لینک‌های قابلیت دسترسی

سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۱:۵۵ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

گردهمايي ايرانيان کاليفرنيا براي گراميداشت صد و يکمين زادروز صادق هدايت، از ديد يک نويسنده


(rm) صدا |
جمشيد زند (راديو فردا): همزمان با يكصد و يكمين زادروز صادق هدايت، برجسته ترين نويسنده ايراني در قرن بيستم، شماري از ايرانيان ساكن اورنج کانتي Orange County در كاليفرنيا، در يك گردهمايي ادبي - هنري به آفريننده بوف كور، سگ ولگرد و سه قطره خون، نگاهي تازه انداختند. فيروزه خطيبي (راديو فردا): مركز فرهنگي و اجتماعي ايرانيان اورنج كانتي، اين ماه جلسه فوق العاده اي را به گراميداشت صادق هدايت، نويسنده اي كه در اين ايام 101 سال از تولد او مي گذرد، اختصاص داد. در اين جلسه بهمن سقايي، نويسنده و سردبير نشريه نارنجستان ضمن سخناني از طبيعت و جهان بيروني در آثار هدايت و محمد ارسي، نويسنده و پژوهشگر از جنبه هاي درون نگري در آثار هدايت سخن گفتند. محمد ارسي (نويسنده و پژوهشگر، اورنج کانتي): صادق هدايت اولا يكي از بزرگترين شخصيتهاي فرهنگي و اثرگذار ايران در طي اين دو قرن اخير است. دوم اين كه هدايت يك سكولاريست تمام عيار بوده و ما شخصيتي در حد او كه در جهت اين سكولاريسم كردن جامعه ايران و فرهنگ ايران كار كرده باشد نداريم. در آثار هدايت است كه از مذهب مملكت، از حكومت، از قدرت، از جامعه تقدس زدايي مي شود و جامعه ايراني به گونه اي اين فرهنگ ايراني از حالت قدسي به يك حالت عرفي مي آيد و ما با صادق هدايتي كه به گونه اي وارد فرهنگ جهاني مي شويم و به دقيقترين شكل ما در آثار هدايت پيكار مدرنيته با سنت و مذهب را مي توانيم ببينيم. به نظر من هدايت با نوشتن افسانه آفرينش و بوف كور، سگ ولگرد، علويه خانم، توپ مرواريد، بيش از هر كسي يك گسست ايجاد كرد با فرهنگ عرفاني و مذهبي جامعه ايراني و از اين جهت ايشان يك روشنفكر به تمام عيار است، به اين دليل كه نه فقط منتقد حكومت، بلكه نقد كننده جامعه بود. هدايت به هيچ كدام از زنجيره هاي ذهني و فكري دست و پاي ما رحمي نكرده، به همين جهت بعد از او با كمال تاسف وضعي كه بوجود آمد به شكل خلق پرستي و جامعه پرستي و ضديت با حكومت بود. در صورتي كه هدايت خودش دنباله فرهنگي بود كه از قرن نوزدهم آرام آرام در ايران رخنه كرده بود و آن اينكه نقد اجتماعي و نقد جامعه را به طور همه جانبه مورد هدف خودش قرار داده بود. در آثار او است كه ما واقعيت وجودي خودمان را مي توانيم درك كنيم، با توجه به آن نقدي كه او از جامعه ايراني كرده مي توانيم، بر آن پايه ما آينده خودمان را درست كنيم. ف . خ : آيا فكر مي كنيد كه ايراني ها رسيدند به جايي كه تازه مي فهمند صادق هدايت به عنوان يك نويسنده پست مدرنيسم چه كاري براي آنها كرده؟ محمد ارسي: الان فرهنگي كه در جامعه ما دارد گسترده مي شود به اين شكل نيست كه ايرانيان بدبختيهاي خودشان را ديگر از آمريكا و انگليس بدانند، ايرانيان در اثر اين 25 سال متوجه شدند كه بايد برگردند به خودشان و يك نوع نگاه به خود دوباره در ايران آغاز شده كه به عقيته بنده بازگشت به دوران مشروطيت است، يعني فرد ايراني زير ذره بين نقد قرار گرفته و به همين دليل براي هدايت دوباره ميدان بازي پيش آمده و آثار او. هدايت كسي است كه آينده ايران را به گونه اي پيش بيني كرده بود و اين روشنفكران بعدي كه بعدا در ايران ظهور كردند، به بهانه مبارزه با دولت و رژيم پهلوي، معايب مردم را سعي كردند به گونه اي بپوشانند و به همين علت من فكر مي كنم كه هدايت نمونه بسيار روشني از يك روشنفكري بود كه در واقع خصوصيات عصر روشنگري را به معني دقيق كلمه در ايران منعكس مي كرد. همزمان با يكصد و يكمين زادروز صادق هدايت، برجسته ترين نويسنده ايراني در قرن بيستم، شماري از ايرانيان ساكن اورنج کانتي Orange County در كاليفرنيا، در يك گردهمايي ادبي - هنري به آفريننده بوف كور، سگ ولگرد و سه قطره خون، نگاهي تازه انداختند. در اين جلسه بهمن سقايي، نويسنده و سردبير نشريه نارنجستان، از طبيعت و جهان بيروني در آثار هدايت و محمد ارسي، نويسنده و پژوهشگر، از جنبه هاي درون نگري در آثار هدايت سخن گفتند. محمد ارسي، در مصاحبه با راديوفردا مي گويد که صادق هدايت يكي از بزرگترين شخصيتهاي فرهنگي و اثرگذار ايران در طي اين دو قرن اخير است. وي مي گويد که هدايت يك سكولاريست تمام عيار بود و در آثار او است كه از مذهب مملكت، از حكومت، از قدرت، و از جامعه تقدس زدايي مي شود. آقاي ارسي مي افزايد که هدايت دنباله فرهنگي بود كه از قرن نوزدهم آرام آرام در ايران رخنه كرد، و نقد جامعه را به طور همه جانبه هدف خويش قرار داد.
XS
SM
MD
LG