لینک‌های قابلیت دسترسی

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۲:۱۵ - ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶

شکوفائی مطبوعات در عراق و گزارش هاي تحريك انگيز «العالم» تلويزيون تحت حمايت جمهوري اسلامي


(rm) صدا |
با فروپاشي ديكتاتوري صدام حسين در عراق، روزنامه هاي آزاد به صحنه مي آيند. احمد رافت(راديو فردا): نوزده روز پس سقوط حكومت صدام حسين و كسب آزادي، 5 روزنامه بدون هيچگونه سانسوري در عراق انتشار مي يابند. الاتحاد، العراق الجديد، اهالي، المستقبل و IRAQ TODAY اين روزها بر سر هرچهارراهي در بغداد به فروش مي رسند. الاتحاد قديمي ترين روزنامه ها، كه تا سقوط بغداد به صورت هفتگي در كردستان انتشار مي يافت، ارگان اتحاديه وطني عراق است. اهالي به زبان عربي و IRAQ TODAY نيز به زبان انگليسي در اربيل در شمال عراق از سوي انستيتوي دموكراسي در عراق به مديريت حسن سنجري منتشر مي شوند و قرار است در روزهاي آينده دفتري در بغداد نيز داشته باشند. العراق الجديد گويا از سوي احمد چلبي رهبر كنگره ملي عراق پشتيباني مي شود. در حاليكه وفاق ملي عراق به رياست عياد علوي ناشر المستقبل است. المستقبل در سرمقاله يكشنبه خود به بررسي خلا مطبوعاتي در عراق در پيامد سقوط حكومت صدام حسين و نقش العالم تلويزيون عربي زبان جمهوري اسلامي ايران مي پردازد. العالم كه به طور 24 ساعته به زبان عربي برنامه پخش مي كند، تنها تلويزيوني است كه عراقيها مي توانند بدون آنتنهاي ماهواره اي دريافت كنند. در اين سرمقاله كه تحت عنوان مطبوعات ايراني عراقيها را دعوت به مبارزه عليه آمريكا مي كند چاپ شده است، علي عبدالامير مي نويسد با آغاز جنگ و بمباران نيروگاههاي برق و ساختمان راديو تلويزيون حكومت سابق مردم عراق براي با خبر شدن از آنچه در كشورشان مي گذرد چاره اي به جز ديدن شبكه تلويزيوني العالم ندارند. در آخرين هفته هاي حكومت سابق نيز به گفته نويسنده مقاله، مردم كه به تلويزيون دولتي بغداد اطمينان آنچناني نداشتند اخبار را از طريق اين شبكه تلويزيوني عراق دريافت مي كردند. اين شبكه بنابر آنچه نويسنده روزنامه المستقبل بغداد مي نويسد سياستي كاملا ضد آمريكايي را دنبال مي كند و گزارشهايي كه در رابطه با عراق پخش مي كند، به طور واضح هدفشان اطلاع رساني نيست بلكه تحريك مردم و دعوت آنها جهت عدم همكاري با آمريكا و مبارزه عليه حضور نيروهاي ائتلاف در عراق است. العالم بنا بر آنچه علي عبدالامير مي نويسد، روزانه گزارشات متعددي را دررابطه با بدرفتاري نظاميان آمريكايي با مردم عراق كه در اكثر موارد آري از حقيقت هستند را پخش مي كند و تنها با كساني كه صحبت از اشغال عراق مي كنند مصاحبه انجام مي دهد و هيچ فضايي در اختيار كساني كه بدون خصومت به حضور نيروهاي ائتلاف در عراق نگاه مي كنند نمي گذارد. دعوت مردم عراق به مبارزه عليه كساني كه العالم آنها را اشغالگر مي خواند به گفته المستقبل از جمله ديگر نقشهاي مخرب اين شبكه تلويزيوني است. گزارشها و به طور كلي عملكرد شبكه العالم به گفته نويسنده اين مقاله به هيچ وجه در جهت منافع مردم عراق گام برنمي دارد و جمهوري اسلامي ايران تنها قصدش از پخش اين برنامه ها استفاده از موقعيت كنوني عراق در جهت تامين منافع سياسي خود است. نويسنده اين مقاله نتيجه مي گيرد كه برنامه هاي العالم به طور جدي اتحاد نيروهاي ملي عراقي را تهديد كرده و به جنگ قومي و مذهبي در اين كشور دامن مي زند. علي عبدالامير در خاتمه مي نويسد جمهوري اسلامي شايد بهتر باشد قبل از دخالت در امور داخلي عراق به حل مشكلات داخلي خود بپردازد. روزنامه «المستقبل،» ارگان وفاق ملي عراق نوشت شبكه تلويزيوني «العالم» كه از سوي جمهوري اسلامي حمايت مي شود، سياستي كاملا ضد آمريكائي را دنبال مي كند و هدف آن تحريك مردم عراق براي اقدام عليه نيروهاي ائتلاف است. اين شبكه هرروز اخبار تحريك انگيزي درباره بر بدرفتاري نظاميان آمريكائي با مردم عراق پخش مي كند كه غالبا عاري از حقيقت هستند. در حاليكه 19 روز از سقوط حكومت صدام حسين و آزادي عراق مي گذرد، پنج روزنامه بدون هيچ گونه سانسوري در عراق انتشار مي يابند: «الاتحاد،» «العراق الجديد،» «اهالي،» «المستقبل» و Iraq Today اين روز ها بر سر هر چهار راهي به فروش مي رسند. «الاتحاد،» قديمي ترين آنها، ارگان اتحاديه ميهني كردستان است. «اهالي» به زبان عربي و Iraq Today به انگليسي در اربيل از سوي انستيتوي دموكراسي در عراق منتشر مي شود. العراق الجديد، از سوي احمد چلبي، رئيس گنگره ملي عراق پشتيباني مي شود. ناشر المستقبل، وفاق ملي عراق است.
XS
SM
MD
LG