لینک‌های قابلیت دسترسی

پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۱:۴۲ - ۸ دسامبر ۲۰۱۶

ديدگاه‌هاي آيت الله يوسف صانعي در باره تطبيق قوانين اسلامي با واقعيت‌هاي جامعه


(rm) صدا |
ليلي صدر (راديو فردا): آيت الله يوسف صانعي، يكي از روحانياني است كه در سالهاي اخير سعي كرده راههايي براي تطبيق آنچه قوانين غير قابل تغيير اسلامي خوانده مي شود، با واقعيتهاي جامعه امروز بيابد. از جمله وي از روحانياني است كه معتقد به برابري ديه يا پول خون مرد و زن است كه از سوي بسياري از فقها رد مي شود. آقاي صانعي در مصاحبه با خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا به موضوع جرم سياسي و برخي مسائل ديگر پرداخته است. تارا عاطفي (راديو فردا): آيت الله صانعي با تاكيد بر اين كه در جمهوري اسلامي جرم سياسي وجود دارد، مي گويد: اگر جرم سياسي نداريم، پس چرا در قانون اساسي آمده است؟ آيت الله صانعي مي گويد: وقتي كه استبداد و ظلم مي آيد، چهره اسلام خداي ناخواسته كريه ديده مي شود، اما الحمدلله ما امروز حجج الهي داريم. انسانهايي بسيار بالا در حوزه دانشگاه وجود دارند كه اگر ما به امثال مطهري رجوع كنيم، در اين صورت مشكلي به وجود نخواهد آمد. اين مرجع تقليد در جاي ديگري مي گويد: قانوني كه اجرا نشود چه فايده دارد، اساسا اجرا مهم است. اگر مجري بخواهد اجرا كند مي تواند از گوشه و كنار قانون استفاده كند و به نفع مردم كار كند و اگر كسي نخواهد قانون را اجر اكند و اگر كسي پاسخگو نباشد، هركاري كه بخواهد انجام مي دهد. به قول مرحوم علامه نائيني دو چيز قدرتها را كنترل مي كند: عصمت و مردم. اگر عصمت نبود و اگر حداقل مردم نتوانند يك وكيل بگيرند يا يك نماينده انتخاب كنند، پس چه مي توانند بكنند. هروقت نمايندگان به مجلس رفتند و هر وقت هر حرفي بخواهند بزنند، جلوي آنها گرفته شود، پس مردم چه مي توانند انجام دهند. وي در مورد مفهوم ضرورت دين چنين مي گويد: ضرورت دين دو معنا دارد، يكي اينكه ضرورت دارد من متدين شود كه ضرورت اعتقادي با خود انسان است، اما ضرورت اجرا شدن اسلام و موازين اسلامي با مردم است. پياده كردن اين موازين هم احتياج به قدرت دارد. حال وقتي مردم پذيراي قدرت شدند و گفتند ما مي خواهيم در مجلس قوانيني تدوين شود كه با قوانين اسلام مغاير نباشد، در اين هنگام اقليت هم بايد با اكثريت همراه شوند. اگر ما قافيه را آنقدر تنگ كرديم كه ديگر نتوانستيم شعر بگوييم، بايد شعر گفتن را كنار بگذاريم. اين مرجع تقليد در ادامه مي گويد: نسل جوان نديده كه كسي حاضر باشد براي خاطر خدا و اسلام و هدفش از همه چيز بگذرد. نسل جوان آنچه ديده اين بوده كه افراد فقط منافع خود را مي خواهند و حاضرند تا جايي حركت كنند كه آب از آب تكان نخورد. جوان ما از همه چيز گذشتن و ايستادگي براي نيل به هدف را از كسي جز در يك برهه اي از انقلاب اسلامي آن هم در زمان جنگ نديده است. آيت الله يوسف صانعي در ادامه گفتگوي خود با خبرگزاري دانشجويان ايران مي گويد: براي ما موازين اسلامي مطرح است، موازين اسلامي مي گويد: توده مردم در امور خودشان و در سرنوشتشان بايد نظر بدهند. اگر توده مردم نباشد به نظر من به قانون اساسي عمل نشده و خلاف موازين است. ممكن است تا 50 سال يا 100 سال ديگر هم 10 تا 15 درصد مردم پاي صندوق راي بيايند، ولي اين بر اساس نظر آيت الله خميني ارزش اسلامي ندارد. براي نظام هم درست نيست، چون ما جمهوري اسلامي مي خواهيم و جمهوري يعني توده مردم. وي تاكيد كرد در آراي مستقيم و در آراي غير مستقيم حضور توده مردم لازم است تا قانون اساسي و عنوان جمهوري و موازين شرعي رعايت شود. هرجا توده مردم حضور نداشته باشد، جمهوريت رعايت نشده، ولو اين كه عده اي هم پاي صندوق بيايند. آيت الله صانعي، مرجع تقليد و مدرس حوزه علميه، قانون قصاص را از زيباترين قوانين اسلامي دانسته و اضافه مي كند: اسلام اينطور نيست كه نتوان روي آن بحث كرد، اما وقتي بنده مي گويم ديه زن بر حسب نظر فقهي برابر ديه مرد است، متحجرين و دشمنان پيشرفت اسلام مي گويند: فلاني خلاف قرآن حرف زده است. با اين حال وي مي افزايد: مجلس نمي تواند طبق مصلحت سنجي قانون اسلام را تغيير دهد. قانون اسلام قابل تغيير نيست، اما اگر مجلس مصلحت را در تصويب قانوني ديد، بايد بررسي كند كه آيا فقيهي فتوايي دارد كه مطابق اين قانون باشد يا نه. اگر دارد بنويسد و اين از نظر شرعي قانوني قابل رد شدن نيست. مثلا امروز به اين نتيجه رسيده اند كه بگويند ديه اهل كتاب با غير كتاب برابر است. ببينيد چقدر طول كشيد تا بالاخره به نحوي اين قضيه را مطرح كردند، در صورتي كه به نظر من اگر از همان ابتدا اعلام مي كردند كه ديه اهل كتاب با غير اهل كتاب، بلكه مسلمان از آنجايي كه مال و آبروي آنها محترم است، خون او نيز محترم است و ديه شان برابر است قضيه حل مي شد، چون براي برابري هم روايت است و هم فتوي. آيت الله يوسف صانعي، يكي از روحانياني است كه در سالهاي اخير سعي كرده راههايي براي تطبيق آنچه قوانين غير قابل تغيير اسلامي خوانده مي شود، با واقعيتهاي جامعه امروز بيابد. از جمله وي از روحانياني است كه معتقد به برابري ديه يا پول خون مرد و زن است كه از سوي بسياري از فقها رد مي شود. وي با تاكيد بر اين كه در جمهوري اسلامي جرم سياسي وجود دارد، گفت که اگر جرم سياسي نداريم، پس چرا در قانون اساسي آمده است؟ آيت الله صانعي در مورد مفهوم ضرورت دين گفت که ضرورت دين دو معنا دارد، يكي اينكه ضرورت دارد انسان متدين شود كه ضرورت اعتقادي با خود انسان است، اما ضرورت اجرا شدن اسلام و موازين اسلامي با مردم است. پياده كردن اين موازين هم احتياج به قدرت دارد. حال وقتي مردم پذيراي قدرت شدند و گفتند ما مي خواهيم در مجلس قوانيني تدوين شود كه با قوانين اسلام مغاير نباشد، در اين هنگام اقليت هم بايد با اكثريت همراه شوند. اگر ما قافيه را آنقدر تنگ كرديم كه ديگر نتوانستيم شعر بگوييم، بايد شعر گفتن را كنار بگذاريم.
XS
SM
MD
LG