لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۵:۰۲ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

مصاحبه مطبوعاتي بهمن قبادي، فيلمساز كردتبار ايراني: «گمشده درعراق»


(rm) صدا |
امير آرمين (راديوفردا): بهمن قبادي فيلمساز کرد ايراني چند روزي از شرق آمريکا ديدار کرد و عصر جمعه در يک نشست مطبوعاتي، با حضور منتقدان فيلم در واشنگتن شرکت کرد. علي سجادي (راديوفردا): بهمن قبادي، فيلمساز کرد ايراني که فيلم‌هاي زماني براي مستي اسبها و گمشده در عراق او با استقبال مواجه شد، عصر جمعه در واشنگتن در يک کنفرانس مطبوعاتي با حضور منتقدان سينمايي غربي شرکت کرد و پيرامون آثارش توضيح داد. بهمن قبادي اصلا اهل بانه در مرز ايران و عراق است ولي به گفته خودش در تهران زندگي مي‌کند و فقط سالي يکي دو ماه به بانه مي‌رود. وي در پاسخ به اين سوال که آيا فيلمبرداري در کردستان عراق و کردستان ايران، خطري برايش نداشت، گفت: بهمن قبادي: نه خطر آنچناني نبود، ولي 50 درصد فيلم را کردستان عراق فيلمبرداري کرديم که ما منتظر مجوز شديم که ندادند و ما هم نبوديم که در خاک صدام برويم و در کردستان عراق استقلالي که داشتند ما به آنجا مي‌رفتيم و نه، زياد خطرناک نبود. ع.س.: يکي از منتقدان از بهمن قبادي در مورد زمان ساخته شدن فيلم پرسيد: بهمن قبادي: 16 ماه پيش، استارت زدم در فروردين ماه سال گذشته تمام شد و 4 ماه و نيم به خاطر صد کيلومتر سفرهايي که براي تعويض لوکيشن مي‌رفتيم.» ع.س.: يکي ديگر از حاضران پرسيد آيا تفاوتي اساسي و ماهوي ميان کردهاي ايران و عراق وجود دارد يا نه . قبادي گفت بهمن قبادي: برايم فرقي نمي‌کند کردستان ايران و عراق. مرز را از بيرون به ما خاورميانه‌اي ها ديکته کردند و برايمان مقدس کردند. کافي است يک قدم بگذاريد در عراق جنگ هشت ساله مي‌شود و عنصري شده که تسليحات نظامي بفروشند دولت‌هاي بزرگ و جنگ به راحتي برپا مي‌شود. در کردستان عراق، بين کردها هم مرز کشيده بودند يک مدت که حالا البته بهتر شده. بخاطر اين خواستم بگويم چيست. آنقدر بي‌ارزش است که مي‌شود با قاطر هم از رويش رد شد. ع.س.: اما شايد جالب ترين پاسخي که قبادي به پرسشهاي منتقدان حاضر در جلسه داد به نقش زنان در فيلمهايش مربوط بود. يکي از منتقدان پرسيد در فيلم هايش زنان پيشرفته و مردان عقب مانده اند. چرا؟ قبادي پاسخ داد : بهمن قبادي: يک جور تقدس‌گرايي در نگاه من نسبت به زن هست، من کردستان را يک زن مي‌بينم چون برايم مقدس است. نمادي از يک سازش، نمادي از يک تولد. هرچند که سرزمين من ايران است و يک زن رويش است در همين حد بود.يعني 96 دقيقه از تاريخ کردستان، تاريخ کردستان ميلياردها ميليارد دقيقه است و من فقط 96 دقيقه اش را مي‌بينم. هيچ چيزي را نمي‌شود تعميم داد بجز آنجايي که من قصد نمادگرايي داشته ام. ع.س.: بهمن قبادي مانند بسياري از فيلمسازان معاصر ايراني فيلم هايش را با شرکت بازيگران آماتور و مردم عادي مي‌سازد. وي در اين مورد مي‌گويد: بهمن قبادي: هيچکدام يا 9 درصدشان هم سينما نمي‌شناسند و ندارند، اما کردستان طوري شده است که هر گوشه‌اش بايستي، يک سينماست. يعني الان جديدترين فيلم‌هاي جنگي را کردها مي‌بينند بدون پرده سينما، کافي است بايستي، هواپيماهاي آمريکايي مي‌آيند، جيمزباند ها رد مي‌شوند، انفجارهاي واقعي بدون Special Effect. کردها در سينما به دنيا آمده اند و همه هم آنقدر زندگي شان ماجراجويانه بوده که همه فيلمسازند. ع.س.: و بالاخره اين فيلمساز کرد ايراني، درباره ايده‌هائي که به فيلم هايش منجر شده‌اند به يکي از حاضران گفت : بهمن قبادي: من قصه هايم را از دل خود مردم مي‌گيرم و در تيتراژ هم مي‌نويسم با زندگي ، نه با بازيگري . 50 درصد ايده‌هاي خودم است که ايده‌هاي زندگي خودم است و 50 درصد هم از کاراکتر‌هائي که جمع مي‌کنم. باهاشون که زندگي مي‌کنم. شکل موسيقي زدن و نوع رفتارشان را مي‌بينم و قاطي مي‌کنم و مي‌شود يک سناريو. من کافي است که به آنها بگويم دوباره موسيقي بزن. دوباره غذا کن. دعوا کن با پسرت. همه چيزهايي را که يک بار تجربه کرده اند، وقتي دوباره به آنها مي‌گويي به بهترين شکل بازي مي‌کنند که آدم‌هاي حرفه اي هم نمي‌توانند کار کنند. بهمن قبادي فيلمساز کرد ايراني چند روزي از شرق آمريکا ديدار کرد و عصر جمعه در يک نشست مطبوعاتي، با حضور منتقدان فيلم در واشنگتن شرکت کرد.سازنده فيلم‌هاي زماني براي مستي اسبها و گمشده در عراق گفت بين كردستان عراق و كردستان ايران مرزي قائل نيست. وي افزود کردستان را يک زن مي‌بيند و آن را مقدس مي داند. وي افزود كردها با اينكه سينما نمي بينند آن را زندگي مي كنند. وي گفت: کردها در سينما به دنيا آمده اند و همه هم آنقدر زندگي شان ماجراجويانه بوده که همه فيلمسازند. قبادي افزود: من قصه هايم را از دل خود مردم مي‌گيرم.
XS
SM
MD
LG