لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۲:۳۶ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

اشتياق جشنواره هاي سينمايي جهان براي گرفتن اجازه نمايش فيلم «پنج» اثر تازه عباس كيارستمي


(rm) صدا |
فيلمساز برجسته آقاي عباس کيارستمي آخرين اثر خود را که يک فيلم تجربي و انتزاعي است به نام پنج در بازار سينمائي کن نمايش داد و به گفته منتقداني که آن را ديده‌اند، فستيوال‌هاي معتبر براي گرفتن حق نمايش آن صف کشيده‌اند. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): در اثر تازه خود، پنج، آقاي عباس کيارستمي، تجربه فيلم «ده» را که از ده پلان شبيه به هم در داخل يک اتوموبيل تشکيل شده بود، يک قدم فراتر مي‌برد. فيلم پنج، که از پنج پلان طولاني ساخته شده است بدون مونتاژ وبدون تمرين، عناصري از سينما که در فيلم ده باقي‌ مانده بودند را نيز حذف مي‌کند. اينجا ديگر از هنرپيشه، ديالوگ و قصه خبري نيست. اين فيلم 75 دقيقه‌اي در هرپلان بر روي يک منظره يا بخشي از يک منظره مکث مي‌کند و به قول منتقدهائي که نخستين نمايش اين اثر را در بازار سينمائي کن تماشا کردند، در اين فيلم کيارستمي مي‌خواهد تئوري مشهور خود را که تماشاگر نصف فيلم را مي‌سازد، به تجربه بگذارد. هر پلان فيلم 15 دقيقه طول مي‌کشد، کاري که وسيله بياني جديد کيارستمي، يعني دوربين ديجيتال آن را ميسر مي‌سازد. پلان اول چند تکه چوب را نشان مي‌دهد دستخوش امواج، پلان دوم جاده‌اي است در ساحل دريا که مردم تنها، دوتا دوتا يا دردسته‌هاي چندنفري در آن به گردش مشغول‌اند و به خاطر صداي امواج حرفهاي آنها شنيده نمي‌شود. پلان سوم به روي بازي دو سگ متمرکز مي‌شود در کنار دريا، پلان چهارم رفت و برگشت يک دسته اردک را نشان مي‌دهد بازهم در کنار دريا، پلان آخر، که شب گرفته شده، بازي نورماه را نشا مي‌دهد با موج‌ها، و صداي امواج، که چهارپلان اول را پوشانده بود، با صداي قورباغه‌ها و زنجيره‌ها عوض مي‌شود. کيارستمي در مصاحبه‌هاي اخير خود بارها از نظام فيلمسازي ابراز خستگي مي‌کرد، از اينکه حضور ده‌ها نفر فيلمبردار، نورپرداز و کارگر صحنه و افراد ديگر، واقعيتي را که سينماي او مي‌خواهد ثبت کند چنان دگرگون مي‌کند که تشخيص داده نمي‌شود. بعد از کشف دوربين کوچولوي ويديوي ديجيتال هنگام مطالعه براي ساختن فيلمي در باره ايدز در آفريقا، کيارستمي راهي يافت براي حذف بخشي اعظمي از افراد سرصحنه، و حاصل آن فيلم ده بودکه صحنه‌هاي آن در يک اتوموبيل مي‌گذرد که کسي جز دو هنرپيشه در آن حضور نداردو دوربين هم گوشه‌اي کاشته شده است و حرکت نمي‌کند. آقاي دن فينارو Dan Fainaru منتقد نشريه Screen Daily که فيلم پنج را در کن ديده است، در مقاله‌اي که ديروز منتشر کرد، از موسسه پخش فيلم MK2 ستايش مي‌کند که فرصت ساختن چنين آثاري را در اختيار هنرمنداني مثل کيارستمي قرار مي‌دهد، آثاري که هرچند غير از علاقمندان خاص سينماي پيشتاز کس ديگري به ديدن آنها نخواهد نشست اما براي سالها توسط هنرآموزان سينما تجزيه وتحليل و بررسي خواهد شد و از هم اکنون فستيوال‌هاي عمده براي گرفتن اجازه نمايش آن صف کشيده‌اند. در آخرين کارش، فيلم پنج، ظاهرا کيارستمي از اين هم فراتر رفته است و فرمولي يافته است براي فيلمساري که حتي به حضورکارگردان هم نياز ندارد. پايان فيلم، به جاي تيتراژ آخر، يک سري اسم ديده مي‌شود روي پرده، بدون اينکه نقش هريک از همکاران معلوم باشد. در اينجا اسامي بعضي از همکاران هميشگي کيارستمي ديده مي‌شود: پيمان يزدانيان، عليرضا رياحي، بهمن کيارستمي، جعفر پناهي و سيف‌الله صمديان. آخرين اثر عباس كيارستمي، بنام «پنج» كه يك فيلم تجربي-انتزاعي است اخيرا در جشنواره سينمايي كن به نمايش درآمد. به گفته منتقداني كه اين فيلم را ديده اند، فستيوال هاي معتبر سينمايي جهان براي دريافت اجازه نمايش اين فيلم به صف ايستاده اند. آقاي كيارستمي در اثر تازه خود تجربه فيلم «ده» را يك قدم فراتر مي برد. فيلم از پنج پلان طولاني بدون مونتاژ، تمرين و سناريو تشكيل شده و عناصر سنتي سينما مانند هنرپيشه، ديالوگ و قصه را از فيلم حذف كرده است.
XS
SM
MD
LG