هرگونه آموزش مذهبي در مدارس عمومي و وابسته به دولت، همچنين هرگونه تظاهر به دين و بر خود آويختن نشانه ها و شمايل مذهبي يا پوشش مذهبي خاص در مدارس ممنوع به شمار مي رود. اما حضور حدود 5 ميليون مسلمان در فرانسه نيمه دوم قرن بيستم، مساله حجاب در مدارس را به يكي از مشكلات دولت فرانسه بدل كرد. قانون منع حجاب برخواسته از قانوني است كه در اصل براي منع آموزش دين مسيحيت و منع آويختن شمايل مسيحي به دانش آموزان در مدارس تصويب شده و بعد به ديگر اديان تعميم پيدا كرد. در ايران رهبران مذهبي به طور رسمي و رهبران سياسي به شكل غير رسمي با تصميم دولت ژاك شيراك درباره ممنوعيت حجاب در مدارس مخالفت كرده اند. آنها در مخالفت خود گفته اند ممنوعيت حجاب در مدارس، نقض حقوق بشر به شمار مي رود، اين در حالي است كه در ايران حجاب اجباري است و رعايت نكردن آن پيامدهاي حقوقي و مجازات به دنبال دارد. همچنين در ايران نه تنها زنان مسلمان، كه زنان غير مسلمان مانند مسيحيها، ارمني ها، يهوديها و زرتشيها بايد در قلمروي عمومي حجاب را رعايت كنند. درباره اين موضوع گفتگويي كردم با حجت الاسلام محمد علي ايازي، عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم. حجت الاسلام محمد علي ايازي: اگر خود من بخواهم موضعي در اين زمينه بگيرم، بايد عرض كنم كه اولا مساله حجاب يكي از تعاليم روشن قرآني است و اين كه حق را از بانوان بگيريم و آنها را محدود كنيم، برخلاف آزاديهاي مدني آنها است. البته دو مساله است، يكي بحث ممنوعيت حجاب است، يكي مجبور كردن به حجاب است. من فكر مي كنم اين دو مساله از هم جدا نباشند، يعني ما در عين حالي كه حجاب را يك وظيفه شرعي و ديني مي دانيم و مسلمانها را تشويق مي كنيم كه چنين قانوني را رعايت كنند، اما به اعتقاد خود من مساله حجاب اجباري نمي تواند باشد، بلكه به عنوان يك وظيفه ديني نمي شود كسي را مجبور كرد كه نماز بخواند، مجبورش كرد كه روزه بگيرد يا دستورات و تعاليم ديگر را رعايت كند، نمي شود مجبورش كرد كه اين حجاب را رعايت كند. م . م . ر: آقاي ايازي، آيا اين نظر آقاي طنطاوي در قوانين اسلامي را مي شود پيشگام محسوب كرد و آيا فكر مي كنيد كه اين ممكن است موجب شود قوانين ديگر شرعي هم مداراتر بشود؟ حجت الاسلام محمد علي ايازي: اين ربطي به بحث مداراگرايي ندارد. بحث رعايت مصلحت است. ما يك قانوني به عنوان قانون مصلحت و در جايي به عنوان قانون اضطرار داريم كه اگر واقعا در جايي انسان اضطرار داشته باشد يا يك جايي مصلحت چنين اقتضايي كند، خوب آن رعايت مصلحت واجب است و اولويت دارد. اين هم اگر يك فقيهي در اثر شرايط خاصي به نظرش برسد كه مسلماناني كه در آنجا هستند، رعايت قانون يكي كشوري را بكنند و اين مساله باعث محروميتشان از تحصيل نشود، من فكر مي كنم قانون خيلي طبيعي است كه در فقه اسلامي هم پيش بيني شده . م . م . ر : عده اي هم مي گويند كه در فقه شيعي، پذيرفتن اين امر ساده تر است. چون فقه را به روز كردن قوانين مي دانند. حجت الاسلام محمد علي ايازي: در فقه شيعه هم خيلي جاهايي است كه فقه به خاطر رعايت مصلحت تغيير قانون داده مي شود، در باب اضطرار هم همين طور است. يا در جايي كه ضرر داشته باشد، اين آمادگي است، اما اين تطبيق كردنش يا موارد، نياز به يك بحث و بررسي دارد كه آيا مثلا يك چنين موردي مورد مصلحت است يا مورد اضطرار است. من فكر مي كنم موقعيت اضطرار باشد. م . م . ر : آقاي ايازي آيا اگر كسي در ايران كه حكومت رسما جمهوري اسلامي است، مثلا قوانين يهودي يا دين ديگري را تبليغ كند، نشانه هاي آن را رسما بروز بدهد، آيا مقامات جمهوري اسلامي تحمل آن را مي كنند؟ حجت الاسلام محمد علي ايازي: در قانون اساسي اين آزاديها پيش بيني شده و در آنجا گفته اند كه همه اديان در انجام مراسم ديني خودشان آزادند و تبليغ كردن در حوزه فضاي ديني خودشان هم آزادند. آيت الله حسينعلي منتظري در پاسخ به فتوايي كه از او شده نوشته است: حجاب از ضروريات دين است و ممانعت از آن سلب آزادي است. شيخ محمد طنطاوي، بالاترين مقام مذهبي دانشگاه الازهر مصر، تصميم دولت فرانسه در مورد منع استفاده از حجاب اسلامي و ساير پيرايه هاي آشكار ديني در مدارس دولتي را تائيد كرد. در ايران رهبران مذهبي و سياسي با تصميم دولت ژاك شيراك به عنوان نقض حقوق بشر مخالفت كرده اند، در حاليكه در ايران حجاب اجباري است و رعايت نكردن آن پيامدهاي حقوقي و مجازات به دنبال دارد. حجت الاسلام محمد علي ايازي، عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: سلب حق استفاده از حجاب براي بانوان برخلاف آزاديهاي مدني آنها است. هرچند كه نمي شود كسي را مجبور كرد حجاب در بر كند يا نماز بخواندو روزه بگيرد. وي در مورد قانون منع حجاب در فرانسه و فتواي شيخ طنطاوي مي گويد: اگر يك فقيهي در اثر شرايط خاصي به نظرش برسد كه مسلماناني كه در آنجا هستند، رعايت قانون يكي كشوري را بكنند و اين مسئله باعث محروميتشان از تحصيل نشود، من فكر مي كنم قانون خيلي طبيعي است كه در فقه اسلامي هم پيش بيني شده.
XS
SM
MD
LG