لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۱:۴۳ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

نمايشگاه آثار نيكزاد نجومي در گالري استاكس نيويورك


(rm) صدا |
بهنام ناطقي (راديوفردا): امروز در يکي از گالري هاي معتبر محله چلسي نيويورک، گالري Stux، نمايشگاه بزرگي افتتاح مي شود از آخرين کارهاي هنرمند برجسته نيويورکي، آقاي نيکزاد نجومي، که بيش از سي سال است در اين شهر به نقاشي مشغول است. آقاي نجومي، که قبل از انقلاب کارهاي خود را در ايران هم نمايش مي داد، در پرده هاي بزرگ خود، با شخصيت هائي که خيالي و گاه از چهره هاي شناخته شده روز هستند، صحنه هاي تاتري ساده ولي غيرعادي خلق مي کند، که گاه اظهارنظر در باره وقايع روز است و گاه سربسته و مرموز. آقاي نيکزاد نجومي، در مصاحبه با راديوفردا، تصاوير خود را بين واقعيت و غيرآن توصيف مي کند. نيکزاد نجومي: اين کار ها را در واقع مي تونيم اينطور نگاه کنيم که يک تصويرهائي است بين واقعيت و غيرواقعيت، واقعيت کامل نيست، براي اينکه يک جاهائي در اين فيگور ها يک افراط هائي شده يک کشش هائي شده که با واقعيت فرق دارد. غيرواقعي هم نيست آن طور که خارج از تصور باشد. در اين ميان، بين اين دو قطب حرکت مي کند. بهنام ناطقي: ولي اينها مثل صحنه هاي سينما يا تئاتر، در واقع صحنه هاي ساختگي است. نيکزاد نجومي: تقريبا درست است براي اينکه احساس من اين بود که شايد اينها بتوانند يک صحنه هاي تئاتري باشند. بهنام ناطقي: از جمله پرده هاي نقاشي آقاي نيکزاد نجومي، که در دومين نمايشگاه بزرگ خود در گالري استاکس، تابلوي بزرگي است که شخصيت هاي سياسي آمريکا را در بياباني نشان مي دهد، در حالي آقاي جرج بوش، رئيس جمهوري، ماهي بزرگي را که در دست دارد، به آقاي تام داشل، رهبر اقليت دمکرات در سناي آمريکا مي دهد و بقيه، از جمله آقاي ترنت لات، رهبر سابق اکثريت جمهوريخواه در سنا، او را تماشا مي کنند. تابلو هاي ديگر، صحنه هائي را نشان مي دهد که روي يک ميز اتفاق مي افتد. داستان تابلوي ديگري را خود آقاي نجومي اينطور خلاصه مي کند. نيکزاد نجومي: يک داستان به اين ترتيب است که يک ميموني هست که سوار يک خرگوش است و از اين بيابان خالي دارد مي گذرد. خرگوش باريک و کوچک است و يک کم رنگ آميزي شده ولي ميمون ميمون گردن کلفت و بزرگ و سياهرنگ است و پشم و اين چيزهاش هم نه با دقت زياد ولي به اندازه کافي کشيده شده که اين را در حرکت باد مي شود ديد. و اين خرگوش يک کمي از روي زمين بالا است. بهنام ناطقي: آقاي نجومي، که آثار او طي سال گذشته در نمايشگاه هاي گروهي ازجمله در لس آنجلس، توکيو و بال سوئيس نيز شرکت کرد، مي گويد طي سالها، آثار خود را ساده تر کرده است و از عناصر نقاشي ايراني که گاه به کار مي برد، به تدريج جدا شد. نيکزاد نجومي: در اين مدت طبق معمول نقاشي مي کردم و مواظب شرايط اطرافم هم بودم که ببينم اين نقاشي ها در رابطه با نقاشي هائي که در آمريکا اتفاق مي افتد، چه شکلي پيش مي رود. من از اول فيگور مي کشيدم، يعني کار فيگوراتيو مي کردم. منتهي در يک زماني در اين سي سال، گرفتار به اصطلاح ابستراکسيون هم شدم که مي توانم بگويم توانستم اين کار ابستراکسيون را تلفيقي بکنم با کار فيگوراتيو و اين شد يکي از مسائل بزرگي که من چند سالي باش کار مي کردم. در اين ميان يک مدت سعي مي کردم بعضي از عناصر نقاشي ايراني را توي اين نقاشي ها وارد کنم که شايد به عنواني بتوانم هويت کار ايراني را حفظ کنم. همه اينها يک گرفتاري هاي خاصي را ايجاد مي کرد. در يک زماني من همه اينها را توي لايه هاي مختلفي در کار گذاشتم . دريک زماني مي توانستي ببيني که سه لايه چهارلايه مختلف معني و رنگ توي اين کارها وجود دارد. همين ها باعث مي شد که اين کار ها را يک کمي شلوغ و قاطي بکند. در طي شش هفت سال گذشته، يواش يواش من اين لايه ها را کنار زدم و به سادگي کامل، آن چيزي که در متن اين تابلو ها اتفاق افتاده بود کشيدم بيرون. مثل اين بود که اينها را گذاشتم وسط و يک نوري روي آنها انداختم و اينها يک دفعه روشن شدند. بهنام ناطقي: اهل هنردر ايران که قبل از انقلاب با نمايشگاه هاي آقاي نيکزاد نجومي در گالري هاي شهر آشنائي داشتند، او را نقاش متعهد و اجتماعي مي دانستند که در آمريکا تحصيل کرده. آقاي نجومي مي گويد سرخوردگي از انقلاب ايران در تحول فکري و هنري او تاثير گذاشت. نيکزاد نجومي: من چون خيلي از نزديک در جريان انقلاب بودم قبل از انقلاب هم به خاطر آزادي بيان کارهاي سياسي مي کردم، اين بود که يک اميدواري بزرگي براي من در شرايط انقلاب بود ولي بلافاصله چندماهي بعد از انقلاب متوجه شدم اين آمال ها بيمورد است و در نتيجه يک مقدار سرخوردگي سياسي پيدا شد. شايد بتوانيم بگوئيم افسردگي و يک مشکلات فکري هم به وجود آورد. تاثير اينها در کار هام يک جوري از آن تندگرائي هاي قبلش خارج شد. وارد يک نوع درون بيني خودم آدم شد، نتيجه اش، و اين مدتي طول کشيد که بتوانم آن آرزوها و آمال ها را به شکل هاي ديگر در کار ها نشان بدهم که از جنبه هاي تند سياسي اش خارج بشود. غروب امروز در گالري معتر Stux، واقع در محله چلسي نيويورك نمايشگاه بزرگي افتتاح مي شود از آخرين کارهاي هنرمند برجسته نيويورکي، آقاي نيکزاد نجومي، که بيش از سي سال است در اين شهر به نقاشي مشغول است. نيکزاد نجومي، در مصاحبه با راديوفردا، تصاوير خود را بين واقعيت و غيرآن توصيف مي کند. وي مي گويد سرخوردگي از انقلاب اسلامي در تحول هنري او موثر بود.
XS
SM
MD
LG