لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۶:۳۲ - ۵ دسامبر ۲۰۱۶

بررسي کارنامه بزرگترين جشنواره هنري خارج از کشور ايرانيان در آلمان، از ديد يک نويسنده


(rm) صدا |
امير مصدق کاتوزيان (راديوفردا): جشنواره «نزديك دوردست» كه از آن به عنوان بزرگترين مجموعه هنري ايرانيان طي 25 سال اخير در خارج از كشور ياد مي شود، پس از 50 روز فعاليت امروز به كار خود در خانه فرهنگهاي جهان در برلين پايان داد. در اين جشنواره آثار هنرمنداني از ايران، آمريكا، آلمان، فرانسه و بريتانيا در گستره هاي عكس، نقاشي، فيلم، تاتر، ادبيات داستاني و موسيقي ارائه شد. اين جشنواره كه بازتاب گسترده اي هم در روزنامه هاي آلمان داشته است، در اوايل كار با اعتراض برخي از گروههاي ايراني در خارج از كشور روبرو شد. همكارمان شهرام ميريان در آلمان مروري كرده است بر طرازنامه اين جشنواره بزرگ در برون مرز. شهرام ميريان (راديو فردا، کلن): خانه فرهنگهاي جهان در برلين چند سالي است كه به فعاليتهاي خود غناي بيشتري بخشيده و براي شناساندن فرهنگ و هنر ملل به آلمانيها، دست به برپايي جشنواره هاي گوناگون با حال و هواي متفاوت زده است. پس از معرفي فرهنگ و هنر هند، امسال نوبت به سرزمين كهنسال ايران رسيد. به اين خاطر پس از حدود يك سال تلاش و كوشش، آثار هنري حدود 200 هنرمند ايراني از داخل و خارج، در گستره هايي چون عكس، فيلم، تاتر، ادبيات داستاني و موسيقي براي عرضه و ارائه در برلين انتخاب شد. اين جشنواره كه نام نزديك دوردست را بر پيشاني دارد، همزمان با آغاز سال نوي ايراني گشايش يافت و امروز پس از 50 روز فعاليت به كار خود پايان داد. عباس معروفي، نويسنده ساكن برلين كه براي معرفي ادبيات داستاني ايراني به اين جشنواره دعوت شده، در گفتگويي با راديو فردا در پاسخ به اين پرسش كه آيا خانه فرهنگهاي جهان اين بار به هدف اصلي خود كه همانا شناساندن هنر و فرهنگ ايران به آلمانيها بوده، دست يافته است يا نه، مي گويد: عباس معروفي (نويسنده، برلين): آنها تا اين حد كه مي خواستند با فرهنگ و ادب و هنر ايران آشنا بشوند، من فكر كنم بله و توانستند فيلمهاي خوب ببينند، من در چهره اينها مي ديدم، مثلا گروه موسيقي بوشهري شنبه زاده، وقتي اجراي برنامه كرد، من مي ديدم سالن كاملا در حال رقص بود و واقعا داشت منفجر مي شد. يك شوري به پا شده بود در آن شب. يا اين كه مثلا فيلمهاي مختلف از كارگردانهاي جوان، از كارگردانهاي جا افتاده، فيلمهاي توقيف شده، موسيقي هايي كه در ايران ممنوع است و در ايران اجازه انتشار ندارد، گروههاي پاپ، راك و مثلا صداي زن در ايران مانند پريسا ممنوع است. همه اينها را آوردند روي صحنه و در كنار ماجرا نمايشگاهي هم از هنر هم بود. نمايشگاه عكس و نقاشي و بزرگترين ويژگي اين نمايشگاه آن اتاق تبعيد بود كه از آقاي سياه المجاني، برايشان خيلي جالب بود كه ايرانيها يك هنر معترض دارند و اين همه مدرن فكر مي كنند و حساب هنرمندان را با حكومت جدا مي كنند. اين را اينها خيلي قشنگ توانستند عرضه كنند و نشان بدهند. ش . م : در حالي كه جشنواره موسوم به نزديك دوردست وارد دومين هفته فعاليت خود در خانه فرهنگهاي جهان در برلين مي شد، كانون نويسندگان و انجمن قلم ايران در تبعيد، در فراخواني ضمن اشاره به نقض حقوق بشر در ايران، اعتراض خود را نيز نسبت به نمايش ويتريني در اين مجموعه هنري با نام جماران ابراز كردند كه به باور امضاءكنندگان اين فراخوان، اشياي درون آن متعلق به آيت الله خميني بوده است. از عباس معروفي كه به خاطر صدور اين فراخوان از كانون نويسندگان ايران استعفا كرده است، مي پرسم آيا اشياي درون اين ويترين متعلق به بنيانگذار جمهوري اسلامي بوده است. عباس معروفي: اين ويترين بر اساس يك جمله اي كه از اكبر گنجي هنرمندان بنا كردند كه گنجي در كنفرانس برلين گفت: خميني به موزه تاريخ پيوست. اينها به يك شكلي اين تقدس را كشيدند، كوچك كردند و گذاشتند در يك ويترين با يك نعلين و يك عبا و عصا و چند تا اشياي ديگر و يك رفتار طنز كردند كه در نعلين هم نوشته شده كاترپيلار، همين. واقعا به چشم نمي آمد، يعني اثر برجسته اي نيست. يك نكته در دلم مانده كه بايد بگويم، اينكه روز چهارشنبه گذشته دوباره مسئولين خانه فرهنگهاي جهان از هنرمندان آن ويترين و تمام آن گروههايي كه مخالف اين ويترين بودند و آن همه جنجال كردند من جمله كانون نويسندگان ايران در تبعيد دعوت كردند كه در يك بحث شركت كنند و جالب است كه كساني كه اعلاميه صادر كردند، حضور نداشتند. ش . م : عليرغم سر و صداهاي فراوان بر سر نمايش ويترين جماران در مجموعه هنري نزديك دوردست، رسانه هاي آلمان حركت امسال خانه فرهنگهاي جهان در برلين را كه رو به سوي معرفي فرهنگ و هنر ايران داشت ستودند. در اين ميان اما برخي از مطبوعات اين كشور اين خانه فرهنگي را به خاطر نگنجاندن هنر شعر ايران در برنامه هايش مورد انتقاد قرار دادند. جشنواره «نزديك دوردست» كه از آن به عنوان بزرگترين مجموعه هنري ايرانيان طي 25 سال اخير در خارج از كشور ياد مي شود، پس از 50 روز فعاليت امروز به كار خود در خانه فرهنگهاي جهان در برلين پايان داد. عباس معروفي، نويسنده ساكن برلين، كه براي معرفي ادبيات داستاني ايراني به اين جشنواره دعوت شد، در مصاحبه با راديو فردا مي گويد که کساني که مي خواستند با فرهنگ و ادب و هنر ايران آشنا بشوند، توانستند فيلمهاي خوب ببينند، موسيقي كه در ايران ممنوع است و اجازه انتشار ندارد بشوند، و به ديدار نمايشگاه‌هاي عكس و نقاشي بروند. وي مي گويد که اين نمايشگاه توانست هنر معترض و مدرن ايران را که حساب هنرمندان را با حكومت جدا مي کند،عرضه كند. وي درباره اعتراض كانون نويسندگان و انجمن قلم ايران در تبعيد به نمايش ويتريني از اشياي بنيانگذار جمهوري اسلامي، مي گويد که اکبر گنجي در كنفرانس برلين گفت: «خميني به موزه تاريخ پيوست»، و اين ويترين نيز نعلين، عبا، عصا و چند شيء ديگر از بنيانگذار جمهوري اسلامي را نشان مي داد.
XS
SM
MD
LG