لینک‌های قابلیت دسترسی

سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۴:۱۱ - ۶ دسامبر ۲۰۱۶

ماتيس - پيكاسو: نمايشگاهي از روايت سوفي ماتيس از تابلو مشهور گوئرنيكاي پيكاسو


(rm) صدا |
بهنام ناطقي (راديوفردا) در حالي که موزه هنر مدرن نيويورک نمايشگاهي عظيم از آثار دو غول نقاشي مدرن هانري ماتيس و پابلو پيکاسو بر گزار مي کند که پيش بيني مي شود روزي 5 هزار نفر را به تالار هاي عظيم ساختمان هاي موقت اين موزه در کوئينز نيويورک رهمنون شود، يک گالري دار خوش ذوق در نيويورک نمايشگاهي ترتيب داده است آخرين کار سوفي ماتيس، نقاش 37 ساله نيويورکي، که دختر نوه، يا نتيجه هانري ماتيس است، را به نمايش گذاشته است که روايتي کشيده از تابلوي گوئرنيکاي پيکاسو. خانم سوفي ماتيس، که با نمايش نوعي هنر در باره هنر به شهرت رسيد. خانم سوفي ماتيس در نمايشگاه هاي قبلي خود در گالري فرانسيس نومن در نيويورک کارهائي به نمايش گذاشت براساس نقاشي هاي مشهور بزرگان هنر مدرن و اساتيد نقاشي کلاسيک، اما در آنها تغييراتي مي داد که به نوعي مکاشفه تازه در آثار آنجا مي انجاميد. مثلا خانم سوفي ماتيس ژوکند را از تابلوي مشهور لبخند ژوکند، يا Mona Lisa از لئنوناردداوينچي را بدون مونا ليزا نقاشي کرد و فقط از منظره پشت او نقاشي کرد و اسم آن را 5 دقيقه ديگر بر مي گردم گذاش، يا در تابلو زن در برابر آينه اواز زن تابلوي پيکاسو به همين نام خبري نيست. يا تابلو ماهي قرمز ماتيس، جد بزرگ خود را بدون هاي قرمز نقاشي کرد. اما فکر کپي کردن تابلوي مشهور گوئرنيکا، اثر عظيم پيکاسو در محکوم ساختن قتل عام مردم شهر گوئرنيکا توسط فاشيست هاي اسپانيائي و با حمايت نازي هاي آلماني، شايد در اثر پشنهاد آقاي فرانسيس نومان Naumann منتقد هنري و صاحب گالري شروع شد که در مصاحبه اي با مجله نيويورکر گفت يک ديوار بزرگ گالري او که تقريبا به بزرگي نقاشي عظيم گوئرنيکاي پيکاسو است او را به اين فکر انداخت که براي نمايشگاهي همزمان با نمايشگاه ماتيس پيکاسو در موزه هنر مدرن نيويورک، از خانم سوفي ماتيس بخواهد که روايتي از اثر عظيم پيکاسو را بکشد زيرا تابلوي زن دربرابر آينه پيکاسو که خانم سوفي ماتيس بدون زن کشيده بود، به کار هاي دوره نيس ماتيس شبيه شده بود. براي سوفي ماتيس، که اورا عليرغم اسم مشهورش به خاطر کم کاري و يادنگرفتن زبان فرانسه بعد از سه سال از مدرسه هنرهاي زيباي پاريس اکول دو بوزار بيرون انداخته اند، تهيه اين اثر عظيم کار سنگيني بود به خصوص که در اينجا نمي توانست از شگرد هميشگي خود يعني حذف شخصيت هاي اصلي در نقاشي هاي مشهور استفاده کند زيرا تابلوي گوئرنيکا بدون اسب زخمي، زن گريان، سرباز مرده و ديگر شخصت هاي آن، مفهومش را از دست مي داد. از طرف ديگر، دو هنرمندي که او مي خواست با هم مخلوط کند در دو قطب متضاد هنر مدرن قرار دارند، براي ماتيس هدف هنر رسيدن به آرامش بود در حاليکه پيکاسو هنري چالشگر و گاه پرخاشجو دارد وبه خصوص در اين تابلوي سياسي قصدي جز بر انگيختن ترحم در بيننده نسبت به قربانيان قتل عام و محکوم کردن شقاوت سربازان فاشيست ندارد. سرانجام، حاصل کار بعد از چندين ماه يک روايت از نقاشي گوئرنيکاي پيکاسو است توسط يک ماتيس، ولي نه هانري ماتيس، بلکه سوفي ماتيس، که تصميم گرفت به جاي تقليد از سبک پدر بزرگ در کشيدن تابلوئي که هانري ماتيس هرگز نمي کشيد، تابلوي پيکاسو را از ديد خودش روايت کند و به اين ترتيب، سفارش آقاي فرانسيس نومن، صاحب گالري حاضر شد و از اين هفته در آخرين نمايشگاه گالري فرانسيس نومن در معرض ديد همه قرار مي گيرد. وقتي جلوي اين اثر مي ايستيم، نمي توانيم به پيکاسو و گوئرنيکا فکر نکنيم، با رنگها و حسي متفاوت، شايد غنائي تر، ولي بايد دقت کنيم تا در گوشه وکنار ردپائي از هانري ماتيس بيابيم. گالري فرانسيس نيومن تابلوئي عظيم به نمايش گذاشته است از سوفي ماتيس، 37 ساله، نقاش نيويوركي، كه نقاشي را از جد بزرگ خود هانري ماتيس به ارث برده است. سوفي ماتيس در اين تابلو سعي كرده است روايتي به سبك جد بزرگ خود ماتيس، از تابلوي گوئرنيكاي پيكاسو خلق كند كه ادعانامه اي عليه كشتار بيگناهان در جنگ است.
XS
SM
MD
LG