لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

نمايش چيدمان سينمائي سه پرده اي آخرين روز زندگي صادق هدايت در «ليل» فرانسه، از ديدگاه فيلمساز


(rm) صدا |
ژان خاكزاد (راديوفردا): اين روزها در جشنواره هنري سينماي آينده در شهر ليل در شمال فرانسه، يک چيدمان سينمائي از قاسم ابراهيميان در باره آخرين روز زندگي صادق هدايت، نويسنده کتاب بوف کور، در کنار اثر سه پرده اي فيلمساز مبتکر کلاسيک سينماي فرانسه، ابل گن Abel Ganz نمايش داده مي شود. در فيلم بدون كلام آخرين روزهاي صادق هدايت صحنه هاي تخيلي مي بينم كه با موسيقي سحرانگيز سمفوني 5 گوستاو مالر همراه شده است. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): آخرين اثر قاسم ابراهيميان، فيلمساز برجسته، يک installation يا چيدمان سينمائي است که به روي سه پرده همزمان نمايش داده مي شود. اين فيلم را قاسم ابراهيميان براي جشنواره هنري شهر ليل فرانسه ساخته است که از سوي اتحاديه اروپا در سال 2004 مرکز فرهنگي اروپا تعيين شده است. اين فيلم که از ماه گذشته در مرکز هنرهاي نمايشي «ليل» در تالار مخصوصي همراه با فيلم ناپلئون ساخته ابل گنز در سال 1927 نمايش مي دهند که شايد نخستين چيدمان سينمائي سه پرده اي تاريخ سينما باشد. در فيلم بدون کلام آخرين روز صادق هدايت، صحنه هائي تخيلي از زندگي اين نويسنده برجسته را مي بينيم که با موسيقي سحرانگيز و عاطفي سمفوني پنج گوستاو مالر همراه شده است.... قاسم ابراهيميان، فيلمساز نيويورکي، که بيست سال پيش با فيلم سينمائي «خواستگاران» درجشنواره سينمائي کن گل کرد و فيلم کوتاه او «ويلي» جايزه اسکار گرفت، چيدمان هاي چندپرده اي را در همکاري درازمدت خود با هنرمند نيويورکي خانم شيرين نشاط تجربه کرد. ابراهيميان، که بيش از 200 موزيک ويدئو راک و هيپ هاپ را در کارنامه درخشان 25 سال فعاليت سينمائي خود دارد، در مصاحبه با راديوفردا توضيح داد که فيلم آخرين روز زندگي صادق هدايت را در به سفارش جشنواره سينماي آينده شهر ليل فرانسه، در مراکش و با شرکت هنرپيشگان مراکشي و ايراني تهيه کرده است. اين فيلم که نمايش روزانه آن در شهر ليل از 5 دسامبر شروع شده است، تا 22 فوريه به روي اکران خواهد بود و بعد از آن قرار است در چند موزه و مرکز فرهنگي بين المللي در اروپا و آمريکا نمايش داده شود. آقاي قاسم ابراهيميان مي گويد: قاسم ابراهيميان (فيلمساز، نيويورک): هدايت در روز آخر زندگي اش بين اتاقي که دارد، آپارتماني که دارد در خيابان شامپيونه و يک کافه در رفت و آمد است و تصميم دارد خودش را به وسيله گازي که در آپارتمانش است خودش را بکشد. منتهي در آن روز من اين را به نحوي با دو تا شخصيت از شخصيت هاي داستان بوف کور ادغام کردم و اين شخصيت ها همراهي مي کنند در آن روز، براي اينکه فکر کردم روزي که هدايت دارد خودش را مي کشد، خيلي افکار است که به مغزش خطور خواهد کرد و شايد در ميان چيزهائي که در فکرش بيايند، اين دو شخصيت باشند که در بوف کور هستند. ب.ن.: آيا اين براساس تحقيقي بوده است راجع به آن روز آخر يا يک برداشت هنرمندانه است؟ قاسم ابراهيميان: برداشتي کاملا آزاد و هنرمندانه است به عقيده من، مثل يک mystery يا رمز، هيچکس نمي تواند اين را بداند که واقعا بر او چي گذشت در آن روز. کسي که خودش را مي کشد، با خود يک رمز و رازي را مي برد که هميشه آدم ناراحت مي شود کسي که اين کار را مي کند، يعني کار بسيار خشونت باري است براي کساني که مي خواهند اين را بفهمند که چرا يکنفر خودش را مي کشد. هيچکس نمي تواند اين را بداند اما ميتواند احساس کند که يک چيزهائي با اين آدم، با افکارش در گير بوده در شخصيتش در گير بوده در کارش درگير بوده، ممکن است يک کليدي باشد براي فهم اينکه يک نقبي به افکار و زندگي اين آدم بزند. ب.ن.: براي چي اين فيلم را در روي سه پرده درست کرديد؟ و در تمام مدت سه تصوير همزمان آدم مي بيند؟ قاسم ابراهيميان: سه پرده بودن از اين به وجود آمد که من فکر کردم سه تا بعد اطاق ايشان است. يک پرده مقابل، و پرده راست و چپ، و چون خود هدايت هست و دو تا از کارآکترهاي بوف کور، عدد سه خيلي درست به نظرم آمد و فکر کردم دو تا ديوار اطاق و سه تا شخصيتي که هست، يعني خود هدايت و دو تا شخصيتي که براو ظاهر مي شوند و با او همراه مي شوند، فکر کردم اين کمکي مي کند به يک نوع شکستن فضا و يک نوع اقتصاد گفتن به وجود مي آورد زيرا سه پرده اي کاري است که عملا مترادف چندين چيز مي تواند با هم حرکت کند و فکر کردم که سه پرده اي بيشتر محدود مي کند اين فکر را، وقتي سه پرده است، اينکه فکر در چندين جانب مي تواند جلو برود، اين براي من جذاب بود که اين سه پرده اي باشد. ب.ن.: يکي از عوامل تاثيرگذار چيدمان سينمائي سه پرده اي آقاي قاسم ابراهيميان در باره آخرين روز صادق هدايت، موسيقي عاطفي و پرشور گوستاو مالر است که از نظر آقاي ابراهيميان، تلاطم روحي هدايت را در آن روز نهائي توصيف مي کند. قاسم ابراهيميان: فکري که من داشتم در مورد اين فيلم اين بودکه با يک تکه از موسيقي که فکر ميکنم کمکي مي کند براي... چون خود موسيقي را رمز و راز دارد و هم از نظر احساسي بسيار کوبنده است، فکر کردم همراه خوبي است با هدايت. موسيقي مالر، تلاطم فکري هدايت را بيان مي کند در اين فيلم. اين روزها در جشنواره هنري سينماي آينده در شهر ليل فرانسه، يک چيدمان سينمائي از قاسم ابراهيميان در باره آخرين روز زندگي صادق هدايت، نويسنده کتاب بوف کور، در کنار اثر سه پرده اي فيلمساز مبتکر کلاسيک سينماي فرانسه، ابل گن Abel Ganz نمايش داده مي شود. در فيلم بدون کلام آخرين روز صادق هدايت، صحنه هائي تخيلي از زندگي اين نويسنده برجسته را مي بينيم که با موسيقي سحرانگيز و عاطفي سمفوني پنج گوستاو مالر همراه شده است. قاسم ابراهيميان، فيلمساز نيويورکي، در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: هدايت در روز آخر زندگي اش بين اتاقي که در خيابان شامپيونه دارد، و يک کافه در رفت و آمد است و تصميم دارد خودش را به وسيله گازي که در آپارتمانش است بکشد. منتهي من اين را به نحوي با دو تا شخصيت از شخصيت هاي داستان بوف کور ادغام کردم.
XS
SM
MD
LG