لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۳:۳۳ - ۳ دسامبر ۲۰۱۶

ميزگرد راديو فردا: برررسي برنامه هاي مديريت جديد راديو تلويزيون جمهوري اسلامي و كارنامه مدير پيشين


(rm) صدا |
امير مصدق كاتوزيان (راديو فردا): در پي پايان يافتن دومين دوره پنج ساله رياست علي لاريجاني بر صدا و سيماي جمهوري اسلامي (راديو تلويزيون رسمي ايران) اعلام شد عزت الله ضرغامي، معاون اين نهاد در امور مجلس به رياست جديد صدا و سيما منصوب شده است. همزمان رهبر جمهوري اسلامي با حضور در جمع كاركنان صدا و سيما از عملكرد ده ساله علي لاريجاني تقدير كرد. بررسي كارنامه علي لاريجاني و پيش بيني عملكرد آينده عزت الله ضرغامي در سمت رئيس صدا و سيما، موضوع ميزگرد ايران در اين هفته است كه ميهمانان آن عبارتند از در ايران، سيد عبدالجواد موسوي، نويسنده و منتقد و محمد حسين جعفريان، روزنامه نگار بسيجي و مستندساز و در سوئد، اميد حبيبي نيا معاون سابق برنامه ريزي صدا و سيما و پژوهشگر علوم ارتباطات. سياوش اردلان (راديو فردا): اگر بخواهيم نگاهي داشته باشيم به كارنامه ده ساله آقاي لاريجاني و تصدي او بر صدا و سيما، فكر كنم كسي در باب اين موضوع مناقشه اي نداشته باشد كه صدا و سيما دست كم از لحاظ كمي رشد داشته. شما فكر مي كنيد اين رشد كمي صدا و سيما آقاي جعفريان مرهون مديريت آقاي لاريجاني است يا اينكه هر مدير ديگري هم جاي او بود، به هر حال صدا و سيما اين رشد كمي را داشت؟ محمد حسين جعفريان: من فكر مي كنم كه در بحث رويكرد تلويزيون و راديو به برنامه هاي ديني، تاسيس شبكه هايي مانند راديو قرآن يا شبكه هايي كه در واقع بيشتر رويكرد مذاهبي داشتند يا سريالهايي كه صرفا به اين نيت ساخته شده شايد طرز تفكر آقاي لاريجاني و ذهنيت ايشان و تلاش مديريتي ايشان تاثير داشته، اما بحث افزايش كمي ماجرا يعني تعدد شبكه ها و مسائلي از اين دست، به نظر من اتفاقي بود كه هر مدير ديگري هم اگر بود، پيشرفت تكنولوژي و نيازي كه در جامعه است و با توجه به سياستهاي داخلي و خارجي كه جمهوري اسلامي داشت، اين كميت ايجاد مي شد و اين به اعتقاد من خيلي ربطي به توان مديريتي آقاي لاريجاني و هنر ايشان در اين حوزه ندارد. س . ا : شما اشاره كرديد به نوع نگاه آقاي لاريجاني به بحث رسانه ها. آقاي حبيبي نيا اگر بخواهيم بگوييم ويژگي خاص نگاه آقاي لاريجاني به رسانه چه هست، چه تعريفي مي توانيد ارائه دهيد؟ اميد حبيبي نيا: به نظر من نگاه علي لاريجاني به بحث رسانه ها و اصولا سياست فرهنگي جمهوري اسلامي با نگاه علي لاريجاني به اين مساله يكسو است، يعني چندان تفاوتي بين علي لاريجاني و هاشمي و مديران قبلي صدا و سيما در اين 25 سال اخير به چشم نمي خورد و همه آنها در واقع يك نگاه توتاليتار و از بالا به پايين نسبت به قضيه فرهنگ دارند و پيروي در واقع سياستهاي دگماتيك فرهنگي هستند. س . ا : آقاي موسوي شما اين بحث را مي پذيريد كه نگاه آقاي لاريجاني در هر صورت نوع نگاهي است كه نظام به رسانه ها دارد به گفته ايشان نگاهي از بالا است كه نوعي حكومت ديكته مي كند كه فرهنگ چه بايد باشد از طريق رسانه ها. عبدالجواد موسوي: همه حكومتهاي ايدئولوژيك خواه ناخواه اينطور به فرهنگ نگاه مي كنند اصلا، نگاه منحصر به آقاي لاريجاني نيست. منتها مشكل اعظمي كه آقاي لاريجاني و بخش اعظمي از حاكميت ما در اين سالها اين مشكل را داشتند، بخشي از اين بزرگواران فكر مي كنند كه رسانه يك ابزار است و اين ابزار را هر طور كه بخواهند مي توانند از آن استفاده كنند. يعني بدون آنكه به ماهيت رسانه توجه داشته باشند و يا قابليتهاي اين ظرف را بشناسند، فكر مي كنند كه اين ظرف هر مظروفي را مي پذيرد و مشكل درست از همينجا ناشي مي شود. س . ا : مي توانيد مصداقي صحبت كنيد؟ عبدالجواد موسوي: قبلا اين را مثال هم زدم، يعني فكر كردند كه به همين راحتي است كه اگر ما مثلا رقص فروزان را از تلويزيون حذف كنيم و فلان عالم ديني را بنشانيم داخل تلويزيون و مباحث ديني و اخلاقي بگويد، ماهيت رسانه هم عوض شده و ديني شده و همين باعث شد كه خيلي از فيلمسازان و هنرمندان حزب اللهي ما كه در سالهاي اوليه انقلاب خيلي اعتقادات شديد انقلابي داشتند، چند سال از كارشان كه گذشت دقيقا تغيير موضع دادند. س . ا : اما شما مخالف با پيامي نيستيد كه صدا و سيما در هر صورت مي خواسته به شنونده انتقال دهد؟ عبدالجواد موسوي: وقتي شما مي گوييد پيام، بايد مشخص كنيد كه اين پيام، پيام سياسي است، پيام فرهنگي است، پيام ديني است، چه نوع پيامي است. اگر پيام ديني باشد، من فكر مي كنم كه اين نوع نگاه ظاهربينانه باعث شده كه درست نتيجه عكس بدهد. صدا و سيما با نگاه ظاهربينانه اي كه به دين داشته، با نگاه قشري گرايانه اي كه به دين داشته، در اين سالها اهم فعاليتهايش درباره حوزه دين از سريال ساختن و فيلم ساختن تا حتي اين سخنرانيها و برنامه هايي از اين دست آن قدر ظاهربينانه و سطحي بوده كه نه تنها به شيوع دينداري در جامعه منجر نشده، بلكه نتيجه عكس داده، يعني خيلي از مردم را حتي از مفاهيم ديني و معنوي رمانده. س . ا : آقاي جعفريان شما فكر مي كنيد در همين مدت صدا و سيما از لحاظ مرجعيت فكري و فرهنگي جامعه توانسته در بحث دين واقعا يك مفاهيمي را ارائه بدهد كه در جامعه مورد پذيرش واقع شود. فكر مي كنيد آنطور كه آقاي موسوي مي گويند، همه اينها نتايج معكوس داشته؟ محمد حسين جعفريان: تلاش تلويزيون و راديو در طول اين سالها اين بوده كه اصل آن پيام و جوهري را كه درباره اش حرف مي زنيم منتقل كند و من فكر مي كنم در اصل به اين پيام من شخصا ترديدي ندارم و فكر مي كنم اين پيام صحيحي بوده و تلاشي كه تلويزيون داشته براي انتقال مفهومي بوده كه مورد توجه انقلابيون بوده، جزو آرمانهاي انقلاب بوده و جزو هنجارها و ارزشهاي ديني ما محسوب مي شود. س . ا : فكر نمي كنيد همينجا اين بحث شما مشمول همان تحليل آقاي حبيبي نيا بشود كه در هر صورت اين نگاهي است كه از بالا به پايين حكومت مي خواهد فرهنگ را به جامعه انتقال بدهد و ديكته كند. محمد حسين جعفريان: من اسم اين را ديكته نمي گذارم. به هر حال رسانه يك وظيفه اي دارد و آن انتقال فرهنگ است و اين وظيفه ممكن است كه با نگاهي كه حكومت به فرهنگ دارد آميخته بشود و اين طبيعي است كه از رسانه به عنوان يك ابزار در اوقاتي استفاده كند. من فقط اين نكته را مي خواستم تذكر دهم كه در اين كه اين پيام چطور منتقل شده و يا اين كه اين انتقال كامل صورت گرفته خب ترديدهايي هست، اما اين كه مثلا اين رسانه قرار بود توسط يك قشر لاييك اداره شود، قطعا مردان آنجلس ساخته نمي شد، قطعا سريال اما معلي ساخته نمي شد، قطعا رويكرد آنها به مفاهيمي از اين دست نبود. اما در مجموع حقيقت اين است كه اين بحثي است كه به زمان آقاي لاريجاني تنها برنمي گردد و تلويزيون به نظر من موفقترين دوره اي را كه از اين نظر طي كرد، آقاي لاريجاني بود، اما در مجموع اين توانايي را نداشته. س . ا : همين نحوه انتقال است كه آقاي موسويان در بحث مفاهيم ديني آن را قشري گرا دانستند. آقاي حبيبي نيا شما خودتان فكر مي كنيد چه مفاهيم خاص و خطوط فكري خاصي را صدا و سيما در اين سالها به جز بحث دين كوشيده كه در جامعه انتقال دهد يا به تعبيري القا كند. اميد حبيبي نيا: اگر ما بخواهيم به اين بحث توجه كنيم طبيعا سياستهاي فرهنگي جمهوري اسلامي و صدا وسيما كه جزيي از آن هست و اصولا از طرف عاليترين مقامهاي جمهوري اسلامي ترسيم مي شود در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در واقع اين سياستها و برنامه ها به صورت كوتاه مدت و دراز مدت و ميان مدت ترسيم مي شود، ولي در مورد اين كه اصولا اين سياستها چه كاركردهايي داشتند، مي شود گفت كه با توجه به اين كه در واقع صدا و سيما به عنوان يك رسانه حكومتي در پي تلاش بر اين است كه بر افكار عمومي غلبه كند، از طرف ديگر يك مقاومتي هم در برابر پيامهاي صدا و سيما هست. يعني اگر ما بررسي كنيم مثلا فرض كنيد كه همين نمونه هاي شبكه هايي كه اخيرا ايجاد شده مانند شبكه معارف يا شبكه قرآن را اگر ما بررسي كنيم، اين شبكه ها از كم مخاطب ترين شبكه هايي است كه صدا و سيما چه در راديو و چه در تلويزيون دارند. س . ا : شما فكر مي كنيد اشكال از خود مفاهيم است كه مي خواهند انتقال دهند يا مانند دوستان ديگر مي گوييد اين نحوه انتقال آن است. اميد حبيبي نيا: هر دو، يعني هم مفاهيم و هم نحوه انتقال اگر مخاطب نسل جوان است كه حدود 65 درصد جمعيت جامعه را تشكيل مي دهد، از اين 65 درصد جمعيت جامعه بر اساس گفته هاي خود كساني كه به هر حال در اين زمينه فعاليت مي كنند، از جمله آقاي قرائتي، گفته كه 80 درصد اين جمعيت جوان واجبات دين را به جا نمي آورند، در حالي كه خود آقاي قرائتي هر هفته در صدا و سيما قرار بوده پر بيننده ترين بخش تلويزيون باشد، برنامه دارد، برنامه هفتگي كه فكر مي كنم حدود 22 سال است كه اين برنامه هفتگي ادامه دارد و هزينه اي كه اين برنامه به خودش اختصاص داده در اين 22 سال. س . ا : اجازه بدهيد من در اينجا از آقاي موسويان بپرسم قبل از اينكه ما همچنان بپردازيم به نحوه انتقال مفاهيم، آنچه كه آقاي حبيبي نيا مي گويند، اين كه جامعه شايد مستعد نيست كه اين مفاهيم را الان بپذيرد و اصلا اشكال شايد كلان نگري كنيم، خود سياستهايي باشد كه سعي مي كند صدا و سيما منتقل كند صرفنظر از نحوه انتقاشان. آقاي موسويان شما اين را مي پذيريد به عنوان يك تحليل؟ عبدالجواد موسويان: اول اين كه شما مي دانيد كه اين نخستين تجربه واقعي حكومت است كه مي خواهد مفاهيم اسلام انقلابي را در واقع هم از يك رسانه كاملا مدرن بخواهد پخش كند. مطمئنا در اين كار آزمون و خطاي بسيار بايد باشد و فرصت بايد بسيار باشد، منتها من مانند آقاي حبيبي نيا اعتقاد ندارم كه مشكل از مفاهيم است. مفاهيم علاوه بر اين كه بد انتقال داده مي شوند، به آن اصلا در صدا و سيما بد نگاه مي شود. وقتي مخاطب شما مي شنود كه شما براي تبليغ مثلا سس تبرك مي آييد مي گوييد كه خاك متبرك كربلا اينگونه شد و آنگونه شد، بعد هم گوينده شما بايك صداي احساساتي كلمه سس تبرك را مي گويد، مطمئنا مخاطبي كه آنجا نشسته مي فهمد كه وقتي شما مفاهيم را اينقدر متنزل كردي و آن را در خدمت سرمايه داري و تبليغات و پول قرار دادي، يا مثلا مي خواهيم يك موتور سيكلت را تبيلغ كني، حضرت رسول را خرج موتور سكيلت مي كني، مي خواهي از كاروان اسيران كربلا بگويي ، كره اطلس گياهي را به آن پيوند مي زني، مطمئنا كم كم مخاطب شما فكر مي كند كه پشت اين مفاهيم هيچ اعتقادي وجود ندارد. س . ا : شما فكر مي كنيد اين در حوزه ساختن سريالها و فيلمهاي داستاني و اينها هم كه در داخل توليد مي شود فكر مي كنيد مصداق دارد؟ عبدالجواد موسوي: بله دقيقا مصداق دارد، مثلا چند وقت پيش يك سريالي ساخته شد به نام روشنتر از خاموشي. شما اين سريال را كه مي ديديد ظاهرا راجع به يكي از ارزشمندترين فلاسفه اسلامي بود اين سريال. منتها من فكر مي كنم اگر هر بيننده اي باهوشي كه آن سريال را مي ديد، مي فهميد كه پشت ساخت اين سريال يك ذهنيت سياسي وجود داشته. يعني اين آدم به عنوان يك آدم نوانديش گاهي اوقات حتي كلماتي را عينا از كلمات دكتر سروش استفاده مي كرد ملاصدرا و شما مي دانيد كه اين اصلا با خواستگاه و افكار گردانندگان صدا و سيما جور در نمي آيد كه يك آدم مثبتي را بردارند با حرفهاي دكتر سروش در تلويزيون نشان بدهند. بخشي از اين برمي گردد به ندانم كاري اينها. يعني مطالعه ندارند، خيلي نمي دانند چه خبر است، گاهي اوقات يك كارهايي عليه خودشان هم انجام مي دهند. ولي به هر حال اين يك بخشي هم تحريف تاريخ هم هست. يعني شما با انگيزه سياسي يك سريال مي سازيد راجع به يك فيلسوف. س . ا : آقاي جعفريان من در اينجا از شما بپرسم كه اگر اين را بپذيريم كه نوع نگاه صدا و سيما به دين يك نگاه ابزاري است، فكر مي كنيد حالا كه اين مديريت تغيير پيدا كرده، آقاي ضرغامي جايگزين آقاي لاريجاني شدند، شما احساس مي كنيد كه در رده هاي پايين تر هم تغييري شود، اين بتواند كلا اين نوع نگاه را عوض كند به اين مقوله؟ عبدالحسين جعفريان: من فكر مي كنم مشكل بزرگي كه تلويزيون با آن مواجه است، اين است كه آرمانهايي كه صدا و سيماي ما مبعوث شده تا از آنها دفاع كند و رسالت مبتني بر حراست از آنها است، بسيار بزرگتر از ابزاري هستند كه در اختيار اين بزرگواران است. يعني اينها با ابزار، با آدمها، با تكنيك و با داشته اي به سراغ اين آرمانها و هنجارها آمدند كه اين داشته بسيار اندك است براي دفاع از اين آرمانها. اين آدمهايي كه انتخاب شدند تا با آثار هنريشان از اين هنجارها دفاع كنند، آدمهاي كوچكي هستند و آثاري مي سازند كه نه تنها اين توانايي را ندارند، بلكه گاهي همينطور كه صحبت شد، نتيجه معكوس مي دهند. احساس من اين است و اميد من اين است كه آقاي ضرغامي اين جو را بشكند. س . ا : شما دليل خاصي داريد كه اين اتفاق بيافتد يعني كه فكر كنيد كه آمدن آقاي ضرغامي باعث شود كه اين اتفاقات بيافتد يا فقط اميدوار هستيد. عبدالحسين جعفريان : من فقط اميدوار هستم، اما احساس مي كنم آقاي ضرغامي هم خودشان در دوره هايي مديريت فرهنگي داشتند و هم اينكه اميدوارم كساني اطرافيشان باشند كه همين تحليلهايي كه دارد مي شود را به گوش ايشان برسانند و اين اتفاق بيافتد. چون به هر حال ما در حوزه هاي فني اين مشكل را به معني دقيق كلمه داريم. فني هم نه بحث شبكه و رساندن امواج به استانهاي مختلف، بلكه در نوع توليد برنامه ها، در نوع خبررساني ما اين مشكلات را داريم. س . ا : خب آنچه كه شما گفتيد، مرهون اين است كه چقدر صدا و سيما در اهدافش بتواند حرفه اي تر عمل كند. آقاي حبيبي نيا شما اگر فكر مي كنيد آمدن آقاي ضرغامي تغييري در سياستهاي كلي صدا و سيما نخواهد داشت، در جهت گيريهايش، فكر مي كنيد به لحاظ حرفه اي اين صحبتهايي كه آقاي جعفريان كردند دست كم در انتقال اين مفاهيم صدا و سيما بتواند موفقتر عمل كند. اميد حبيبي نيا: ابتدا من يك توضيحي بدهم. ايدئولوژي الزاما با رسانه قابل جمع نيست. نه اين كه مثلا فرض كنيد كه يك رسانه اي نمي توانيد فرضا چپ گرا، كمونيست يا راست گراي اسلامي باشد. مي تواند باشد ولي الزاما ايدئولوژي با رسانه در واقع آن مرزهاي ايدئولوژي دست و بال رسانه را هميشه مي بندد. س . ا : اما آقاي موسوي مي گويند كه ما همچين تجربه اي نداشتيم كه حكومت ديني بخواهيد يك رسانه اي را مسئوليتش را به عهده بگيرد. يك تجربه جواني است. اميد حبيبي نيا: تجربه، تجربه جواني است، ولي شما بعد از 25 سال وقتي كه به كارنامه فرهنگي جمهوري اسلامي نگاه مي كنيد، مي بينيد كه دقيقا جمهوري اسلامي سياستهاي فرهنگيش به يك سو رفته و جامعه به يك سو ديگر رفته ولي اگر ما بخواهيم علنا و مشخصا ايدئولوژي را تزريق كنيم به رسانه، همين مشكل پيش مي آيد. س . ا : ولي شما فكر مي كنيد ايدئولوژيك بودن رسانه الزاما به اين معني است كه رسانه نمي تواند حرفه اي تر عمل كند آنطور كه آقاي جعفري مي گويند؟ دست كم در همين انتقال مفاهيم، بازتاب دادن همين خبرهايي كه براي همان ايدئولوژي و نگاه مهم است، بتواند بهتر عمل كند. اميد حبيبي نيا: مي تواند بهتر عمل كند، منتها عمل كردنش هميشه دچار مشكلاتي خواهد شد. شما فرض كنيد يك برنامه سرگرم كننده داريد مي سازيد يا خبري. نيم ساعت آن برنامه خبري اختصاص دارد به پيام رهبري، ملاقات رهبري وفلان. يعني اين كه شما با اين قضايا به صورت ايدئولوژيك برخورد كنيد، طبيعتا مخاطبتان، حتي اگر مخاطبي كه سمپاتي مثبت هم نسبت به آن ايدئولوژي داشته باشد، بعد از يك مدتي زده خواهد شد و دچار مقاومت خواهد شد. س . ا : آقاي موسويان اين بحثي كه آقاي حبيبي نيا ارائه مي دهند فكر مي كنم اين است كه اصلا ايدئولوژيك بودن رسانه نمي تواند آن را حرفه اي كند. عبدالجواد موسويان: عرض كنم كه من با اين حرف كاملا مخالفم، به اين خاطر كه آنچه كه در اغلب رسانه هاي غربي ما مي بينيم تبليغ ايدئولوژي است، يعني به نفع ليبراليسم و دموكراسي اين رسانه ها دارند عمل مي كنند. تنها فرقش اين است كه آن رسانه هايي كه تبليغ اين مفاهيم را بر عهده گرفته اند، كارشان را بلد هستند و متاسفانه كساني كه اينجا بر رسانه هاي ما حاكمند كارشان را بلد نيستند. به همين دليل سادگي، من اصلا توقع يك تلويزيون آرماني ندارم، حداقل كاري كه بايد بكند، اين است كه به مخاطبين خودش توهين نكند. ما اينجا مثلا يك فيلمي را مي بينيم، زير نويس فارسي دارد، مثلا فيلم به زبان اصلي دارد پخش مي شود، زيرنويس فارسي دارد. روي اين زيرنويس بيش از صدها بار من شاهد بودم كه شما يك دفعه پيامهاي بازرگاني روي اين رد مي شود. بالاخره من بايد اين زيرنويس را بخوانم بفهمم يا نه. بارها ما ديديم وسط مثلا يك قطعه موسيقي يا تصنيف خواندن يك استاد موسيقي يك دفعه مجري مي آيد حرف مي زند. س . ا : آقاي موسوي اجازه بدهيد من همين موضوع را بگيرم و با آقاي حبيبي نيا مجددا مراجعه كنم. آقاي حبيبي نيا بالاخره شما هزاري هم معتقد باشيد كه صدا و سيما يك رسانه ايدئولوژيك است، اما در همان چارچوب هم اگر اين را بخواهيم بپذيريم، افراد مي توانند كارشان را بهتر انجام دهند و باز هم كمي بيشتر مخاطب جذب كنند. اميد حبيبي نيا: ايدئولوژي يك كارگرداني كه آنجا مي رود روز استقلال را مي سازد، در مراكز گزينش رد نمي شود. مثلا به او نمي گويند كه تو بايد بروي نماز بخواني. اصولا، نگاه، نگاهي است كه نوع نگاه به رسانه و نوع ايدئولوژيك بودن اين نگاه باعث اين مشكلات خواهد شد. محمد حسين جعفريان: من اينجا همانطور كه دفعه قبل هم تاكيد كردم، ايراد را بر مديريت مي دانم. يعني مي گويم مديريت ما با شكلي كه دارد عمل مي كند در صدا و سيما و ابزاري كه براي خودش در نظر مي گيرد، توانايي رسيدن به هنجارها و اهدافي كه براي خودش تعيين كرده نخواهد داشت و ندارد. اگر همان هنرمندان خوب هم بيايند، اين شكل مديريت و اين نگاهي كه وجود دارد كه عمدتا صاحب مساله بوده تا به حال، مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد و نخواهد گذاشت كه صدا و سيما به اهداف اصلي خودش برسد و اين يك ايرادي سيستماتيك است، يعني حتي ممكن است مدير هم عوض شود و اين مشكل عوض نشود و سيستم جريان خودش را بر مدير بعدي تحميل كند. با تمام احوال به سبب اين كه بحث كارنامه آقاي لاريجاني است، من فكر مي كنم در طول اين سالهايي كه تلويزيون توسط مديران مختلف اداره شد، در دوره آقاي لاريجاني من فكر مي كنم كه به موفقيتهايي دست پيدا كرد كه در دوره مديران ديگر اصلا فكرش را هم نمي كردند و از اين نظر به نظر من زحماتي كه ايشان كشيد قابل تقدير است، هرچند كه ايرادات بسيار بزرگي باقي مانده و هست و ايشان بايد پاسخگو باشد، حتي الان كه در اين سمت نيست. عبدالجواد موسوي: ما اعتراضات زيادي به آقاي لاريجاني كرديم، اما انصاف را نبايد فروگذارد كه آقاي لاريجاني زحمات زيادي را هم متحمل شدند در اين سالها و يك نكته اي كه نبايد از نظر دور داشت، معذوريتهاي آقاي لاريجاني است. انصافا در اين مملكت كار فرهنگي كردن خيلي كار دشواري است. آقاي لاريجاني با تنگ نظري ها و فشارهاي بسيار زيادي مواجه بودند، منتها بحث آقاي ضرغامي، آقاي ضرغامي را بايد به دو دوره كار ايشان را تقسيم كرد. يك دوره اي كه ما مي شناسيم حداقل به لحاظ فرهنگي دوره اي است كه ايشان در معاونت سينمايي دوران وزارت آقاي ميرسليم انجام دادند كه در آن دوره به نظر من تمام اين مشكلاتي كه من بر شمردم اعم از استفاده ابزاري و نگاه ظاهربينانه را ايشان به پررنگ ترين شكل در آن زمان مطرح كردند. آقاي ضرغامي از وقتي كه آمدند به صدا و سيما تا از صحبتهايي كه اين ور و آن ور مي كردند، اين گمان را تقويت مي كردند كه اين ضرغامي با ضرغامي دوره معاونت دوره سينمايي كمي متفاوت شده، شايد گذر زمان باعث شده كه ايشان كمي عميقتر بيانديشند. من نمي دانم الان آقاي ضرغامي چگونه خواهد انديشيد. س . ا : الان بحث اصلي كه در همين عملكرد صدا و سيما مطرح است، بحث جهت گيريهاي صدا و سيما است. بالاخره افكار عمومي جامعه، محافل نخبه آن را منتسب مي كنند به جناح موسوم به محافظه كار و از همين جهت بررسي را مي كنند كه آيا آمدن آقاي ضرغامي باعث خواهد شد كه نوع پوششهاي خبري صدا و سيما و جهت گيريهاي سياسيش متفاوت باشد يا نه و خيلي از منتقدان صدا و سيما در جناح اصلا طلب مي گويند كه تفاوتي نخواهد كرد جهت گيري سياسي صدا و سيما. آقاي حبيبي نيا شما هم همصدا با همين منتقدان هستيد؟ اميد حبيبي نيا: كارنامه ضرغامي در دوراني كه چه در معاونت سينمايي، يعني تنها پست فرهنگي كه داشتند از بعد از سپاه، آنچنان سياه است و آنچنان اين كارنامه مي توان گفت كه سينماي ايران را دچار مشكل كرده و همكاريش با سعيد اسلامي و باند تروري كه سعيد اسلامي داشت، بدترين گزينه براي اينكه ايشان به عنوان رئيس جديد صدا و سيما انتخاب بشود است. عبدالجواد موسوي: راستش براي اهل فرهنگ، به ويژه خود من در اين سالها آنقدر سرخورده از سياست شديم كه ديگر خيلي برايمان فرقي نمي كند كه الان نهاد فرهنگي دست جناح راست باشد يا دست جناح چپ. و با همه كم كاريها و ندانم كاريهايي كه در اين سالها در رسانه صدا و سيما انجام شده، من فكر مي كنم اگر دست جناح چپ بود هم حتي نمي توانستند به اين خوبي كه جناح راست آن را اداره كرده اداره كنند و صدا و سيما در بين اداره هاي جناح راست شايد از بهترين اداره ها بوده. خيلي فرقي نمي كند راستش كه كدام جناح حاكم بشود بر صدا و سيما. س . ا : آقاي جعفريان شما صرفنظر از اين كه كارشان را درست انجام دهند، سياست را با هنرمندي هم بخواهند ارائه دهند، ارائه دهند، ولي فكر مي كنيد كه آقاي ضرغامي از لحاظ جهت گيري هاي كلي صدا و سيما تفاوتي را ايجاد خواهند كرد در اين حوزه؟ عبدالحسين جعفريان: من فكر مي كنم چه راست و چه چپ به اين كه آزموده را آزمودن خطا است، اين را بلدند و به هر حال اين بزرگواران ديدند كه در گذشته چه بر سر ديگر مديران كه خواستند جناحي عمل كنند در همه حوزه ها و به ويژه در حوزه رسانه ها آمده. س . ا : بلايي سر آقاي لاريجاني نيامده كه خب قطعا خيليها معتقدند جناحي عمل كرده. عبدالحسين جعفريان: منظور من از بلا همين مخاطب گريزي است كه صدا و سيما دچارش شد و هر روز به فكر چاره هستند و همه ما كه در اين ميزگرد شركت كرديم بر اين باور هستيم كه اين مخاطب گريزي ادامه دارد و اين بزرگترين بلايي است كه بر سر يك رسانه و مديريت آن بيايد. اميد حبيبي نيا: من تصور مي كنم كه دوراني كه ايشان به عنوان رياست صدا و سيما بر مسند صدا و سيما كار كنند، بدترين دوراني خواهد بود كه صدا و سيما به عمر خودش ديده و طبيعتا مشخص است كه جناح راست هدفش از اين انتصاب اين بوده كه كنترل بيشتري بر صدا و سيما داشته باشد و حرفهايي را كه در اين دوراني كه مي خواهد حكومت را يكدست كند، بتواند از طرف ضرغامي انجام دهد. بررسي كارنامه علي لاريجاني رييس پيشين صدا و سيماي جمهوري اسلامي و پيش بيني عملكرد آينده عزت الله ضرغامي، رييس جديد اين سازمان موضوع ميزگرد امشب راديو فردا است كه در آن سيد عبدالجواد موسوي، نويسنده و منتقد، محمد حسين جعفريان، روزنامه نگار بسيجي و مستند ساز، و اميد حبيبي نيا، معاون سابق برنامه ريزي صدا و سيما و پژوهشگر علوم ارتباطات شركت دارند و به بررسي و گفتگو در اينباره مي پردازند.
XS
SM
MD
LG