لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۶:۰۴ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶

سخنراني نويسنده كتاب «سكولاريسم، از نظر تا عمل» در كانون مدافع دموكراسي در ايران


(rm) صدا |
به گفته يك پژوهشگر ايراني نسل جديد ايراني جدا مي خواهد بداند كه سكولاريسم و حكومت عرفي و غير ديني دقيقا چه معنا و مفهومي دارد و چگونه مي تواند به آن دست يابد. زويا زاكاريان (راديو فردا): برنامه كانون مدافع دموكراسي در ايران اينبار اختصاص داشت به سخنراني آقاي دكتر محمد برقعي، جامعه شناس، استاد دانشگاه و نويسنده ايراني كه درباره چگونگي ميلاد و روند سكولاريسم در ايران سخن گفته اند. به گوشه اي از سخنان آقاي دكتر محمد برقعي توجه مي كنيم: (صداي دكتر محمد برقعي) تمام اين مسائل خرافي، سنتي، اعتقادي و فقهي، تمام اين مسائل، خوب و بدش را آمدند ريختند روي دايره. بعد جامعه ديد كه كجاهاش دست و پا گير حركت است و كجاهاش بايد تحول ايجاد كند. براي اين است كه آن اصلي را كه به آساني در زمان مشروطه از كنارش گذشتند و اهميت بهش ندادند، اين نسل مجدد مته به خشخاش مي گذارد و مي گويد كه من براي اولين بار مي خواهم بفهمم سكولاريسم يعني چه، براي اولين بار مي خواهم بفهمم حكومت از دين جدا بشود يعني چه و اين مسئله را به جديت بهش پرداخته، احكام دينش را به شدت زير سئوال برده. زويا زاكاريان: بعد از پايان سخنراني، آقاي برقعي ضمن امضاي كتاب خود براي علاقه مندان در مورد اين كتاب اينچنين توضيح دادند. محمد برقعي: «كتاب سكولاريسم از نظر تا عمل» كه توسط نشر قطره در تهران چاپ شده در همين سال اخير سعي مي كند به اين مسئله پاسخ دهد كه الان خواست عمومي جامعه آمدن سكولاريسم به معني جدايي دين از حكومت است و تصور همه اين است كه اين مفهوم در غرب مشخص است و تلاش هم اين است كه نشان بدهد كه مفهوم در غرب يك مفهوم معيني نيست، در كشورهاي مختلف كاملا تعاريف مشخص دارد، روند تاريخش هم معين بوده و كاربردش هم متفاوت بوده. دوم اينكه تصور اين است كه راهي را كه جامعه مسيحيت رفته همان راهي است كه ما هم خواهيم رفت، درحاليكه ويژگي اسلام كاملا متفاوت است از ويژگي مسيحيت و جدايي سياست از كليسا شامل اسلام نمي شود، بنابر اين اسلام بايد راه خودش را در جامعه ما پيدا كند. ما اگر به اين مسئله پاسخ ندهيم حكومت روحانيت و ولايت فقيه كه به طور قطع دير يا زود از بين خواهد رفت. ما تازه با آغاز اين مشكل مواجه مي شويم و به دليل نداشتن مشكلات تئوريكيمان به اشكالاتي مي خوريم كه مثلا تركيه بر مي خورد. بهش مي گويند يك جامعه سكولار و در حقيقت سركوب مذهب است. زويا ذاكاريان: در پي صحبتهاي شما من به اين نتيجه رسيدم كه الزاما مذهب ستيزي سكولاريسم نيست. محمد برقعي : دقيقا. همين اتفاقي است كه در تركيه اتفاق افتاد و در زمان ما هم در زمان رضا شاه اتفاق افتاد. اصلا مسئله مذهب ستيزي جزء مسئله سكولاريسم نيست. نظريه سكولاريسم مي گويد ايندو آزادي همديگر را نگه دارند و جامعه اي كه سكولار است مذهب ستيز نيست. اين مسئله را يك بخش نيروهاي لائيك راديكال تند مطرح مي كنند و همچنين نيروهاي اسلامي براي فريب مردم كه مي خواهند حكومت كنند، مي گويند مواظب باشيد كه سكولاريسم يعني مذهب ستيزي و در نتيجه مردم را به هراس بياندازند كه به سوي سكولاريسم نروند. درحاليكه سكولاريسم چنين چيزي را نمي خواهد بلكه آزادي مجموعه را مي خواهد در برنامه كانون دموكراسي در ايران، در لس آنجلس، دكتر محمد برقعي، جامعه شناس، نويسنده و استاد دانشگاه درباره سكولاريسم به سخنراني پرداخت. وي گفت: نسل جديد درباره مسايل اجتماعي سختگير تر و دقيق تر از نسل دوران مشروطيت است. وي پايان كتاب خود بنام «سكولاريسم از نظر تا عمل» را براي علاقمندان خود امضا كرد. وي در گفتگو با راديو فردا مي گويد: اصلا مسئله مذهب ستيزي جزء مسئله سكولاريسم نيست. نظريه سكولاريسم مي گويد ايندو آزادي همديگر را نگه دارند و جامعه اي كه سكولار است مذهب ستيز نيست. اين مسئله را يك بخش نيروهاي لائيك راديكال تند مطرح مي كنند و همچنين نيروهاي اسلامي براي فريب مردم كه مي خواهند حكومت كنند، مي گويند مواظب باشيد كه سكولاريسم يعني مذهب ستيزي و در نتيجه مردم را به هراس بياندازند كه به سوي سكولاريسم نروند.
XS
SM
MD
LG