(rm) صدا |
فاطمه امان (راديوفردا): از خانم سم فيليپز Sam Phillips، خواننده و ترانهسراي آمريکائي، امروز آلبوم جديدي در سراسر آمريکا منتشر ميشود، که منتقدها با ستايش از آن، خانم فيليپس را شايسته لقب ستاره تشخيص دادهاند. همکار ما بهنام ناطقي از نيويورک گزارش ميدهد.
بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): خانم Sam Phillips، يکي از ترانهسرايان و خوانندگان پر استعداد آمريکا، در آلبوم جديد خود A Boot and A Shoe (يک چکمه و يک کفش)، دومين آلبومي که از طريق کمپاني صفحهپرکني Nonsuch منتشر کرده است، راه وروش آلبوم قبلي خود براي کمپاني نان ساچ را ادامه ميدهد که طلاق کامل سبک شلوغ و پرسروصداي کارهاي قبلي او بود به سوي ساده گرائي و ايجاز، هم در شعر و هم در موسيقي.
خانم سم فيليپيز، کار خود را در موسيقي پاپ با نام لسلي فيليپز شروع کرد به عنوان يک خواننده و ترانه سراي موسيقي راک مسيحي Christian Rock. اما از سال 1988 اسم خود را به سم فيليپز تغيير داد و به موسيقي غيرمذهبي و مفاهيم عشق زميني روي آورد و با همکاري شوهر هنرمند خود تهيه کننده موسيقي راک، آقاي T Bone Burnett تاکنون هفت البوم پاپ راک بيرون داده است، با اشعاري درونگرا و نگاه يگانه، که از نظر منتقدان آمريکائي او را در جائي يگانه در ميان ترانهسرايان جدي معاصرقرار مي دهد.
وي باحذف اغلب حشو و زوائد، ميکوشد در ترانههاي خود مفاهيم و احساسات را در غالبي ساده و موجز بيان کند، براي همين است که آخرين آلبوم خانم Sam Phillips با اينکه 13 ترانه دارد، از 34 دقيقه تجاوز نميکند. تاکيد در اين ترانهها، بر جلوه بخشيدن بيشتر به صداي مخملي خانم فيليپيز است که گوئي به دود نيمه شب آغشته است.
در ترانههاي جديد خانم سم فيليپز در آخرين آلبوم او A Boot and a Shoe که امروز در آمريکا توزيع شد، تاکيد بر موسيقي ساده و صداي آلات موسيقي بدون استفاده از تجهيزات الکترونيکي مرسوم در موسيقي پاپ است، سبکي که با الهام از يک برنامه پرطرفدار MTV، سبک unplugged خوانده مي شود. در اين ترانه ها، که با کمترين آلات موسيقي ممکن، زخمههائي چند بر گيتار، يک آکورد به روي کنترباس و ضرباهنگهاي ساکت طبل همراهي ميشوند، بيشترين تلاش صورت گرفته که نتيجه کار بدون تلاش وبي زحمت به نظر برسد. اما اين سادگي ظاهري، پوششي است بر پيچيدگي مفاهيمي که خانم فيليپيز در اين ترانهها به آنها پرداخته اس ت.
در ساختار ترانههاي آلبوم A Boot and A Shoe سم فيليپز، ترانهسراي برجسته، زوائدي مثل مقدمه، پاساژهاي سولوي گيتار يا تکرار همسرائي را که در موسيقي پاپ معمول است، به کلي حذف شده اند، و از اين نظر يادآور ترانههاي دهه 1960 بيتل ها و مقلدان آنها هستند که هرکدام ايدههائي تازه در ملودي، ترانهسرائي و تنظيم آهنگ را در دو سه دقيقه به ياد ماندني به پايان ميبردند.
هرچند به قول منتقد نيويورک تايمز، آقاي جان پارلس Jon Pareles خانم فيليپس و تهيه کننده او آقاي تي بون برنت کوشيده اند از تاثير موسيقي بيتل ها بر کار خانم فيليپيز فاصله بگيرند، اما او نميتواند از سبک روان و طبيعي ملودي نويسي بيتل ها در ترانههاي ساده بيتل ها چندان جدا شود، مثل اين ترانه که در آن خانم فيليپز ميخواند همه زندگي من از سوراخي در جيبم بيرون ريخت، و من خلوت و ميزان خود را از دست دادم و همچنين صداي خود را و معصوميت وحرمت خود را... ياد آور ترانه جوليا از بيتل ها.
My life fell through
اين ترانه ها، بارديگر دو منبع الهام اصلي او را نمايش ميدهند، يکي موسيقي بيتلها، و ديگري و موسيقي کورت وايل، شريک موسيقيدان برتولت برشت در ميانه قرن بيستم، که از موسيقي کلاسيک به موسيقي عاميانه نقب زد. در اين ترانههاي کوتاه، ملودي، مثل ترانههاي بيتلها، طبيعي و خودبه خودي به نظرميرسد و اجراي خوددارانه و پرهيزکار خانم فيليپز، به آنها آرامش لالائيهائي را ميبخشد که شنونده را بي خواب ميکند. از خانم سم فيليپز Sam Phillips، خواننده و ترانهسراي آمريکائي، امروز آلبوم جديدي در سراسر آمريکا منتشر ميشود، که منتقدها با ستايش از آن، خانم فيليپس را شايسته لقب ستاره تشخيص دادهاند. خانم فيليپس يکي از ترانهسرايان و خوانندگان پر استعداد آمريکا، در آلبوم جديد خود A Boot & A Shoe (يک چکمه و يک کفش)، دومين آلبومي که از طريق کمپاني صفحهپرکني Nonsuch منتشر کرده است، راه وروش آلبوم قبلي خود براي کمپاني نان ساچ را ادامه ميدهد که طلاق کامل سبک شلوغ و پرسروصداي کارهاي قبلي او بود به سوي ساده گرائي و ايجاز، هم در شعر و هم در موسيقي. وي باحذف اغلب حشو و زوائد، ميکوشد در ترانههاي خود مفاهيم و احساسات را در غالبي ساده و موجز بيان کند، براي همين است که آخرين آلبوم خانم Sam Phillips با اينکه 13 ترانه دارد، از 34 دقيقه تجاوز نميکند. تاکيد در اين ترانهها، بر جلوه بخشيدن بيشتر به صداي مخملي خانم فيليپيز است که گوئي به دود نيمه شب آغشته است.